بارش شهابی امشب را از دست ندهید

بارش شهابی امشب را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی شلیاقی از بیست‌وهفتم فروردین‌ماه تا پنجم اردیبهشت‌ماه فعال است و اوج آن حدودا دوم اردیبهشت‌ماه رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: در این دوره زمانی، هنگامی که کانون بارش در صورت فلکی هرکول بالاتر از افق باشد امکان مشاهده شهاب‌واره‌ها وجود دارد. کانون بارش از موقعیت رصدخانه لارستان حدوداً ساعت ۲۱:۳۱ طلوع می‌کند و تا ساعت ۰۵:۵۵ قبل از طلوع خورشید در آسمان بالای سر ما حضور دارد. البته بهترین زمان برای رصد شهاب‌واره‌ها دقیقاً قبل از طلوع خورشید است.

وی افزود: ZHR بارش شهابی شلیاقی معمولاً ۱۸ است البته ماه با ۵۴ درصد روشنایی در این شب برای دیدن شهاب‌واره‌ها مزاحمت ایجاد می‌کند. امشب، جمعه، ماه ۲۱ روزه به فاز تربیع سوم نزدیک می‌شود و در صورت فلکی قوس قرار دارد؛ البته ماه تقریباً نیمه شب طلوع می‌کند. انتظار می‌رود که از منطقه رصدخانه لارستان تا ۱۷ شهاب در ساعت مشاهده شود. این شهاب‌باران از بقایای دنباله‌دار C/1861 J1 است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: در واقع نیمه اول سال شهاب‌باران‌های زیادی رخ می‌دهد که بعضی از آن‌ها واقعاً ارزش مشاهده کردن دارند. تماشای شهاب‌باران معمولاً به ابزار خاصی نیاز ندارد، فقط کافی است به یک آسمان نسبتاً تاریک دسترسی داشته باشید که بتوانید شهاب‌ها را مشاهده کنید.