اینفوگرافیک | بهترین زمان برای نوشیدن آب که نمی‌دانستید

اینفوگرافیک | بهترین زمان برای نوشیدن آب که نمی‌دانستید

آب نیاز اساسی هر موجود زنده و تنها نوشیدنی خردبخش است که گذشته از زمان تشنگی در اوقات دیگری هم باید نوشیده شود تا سلامت و نشاط ما را بهبود دهد.

حتما بارها این جمله را شنیده‌اید که نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز برای عملکرد صحیح بدن ضروری است. بدون شک آب سالم‌ترین نوشیدنی است، اما زمان نوشیدن آن نقش مهمی در سلامتی شما دارد. رعایت زمان مناسب نوشیدن آب از هزینه‌های بالای باشگاه‌های ورزشی و تغییر جانفرسای عادت غذایی بسیار راحت‌تر است.

سرمایه‌گذاری روی این زمان‌بندی می‌تواند در زندگی روزمره ما اثر مثبتی بگذارد. مشهور است که «آب تنها نوشیدنی انسان عاقل است» چراکه به گفته متخصصان هیدراته ماندن بدن و تامین آب مورد نیاز آن بهترین راهکار حفظ سلامتی و نشاط است.

در اینجا ۸ زمان مناسب برای نوشیدن آب را ذکر کرده‌ایم. در این اوقات، بدن شما بیشتر به آب نیاز دارد و نوشیدن آن به بدن وخلق و خوی  شما کمک قابل توجهی خواهد کرد.

۱. بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید؛ بدن ما در طول شب دچار کم آبی می‌شود، بنابراین، برای شارژ دوباره اندام‌هایمان، بلافاصله پس از بیدار شدن در صبح به یک لیوان آب نیاز داریم. این کار سیستم گوارشی و سیستم دفع شما را بهبود می‌بخشد و بدن را به سطحی سالم از هیدراته شدن می‌رساند.

۲. بعد از فعالیت بدنی و ورزش، ممکن است نوشیدن آب را فراموش کنید اما این بی‌توجهی حتی در افراد سالم نیز مشکلات جدی ایجاد می‌کند. مصرف آب قبل، بعد و در طول ورزش بسیار مهم است زیرا در طول ورزش، مقدار زیادی آب را بر اثر تعریق از دست می‌دهیم که باعث کم آبی و خستگی می‌شود.

همچنین پس از یک تمرین سنگین، توانایی بدن برای تنظیم ضربان قلب کم می‌شود که خطرآریتمی های کشنده و مرگ و  میر قلبی عروقی را افزایش می‌دهد اما مطالعات نشان داده که یک لیوان آب بعد از یک تمرین سنگین به کند کردن ضربان قلب و کاهش گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

۳. نوشیدن آب نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی به بهبود هضم غذا، کاهش وزن، بهبود خشکی پوست و افزایش متابولیسم کمک می‌کند؛ اما نوشیدن آب بعد از غذا روند هضم را کند می‌کند و مشکل‌آفرین است.

۴. قبل از حمام آب بنوشید تا فشار خون را کاهش دهد. این کار برای حفظ ضربان قلب سالم و تنظیم دمای بدن نیز مفید است.

۵. نوشیدن آب قبل از رفتن به رختخواب هم بسیار مفید است تا مایعات از دست رفته در طول شب را جبران کند؛ با این حال، اگر از مشکلات کلیوی یا قلبی رنج می‌برید، شاید این کار، فشار بیشتری بر کلیه‌ها وارد کند و آنها را ضعیف کند پس با پزشک خود مشورت کنید.

۶. زمانی که احساس بیماری می‌کنید نوشیدن آب، به دفع سموم و باکتری‌ها از بدن شما کمک می‌کند و این توصیه پزشکان به بهبود بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند.

۷. زمانی که احساس خستگی می‌کنید هم آب بنوشید زیرا بیشتر احساس خستگی از کم آبی بدن ماست. یک لیوان آب خنک بنوشید تا بدنتان فعال شود.

۸. هنگامی که در اطراف افراد آلوده و بیمار هستید آب بنوشید؛ در بیمارستان، مدرسه، محل کار یا هر مکان عمومی و شلوغ نوشیدن آب کمک کننده است. بدن خود را هیدراته نگه دارید تا میکروب‌ها، باکتری‌ها و سموم را از بدن دفع کنید.

و از همه مهم‌تر لزوم نوشیدن آب در زمان تشنگی است؛ بدن خود را با این معجزه طبیعت سرحال نگه دارید.

 باکتری‌های دوستدار گوارش، پروتئین و کلسیم هدیه‌ای است که لبنیات به ما می‌دهند و پنیر از جمله لبنیات محبوب و سرشار از کلسیم است؛

دکتر اختری متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه گفت: «گاه از قول طب ایرانی به پنیر کم لطفی می‌شود و مشهور شده که پنیر سرد است، پنیر حافظه را کم می‌کند و... اما آنچه باید مورد توجه باشد زمان مصرف پنیر است. جذب کلسیم در بدن ما وابسته به ترشح هورمون پاراتومون است که عصرها ترشح می‌شود. بنابراین اگر کشک و پنیر و ماست و... عصرها میل شود جذب خوبی خواهد داشت. جذب کلسیم در بدن نیاز به فسفر دارد که به همین دلیل خوردن پنیر با گردو بسیار توصیه شده است.»