باغات قصردشت شیراز به سرعت در حال خشکانده شدن هستند

باغات قصردشت شیراز به سرعت در حال خشکانده شدن هستند

شورا و شهرداری شیراز در حالی از تغییر کاربری باغات گروه پنج قصردشت در جهت رونق گردشگری سخن می‌گویند که دبیر کمیسیون ماده پنج مخالف سفت و سخت تغییر کاربری باغات است.

فصل تابستان دو روز دیگر از راه می‌رسد و گرمای طاقت فرسای هوا که از ماه آخر بهار خودش را نشان داده است بیشتر و بیشتر می‌شود.

درختان و باغ‌ها همواره به‌عنوان منبع ساخت اکسیژن و تصفیه هوا شناخته می‌شوند و باغ‌های انبوه می‌توانند در مساعد کردن هوا به ویژه در فصل گرما بسیار تاثیرگذار باشند.

کلانشهر شیراز با وجود باغ‌های بسیار از جمله باغات قصردشت که از آنها به عنوان ریه‌های تنفسی شهر یاد می‌شود از قدیم دارای آب و هوای مطبوعی بوده است تا جایی که خشکسالی در نقاط مختلف کشور ریشه دواند و از طرفی رفته رفته از حجم باغات کم شد تا جایی که امروز نگران از دست رفتن کل مجموعه باغات در پی اخذ مجوزهای غیر قانونی هستیم.

باغات قصردشت در محله‌ای خوش آب و هوا واقع شده‌اند که شهرتی جهانی دارد اما طی سال‌های گذشته مجوزهایی صادر شده است که اجازه داده ویلاهایی در این باغات ساخته شود که ضمن تغییر بافت این محله قدیمی درختان را نیز نابود کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز درباره تقسیم بندی باغات توضیحاتی داد و از صدور مجوزهایی گفت که بر خلاف قانون منجر به این ساخت و سازها شده است.

هیچ ساخت و سازی در گروه یک مجاز نیست

غلامعلی ترابی  اظهار داشت: باغات شهر شیراز به طور کلی به دو گروه شامل حوزه استحفاظی قصردشت و باغات خارج از حوزه استحفاظی هم در محدوده و هم در حریم تقسیم می‌شوند.

وی افزود: وسعت باغات قصردشت ۱۵۰۰ هکتار شامل باغ، اراضی و روستاهایی چون کدیون، دینکان و … است که در مجموع حدود هزار هکتار آن در گروه یک واقع شده است.

او با اشاره به اینکه باغات قصردشت خود شامل پنج گروه هستند، اظهار داشت: در گروه یک هیچ ساخت و سازی مجاز نیست و از محل تغییر کاربری برخی گروه های دیگر باید جهت حفظ و آبادانی گروه یک استفاده شود.

ترابی با تاکید بر اینکه طی سنوات گذشته با استفاده از اشکال قانون برخی ساخت و سازها و واگذاری‌های غیر اصولی صورت گرفته است، گفت: در هزار هکتار گروه یک ۳۰ هکتار مغایرت وجود دارد که همان ساخت و سازهای غیرمجاز است در حالی که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی تنها آنچه که از گروه ۵ به صورت زمین است و باغ نیست می‌تواند تغییر کاربری یابد و عوایدش صرف حفظ باغات گروه یک شود.

او در ادامه در پاسخ به چرایی اجرایی نشدن مصوبات ادوار مختلف شورا در گذشته توضیح داد: در شوراهای مختلف مصوباتی در حوزه صیانت از باغات به تصویب رسید که شهرداری به عنوان متصدی اصلی به حفظ باغات کمک کند و ساخت و سازهای غیرمجاز را به عنوان فضای عمومی در اختیار مردم قرار دهد اما به طور کامل اجرایی نشد، همچنین مبالغی که باید برای حفظ باغات اختصاص می‌یافت نیز به طور کامل تخصیص نیافت.

این عضو شورای شهر شیراز، ادامه داد: در حوزه باغات دو آیتم مد نظر است، اول اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز باید به عنوان فضای عمومی در اختیار عموم مردم قرار داده شود و دوم اینکه در جهت رونق گردشگری برخی فضاها بدون اسیب به باغ و درختان در حوزه گردشگری تغییر کاربری پیدا کند.

ترابی افزود: در این صورت باغ توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری می‌شود و از مالک خریداری شده و به مالکیت شهرداری درمی‌آید تا از آن حفاظت شود و یا با توافق طرفین تغییر کاربری می‌یابد که متاسفانه شاهد هستیم استقبال خوبی از آن صورت نگرفته است.

اعمال قانون جدی‌تر شود

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه عمده‌ترین ساخت و سازها خلاف قانون است که بعضا به کمیسیون ماده ۱۰۰ هم رفته و دستور تخریب صادر شده است اما به نظر می‌رسد برای حفظ و احیای بهتر باغات نیازمند احکام و قوانین جدی‌تری هستیم.

اینها در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی فارس از مخالفت صد در صدی با تغییر کاربری باغات قصردشت سخن می‌گوید.

جنگ میان تغییر یا عدم تغییر کاربری!

محمودرضا طالبان  اظهار داشت: ما مخالف تغییر کاربری در باغ‌های قصردشت هستیم.

وی با بیان اینکه ما اکنون در یک جنگ روبروی مالکان قرار داریم، افزود: ما اکنون در جنگ با مالکانی هستیم که رفته اند باغات را ارزان خریده اند و حالا می‌خواهند تغییر کاربری دهند و سود کنند.

دبیر کمیسیون ماده پنج گفت: در کمیسیون ماده پنج به ریاست استاندار به شدت تاکید بر حفظ و حراست از باغات است و به شدت با مصوباتی که درباره تغییر کاربری باغات باشد مخالفت می‌شود.

باغات قصردشت به سرعت در حال خشکیدن

طالبان با اشاره به اینکه متاسفانه باغات به سرعت در حال خشکیدن هستند گفت: بر اساس تصاویر هوایی که از باغات مشاهده شد دیدیم که حجم بسیاری از باغات رو به خشک شدن است و این خشکی در فصل بهار جای نگرانی دارد.

وی افزود: متاسفانه به نظر می رسد مالکان علاقه مند هستند به سمت خشک کردن حرکت کنند و لذا باید سیاست های در پیش گرفته را تقویت کنیم چراکه همین حجم باقی مانده از باغات نیز به دلیل همین سیاست‌های انقباضی است.

وی تاکید کرد: بنابراین ما اجازه نمی‌دهیم که از ظرفیت کمیسیون ماده پنج جهت تغییر کاربری استفاده شود و به این سمت و سو نخواهیم رفت.

به نظر می‌رسد اتفاقات رخ داده در حوزه باغات ناشی از عمل نکردن به سخنان و مصوباتی است که گفته می‌شود؛ چراکه آنچه گفته می‌شود بسیار خوب است در حالی که در عمل شاهد اتفاقات دیگری هستیم لذا اگر می‌خواهیم دلسوزانه به بحث حفظ و صیانت از باغات بپردازیم باید وارد عمل شویم و پا را از حرف و سخن فراتر نهیم.