بارش‌های پدیده مانسون چرا به سیل تبدیل می‌شوند؟

بارش‌های پدیده مانسون چرا به سیل تبدیل می‌شوند؟
پدیده مونسون چست؟

عضو هیأت علمی گروه آموزشی جغرافیا و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، برخی مهم‌ترین راهکارهای مقابله با سیل با تکیه بر اقدامات پیشگیرانه را تشریح کرد.

مصطفی کرم‌پور اظهار کرد: تقویت مطالعات لایه‌های بالای جو برای دقت در پیش‌بینی سیلاب، رعایت حریم بستر رودخانه‌ها در رابطه با ساخت و ساز‌ها و کشاورزی، آگاه کردن هرچه بیشتر مردم از خطرات سیل تابستانه یا همان پدیده مانسون، تقویت سیستم‌های هشداری سیل، آگاه کردن هرچه بیشتر مدیران در رابطه با مباحث مدیریت بحران، تقویت پوشش گیاهی و اقداماتی همچون آبخوان‌داری و آبخیزداری و ... از جمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که برای پیشگیری و مقابله با سیل باید انجام داد.

وی در رابطه با پدیده مانسون، ادامه داد: این پدیده که برآمده از اقیانوس هند است در کشور‌های پاکستان و هندوستان باعث بارش‌های فراوان می‌شود و گاهی اوقات به علت برخی تغییرات در لایه‌های جو وارد ایران می‌شود.

کرم‌پور بیان کرد: تغییرات لایه‌های جو باعث می‌شود گاهی اوقات شرایط برای جذب رطوبت از اقیانوس هند، خلیج فارس، دریای سرخ، و حتی پهنه‌های دورتر فراهم شده و وارد ایران شوند.

این عضو هیئت علمی گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه لرستان افزود: بارش‌های پدیده مانسون، چون از سیستم‌های همرفتی و گرم ناشی می‌شوند از نوع شدید و رگباری هستند، شدت بارش فرصت نفوذ آب به درون خاک را نمی‌دهد و بنابراین اکثر بارش‌ها به سیل تبدیل می‌شوند.

وی عنوان کرد: در ایام تابستان که پوشش گیاهی در مناطق تضعیف می‌شود سیلاب با کندن خاک قدرت تخریب بیشتری دارد.

کرم‌پور افزود: این نکته اهمیت دارد که با راهکار‌های علمی، کاربردی و دانشگاهی بتوانیم در کشور، خسارات ناشی از پدیده‌هایی همچون سیل را کاهش بدهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان بیان کرد: ارتباطات بین نظام دانشگاهی در هر استان با مدیریت بحران آن استان بایستی گسترش یابد و از ظرفیت و توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان‌ها برای کمک به مدیریت بحران، استفاده شود.

وی اظهار کرد: همچنین در مباحث مربوط به آگاه‌سازی‌های عمومی، این نکته اهمیت دارد که ارتباط پایدار و مستمر بین دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و مدیریت بحران استان‌ها، تقویت شود تا سطح دانش عمومی درباره پدیده‌هایی همچون سیل را در جامعه ارتقاء دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، تصریح کرد: یک بخش مهم از مدیریت بحران، مدیریت پیشابحران است؛ هرچقدر اقدامات پیشگیرانه همچون رعایت حریم بستر رودخانه‌ها و تقویت پوشش گیاهی، بیشتر و جدی‌تر انجام شوند سطح و میزان خسارات نیز کاهش خواهد یافت.