بافت تاریخی شیراز هویت ماست و کسی به دنبال تخریب آن نیست

چه کسی به ساکنین خانه های تاریخی گفته تخلیه کنند؟

بافت تاریخی شیراز هویت ماست و کسی به دنبال تخریب آن نیست
اگر هم خانه ای قرار است تخریب شود حتما فاقد ارزش است

مدیر کل راه و شهرسازی فارس، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص تخریب خانه‌های تاریخی شیراز گفت: بافت تاریخی هویت ماست و کسی به دنبال تخریب آن نیست.

محمود رضا طالبان، روز جمعه افزود: اینکه گفته می شود به ساکنین این خانه ها فرصت چند روزه داده شده که خانه های خود را ترک کنند و اگر چنین نکنند آب و برق و گاز آنها قطع می شود از اساس نادرست و کذب است.

وی ادامه داد: کسانی که اینگونه مطالب را مطرح می کنند بگویند که چه کسی به ساکنین خانه های تاریخی گفته تخلیه کنند یا گفته است که آب، برق و گاز را قطع می کنند.

او اظهار داشت: مصوبه‌ای که کمیسیون ماده پنج شهر شیراز داشته در جهت حفظ بناهای ارزشمند و بافت تاریخی است و بر اساس آن بناهای دارای ارزش نه تنها تخریب نمی‌شوند بلکه نسبت به احیا و نگهداری آنها نیز اقدام خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: در بحث اجرای طرح توسعه حرم مطهر در شیراز در حوزه راه و شهرسازی نه خانه ای تخریب شده و نه کسی تحت فشار قرار گرفته است.

طالبان بیان کرد: در گذشته برخی خانه های تاریخی تخریب شده که اقدامی نادرست بوده و ما آنرا به شدت محکوم می کنیم و از مقطعی که ما این مساله را دنبال کردیم حرف تمام مسئولان استان این بوده که خانه های تاریخی تحت هیچ شرایطی نباید تخریب شود و مصوبه کمیسیون ماده پنج هم در جهت حفظ خانه های تاریخی و بافت تاریخی است.

وی اضافه کرد: مشخص نیست کسانی که امروز شایعه تخریب خانه های تاریخی را در جامعه نشر می دهند به دنبال چه اهدافی هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس بیان کرد: امروز هر خانه تاریخی که خریداری می شود قطعا حفظ و مرمت خواهد شد و اگر هم خانه ای قرار است تخریب شود حتما فاقد ارزش است و چیز مناسب تری که به فضای آنجا معنا دهد جایگزین خواهد شد.

طالبان افزود: عمده فضای طرح ۵۷ هکتاری بر اساس طرح تفصیلی منطقه در اختیار مالکان است و آنها حق انجام هر اقدامی را در آن دارند و تنها در حد فاصل بین دو حرم مطهر یک فضای حداقلی معناداری ایجاد می شود که در مرحله طراحی شهری است.

وی گفت: شاید این ذهنیت ایجاد شده که قرار است یک محدوده ۵۷ هکتاری به فضای حرم افزوده شود در حالی بنا نیست چیزی خریداری و تخریب شود و از طرفی تامین اعتبار خرید و تملک چنین فضایی نیز برای دولت مقدور نیست.