تاکتیک عجیب بازرسان تأمین اجتماعی برای حذف بیمه بیکاری !

تاکتیک  عجیب  بازرسان تأمین اجتماعی  برای حذف بیمه بیکاری !

افزایش نرخ تورم و گرانی قیمت ها به صورت روزانه و هفتگی نه کام کارگران را شیرین کرده است و نه رمقی برای کارفرماها گذاشته در عوض این اتفاق سبب شده تا بهانه تعدیل نیرو از سوی کارفرما روز به روز افزایش یابد.

سال هاست که افزایش نرخ دستمزدها تاثیری در زندگی کارگران و قشر متوسط به پائین جامعه ندارد.

افزایش حقوق به محض این که بخواهد کمی زندگی کارگران را متعادل کند گرانی قیمت کالاها و افزایش اجاره بها مشکلات این قشر را روز به روز افزایش می دهد و در نقطه مقابل خیل عظیمی از کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری به سمت سازمان تأمین اجتماعی سرازیر می کند.

افزایش نرخ دستمزد بهانه ای برای تعدیل نیرو توسط کارفرما

 مهرزاد مؤیدی رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس معتقد است سخت‌تر شدن شرایط اقتصاد در سال جاری و افزایش نرخ دستمزد‌ها سبب تعدیل نیرو در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان می شود که متاسفانه کارفرما ها با سو استفاده از افزایش نرخ حقوق اقدام به تعدیل نیرو می کنند.

مهرزاد مویدی با اشاره به اینکه بعضی از کارگران به ما مراجعه می کنند و می‌گویند  کارفرمایشان  گفته در سال جاری توان پرداخت بیش از 4 میلیون حقوق را ندارند، می افزاید: متاسفانه این کارگران  بعد از  سال‌ها فعالیت  ناچار  مجبور به ترک کار و دریافت بیمه بیکاری هستند.

بازرسان تأمین اجتماعی به اسم مأمور پست بیمه بیکاری را حذف می‌کنند

مؤیدی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی بازرسان تأمین اجتماعی به اسم مأمور پست به خانه بعضی کارگران مراجعه کرده و وقتی می بینند کارگر در خانه‌اش نیست به گمان اینکه در جای دیگری مشغول کار است ، اقدام به حذف بیمه بیکاری آنها می کنند می افزاید: متاسفانه این اقدامات روز به روز وضعیت را برای قشر کارگران دشوارتر می کند.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس با اشاره به اینکه طبق بررسی های کمیسیون اجتماعی مجلس میزان نرخ تورم در سال جاری حدود 30 الی 50 درصد عنوان کرد می گوید: با توجه به این صحبت ها میزان دستمزد ها خیلی مشکلات جامعه کارگری را حل می کند.

وی با اشاره به اینکه شاهد افزایش نرخ 30 الی 40 درصدی بعضی از اقلام و کالاها در بازار هستیم می افزاید: قطعا افزایش حقوق نه تنها برای کارفرمایان بلکه برای جامعه کارگری هم گران تمام می شود و این در حالی است که کارگران از همخوانی نداشتن و بالا بودن نرخ تورم از میزان حقوق و دستمزدها نگرانند.

مؤیدی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوجه فرنگی به کیلویی بیش از 10 هزار تومان باعث می شود تا کارگران همواره خواستار میزان کم افزایش حقوق در شرایط بدون تورم شوند می‌افزاید: بی شک تورم ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد کشور دارد و زمانی که نرخ تورم افزایش یابد مشکلات متعددی ایجاد می شود.

کارگران خواستار کاهشی شدن نرخ تورم هستند

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس می افزاید: کارگران خواستار کاهشی شدن نرخ تورم هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه افزایش نرخ دستمزد باعث سوء استفاده مدیران بعضی از کارخانه ها از کارگران می شود، می گوید: قطعا بعضی از مدیران ناکار آمد در بخش تولید افزایش دستمزد را بهانه ای برای تعدیل نیرو می کنند این در حالی است که سال هاست این افراد می خواهند  مشکلات را بر گردن دولت و کارگران بیندازند.

به گفته مؤیدی جامعه کارگری در مقابل تصمیم کارفرمایان مبنی بر افزایش حقوق که منجر به رکود و در نهایت تعدیل کارگران شود ساکت نمی‌نشینند و  کارفرمایان باید حق و حقوق‌شان را از دولتمردان بگیرند نه جامعه کارگری.

افزایش نرخ دستمزد سال جاری جاری نجومی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری فارس هم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه شورای عالی کار در بحث دستمزد با یک تناقص روبرو است می گوید: تامین نشدن معیشت کارگران و وضع نامناسب تولید و عدم توان پرداخت دستمزد توسط کارفرماها مشکلات متعددی را برای این دو قشر ایجاد کرده است.

جمال رازقی با اشاره به اینکه نرخ تعیین شده دستمزد در سال جاری یک رقم نجومی است می افزاید: متاسفانه افزایش نرخ دستمزد کارگران در سال‌های گذشته نه تنها قدرت خرید این قشر را افزایش نداده بلکه باعث شده تا مشکلات این قشر در خرید و موارد دیگر افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه  افزایش نرخ دستمزد  مثل همان  مثلی است که  می گوید وقتی  شیر دهانمان را می سوزاند ماست را فوت می‌کنیم ادامه می دهد: با توجه به اینکه نرخ تورم از 50 سال گذشته تاکنون همچنان دو رقمی است اما هیچ اتفاقی در جهت بهبود آن رخ نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قدرت خرید و بهبود معیشت زمانی تحقق می یابد که تورم کنترل شود می گوید: قطعا در این شرایط افزایش نرخ دستمزدها می تواند قدرت خرید کارگران را به شدت افزایش دهد.

هیچ مسئولی صحبت از کنترل نرخ تورم نمی کند

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در سال های گذشته هیچ مسئولی از کنترل نرخ تورم صحبت نمی کند و وعده این مهم هم نمی دهد، می گوید: قطعا در این شرایط افزایش سالانه نجومی نرخ دستمزدها یک امر بیهوده و عبث است چرا که این افزایش نه تنها قدرت خرید کارگران را افزایش نداده بلکه سبب کاهش قدرت خرید و مشکلات این قشر شده است.

رازقی با بیان اینکه کنترل نشدن نرخ تورم اجازه افزایش قدرت خرید را به کارگران نمی دهد می گوید: قطعا کنترل نشدن نرخ تورم بیانگر دست دولت در جیب مردم است و در این شرایط ثروت عده ای از افراد زیاد تر می شود و فقیران روز به روز فقیر تر و در نهایت درصد بسیاری از اقشار متوسط هم به سمت فقیر شدن حرکت می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه افزایش نرخ نجومی دستمزد باعث شده تا تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی و صنعتی شروع به تعدیل نیرو کنند می گوید: متاسفانه این مهم سبب شده تا زمان های رسیدگی به شکایت کارگران در هیأت های تشخیص اداره کار طولانی شود می افزاید: با توجه به اینکه کارگران تعدیل شده بعد از اخراج از محیط کار به سمت دریافت بیمه بیکاری هدایت می شوند ، این مهم سبب می شود فشار زیادی به منابع تامین اجتماعی وارد شود.