بازگشت دوباره نمایش‌های کمدی به سینما

بازگشت دوباره نمایش‌های کمدی به سینما

ناآرامی‌های اخیر، از همان ابتدا، خسارات بسیاری به سینما وارد کرد. تعداد مخاطبان سینما را به‌ یک‌چهارم تقلیل داد و سبب شد تا فیلم‌ها، در موعد مقرر خود به روی پرده نروند تا سینمای ایران، پس از بیش از یک‌ماه، تنها یک کار کودک (بام بالا) را از روز گذشته، به عنوان فیلم جدید اکران کند. اما حالا نشانه‌هایی ظاهر شده مبنی بر بازگشت سینما، به شرایط پیش از ناآرامی‌ها.

قرار بود نمایش‌های موزیکال کمدی، از شب ششم مهرماه به روی پرده سینماها و پردیس‌های بزرگ بروند. نمایش‌هایی که علاوه بر قیمت بالای خود که در هر سینما و پردیس، از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در نوسان است و اقتصاد آن سینما را پررونق می‌کند، سهم بسزایی در افزایش نشاط اجتماعی نیز دارد. این نمایش‌ها به دلیل شرایط کشور، از تاریخ مذکور و پس از ۲ ماه تعطیلی ناشی از تقارن با ماه‌های محرم و صفر، به روی صحنه نرفتند.

حالا اما طبق اطلاعاتی که به ایرنا رسیده، قرار است در نخستین فاز از بازگشایی این نمایش‌ها، آچمز و شارلاتان در پردیس کورش، مرسی دیوونه در پردیس مگامال، ساخت تهران در پردیس هدیش، سامورایی در سینما صحرا و بر باد رفته در سینما حافظ، از امشب (پنجشنبه؛ ۱۴مهرماه) به روی صحنه بروند.

اتفاق خوشایندی که انتظار می‌رود از روزهای آغازین هفته آینده، بر تعداد این نمایش‌ها افزوده شده و از انتهای هفته آینده نیز به صورت تمام و کمال به‌مانند ۴ماه‌ ابتدایی امسال، به اجرا برسد.

از سوی دیگر، استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده طی روز گذشته نیز می‌تواند دیگر نشانه امیدبخش از نزدیکی سینماها برای رسیدن به شرایط پیش از ناآرامی‌ها باشد. درحالی‌که طی روز گذشته، چهارشنبه ۱۳مهرماه، سینماهای سراسر کشور از ساعت ۱۷ فعالیت خود را آغاز کردند و از یک تا دو سانس انتهایی خود نیز کاستند، اما با این وجود، ۲۲ هزار نفر به سینماها رفتند که اگرچه هنوز تا رسیدن به آن آمار قبلی، فاصله معناداری دارند اما انتظار این تعداد مخاطب در یک روز تعطیل و در شرایط کنونی کشور نمی‌رفت.

تا ۲۰ روز پیش، تمامی تلاش‌ها، معطوف به بازگشت سینماها به دوران پیش از کرونا بود اما حالا ناآرامی‌ها، وضعیت سینما را به جایی رسانده که ابتدا باید به شرایط نرمال ۲۰ روز پیش بازگشت و سپس در سودای رساندن آن به دوران نرمال پیش از کرونا بود. امیدواری درستی که با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه، قطعا تا انتهای امسال قابل تحقق خواهد بود.