بارش‌های پاییزه استان بوشهر پنج برابر شد

بارش‌های پاییزه استان بوشهر پنج برابر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: در سال آبی کنونی که از مهرماه سال جاری آغاز شده است، میانگین بارش استان ۹۲ میلیمتر بوده، این رقم در سال آبی گذشته در زمان مشابه ۱۸ میلیمتر و میانگین بلندمدت ۶۱ میلیمتر بوده است.

علی محمدی اظهار کرد: استان بوشهر در انتهای حوضه‌های آبریز درجه ۲ قرار دارد. این حوضه‌ها شامل ۵۳ درصد از مساحت حوضه حله، ۱۷ درصد از مساحت حوضه‌مند و ۵ درصد از مساحت حوضه کل و مهران است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارش متوسط استان بوشهر ۲۵۴ میلیمتر است و متاسفانه در ۱۲ سال از دوره ۱۵ ساله اخیر، این میانگین نیز محقق نشده و امیدواریم با بارش‌های پیش رو، این میزان در سال آبی جاری تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: بر اساس آمار ایستگاه‌های باران سنجی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، در سال آبی کنونی که از مهرماه سال جاری آغاز شده است، میانگین بارش استان ۹۲ میلیمتر است. این رقم در سال آبی گذشته در زمان مشابه ۱۸ میلیمتر بوده است و میانگین بلندمدت در زمان مشابه ۶۱ میلیمتر ثبت شده است. تا کنون ۳۵ درصد از میزان بارندگی سالانه استان تحقق یافته است.

آورد رودخانه‌های بوشهر حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است

محمدی تصریح کرد: میانگین کل آورد رودخانه‌های استان حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است که ۶۳ درصد از آن از بالادست حوضه تامین می‌شود و مابقی ماحصل رواناب‌های داخل استان است.

وی تصریح کرد: با کاهش بارش ها، آورد رودخانه‌ها نیز کاهش یافته و به تبع آن بهره بردارن آب سطحی اعم از کشاورزان حاشیه رودخانه‌ها و شبکه‌های آبیاری و همچنین در برخی از مناطق بخش شرب، این کمبود آب را به طور ملموس حس می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ظرفیت ذخیره سازی آب در استان بوشهر گفت: در حال حاضر تنها ظرفیت مهار ۳۰ درصد از رواناب‌های ورودی به استان بوشهر وجود دارد و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، این ظرفیت می‌بایست از طریق طرح‌های سدسازی، احداث بندهای کنترل سیلاب و طرح‌های تغذیه مصنوعی به ۶۰ درصد افزیش یابد.

محمدی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، بخشی از طرح‌های توسعه منابع آب استان بوشهر باید تا افق ۱۴۰۳ به مرحله آبگیری برسد و از تمامی ظرفیت‌های قانونی به منظور تامین اعتبار این طرح‌ها بهره می‌گیریم.

شرایط منابع آب زیرزمینی استان بوشهر

وی با تشریح شرایط منابع آب زیرزمینی استان بوشهر عنوان کرد: در حوزه منابع آب زیرزمینی، کاهش بارندگی‌ها و تغذیه نشدن این منابع از یک سو و برداشت‌های بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی از سوی دیگر، عمده آسیب‌ها را به آبخوان‌ها وارد کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: میانگین افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان بوشهر سالانه یک متر است و این رقم در برخی دیگر از دشت ها، بیش از یک متر نیز برآورد می‌شود. این بدان معنی است که دسترسی به آب سالانه یک متر دشوارتر خواهد بود.

محمدی یادآور شد: پیشینه‌ی تاریخی پرباری از ایرانیان در بهره برداری از منابع آب از جمله قنات‌ها وجود دارد. متاسفانه امروزه یکی از علت‌های اصلی برداشت‌های بی رویه، خرده مالک شدن کشاورزی در ایران است که باعث شده تا خردجمعی در خصوص مدیریت منابع آب از بین رود.

این مقام مسئول با اشاره به تعاریف موجود در خصوص چاه‌های غیرمجاز تصریح کرد: بر اساس قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، چاه‌های محفوره بعد از سال ۱۳۸۵ چاه غیرمجاز اطلاق می‌شود. حدود هزار حلقه چاه ممنوعه در استان وجود دارد و بر اساس قانون باید همه این چاه‌ها پر و مسلوب المنفعه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: برای حل مسئله آب‌های زیرزمینی، پیش از هر چیز باید فرهنگ بهره برداری از منابع آب اصلاح شود. موضوع اصلاح الگوی کشت، طرحی بسیار مهم است که در صورت تعیین الگوی کشت و تامین اقتصاد بهره برداران، مورد استقبال کشاورزان نیز قرار خواهد گرفت.

محمدی اضافه کرد: افزایش سطح زیرکشت و انتقال آب از محدوده‌های تعیین شده به سایر مناطق نیز دیگر موارد آسیب رسان به منابع آب زیرزمینی است.

توزیع سالانه ۱۸۰ الی ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب در استان بوشهر 

وی با اشاره به وضعیت تامین آب شرب در استان بوشهر عنوان کرد: تامین آب شرب استان بوشهر از طریق سد کوثر، منابع کازرون، آب‌شیرن‌کن‌ها و منابع داخلی انجام می‌شود و بر اساس آمار اعلامی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، سالانه حدود ۱۸۰ الی ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب در استان توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: علاوه بر مصرف غیربهینه، مواردی، چون تلفات شبکه، برداشت‌های غیرمجاز و استفاده‌های غیرمجاز از آب نیز عمده موارد آسیب رسان به تامین آب شرب در استان بوشهر محسوب می‌شود. البته بهینه سازی مصرف و جلوگیری از برداشت‌ها و مصارف غیرمجاز به طور مستمر از سوی همکاران شرکت آب و فاضلاب استان در حال انجام است.

محمدی اظهار کرد: استان بوشهر یکی از استان‌های جوان در زمینه مدیریت منابع آب است و به همین علت طرح‌های توسعه منابع آب در استان بوشهر دیرتر از سایر نقاط کشور آغاز شده است.

این مقام مسئول افزود: احداث سدها در استان بوشهر دو نتیجه مهم خواهد داشت. جلوگیری از تخلیه رواناب‌های در دسترس به خلیج فارس و همچنین کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی و کمتر شدن برداشت‌ها از این منابع، دو دستاورد مهم سدهای استان بوشهر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اضافه کرد: چنانچه که امروز در محدوده پایاب سد رئیسعلی دلواری، حفر چاه غیرمجاز اتفاق نمی‌افتد و به طور کلی از منظر کشاورزان حفر چاه به صرفه و منطقی به نظر نمی‌رسد.

شرب و محیط زیست اولویت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر

محمدی اولویت‌های تامین آب پروژه‌های شرکت آب منطقه‌ای بوشهر را شرب و محیط زیست نامید و بیان کرد: در برنامه ریزی منابع آب پیش از ساخت سدها، تامین آب شرب، محیط زیست و حقابه بران سنتی در ردیف اول اولویت قرار می‌گیرند. پس از تامین این موارد می‌توان به توسعه برداشت از منابع جدید پرداخت.

وی با اشاره به برنامه جامع مدیریت منابع آب زیرزمینی گفت: جهت سامان بخشیدن به منابع آب زیرزمینی، طرحی به نام "طرح احیا و تعادل بخشی" در حال اجرا است که اجزای مختلفی دارد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، فرهنگ سازی و جلب مشارکت عمومی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: همچنین کنترل و مدیریت چاه‌های بهره برداری از طریق نصب کنتور و ... دیگر اقدامات این طرح است.