این دختر کوچک رهبر بعدی کره شمالی است؟

کیم جو-ئه نزدیک به ۱۰ سال دارد

این دختر کوچک رهبر بعدی کره شمالی است؟
جایگاه کیم جو-ئه به عنوان رهبر بعدی کره شمالی کاملاً تضمین شده نیست، اما با هر بار که او در انظار عمومی ظاهر می‌شود، این اتفاق مطمئناً محتمل‌تر به نظر می‌رسد

"شب پنجشنبه صف درازی از موشک‌های غول‌پیکر در پیونگ‌یانگ پایتخت کره شمالی به نمایش گذاشته شدند. ولی کیم جونگ-اون فقط سلاح‌های‌اش را نمایش نمی‌داد؛ دخترش نیز بخشی از این نمایش بود."

 بی.بی.سی در گزارشی نوشته است: ضمن اینکه رهبر کره شمالی در مکان معمول‌اش در جایگاه رژه قرار می‌گرفت، در مرکز بالکن به طرز نامتعارفی دختر جوانی با لباسی سیاه به او پیوست.

گمان می‌رود که او دومین فرزندش به نام کیم جو-ئه باشد که نزدیک به ۱۰ سال دارد.

این پنجمین بار در کمتر از سه ماه است که او در انظار عمومی حاضر می‌شود.

در این مدت کوتاه، او دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده است و این انتخاب او به عنوان رهبر آینده کره شمالی را بسیار محتمل‌تر می‌کند.

اولین بار که او در نوامبر سال گذشته، در هنگام پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیما ظاهر شد، گمانه‌زنی‌ها زیاد بود. بسیاری زمزمه کردند: آیا این دختر روزی مرموزترین کشور جهان را رهبری خواهد کرد؟

اما آن موقع این تصور خیلی گزافی به نظر می‌رسید.

او با پوشیدن یک کت پفی سفید، با کفش‌های باله قرمز و موهای دم اسبی، دست پدرش را گرفته بود و بسیار کم سن و سال به نظر می‌رسید. شاید آقای کیم فقط می‌خواست خود را به‌عنوان یک پدر خوب به تصویر بکشد یا به وضوح نشان دهد که خانواده‌اش با تمام سلاح‌هایش اینجا هستند تا بمانند.

اما با هر بار ظاهر شدن کیم جوان به نظر می‌رسد که اهمیتش بیشتر شده است.

او سه‌شنبه شب، پیش از رژه، در ضیافتی برای مقامات ارشد نظامی کره شمالی شرکت کرد. این بار او یک بلوز سفید موقر و کت و دامن دکمه‌دار مشکی پوشیده بود و به موهایش سنجاق سر زده بود. این عکس‌ها برای بسیاری از ناظران کره شمالی شگفت انگیز بود. در هر تصویر او در مرکز صحنه قرار دارد، بین مادر و پدرش نشسته و در احاطه مقامات نظامی است.

یکی دیگر از تحولات جالب، زبانی است که برای توصیف خانم کیم جوان استفاده می‌شود.

او ابتدا در رسانه‌های دولتی به عنوان دختر «محبوب» کیم جونگ اون معرفی شد. در ضیافت نظامی روز سه‌شنبه او به مقام دختر «محترم» ارتقا یافت. این صفتی است که فقط برای محترم‌ترین افراد در نظر گرفته شده است. تنها پس از قطعی شدن مقام کیم جونگ اون به عنوان رهبر آینده، از او به عنوان «رفیق محترم» یاد شد.

کره شمالی از زمان تأسیس توسط سه نسل از خانواده کیم اداره شده است. به شهروندان این کشور گفته می‌شود که این خانواده تباری مقدس دارند، یعنی فقط آنها می‌توانند کشور را رهبری کنند. کیم جونگ-اون می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ردای رهبری را به نسل چهارم می‌سپارد.

اما حتی اگر خانم جو-ئه این وارث مورد نظر باشد، چرا او را اینقدر زود و با این سرعت معرفی می‌کنند؟ کیم جونگ-اون فقط ۳۹ سال دارد - دخترش هنوز بچه است.

بر اساس گزارش‌ها، آقای کیم زمانی که هشت ساله بود به عنوان جانشین پدرش کیم جونگ-ایل معرفی شد، اما فقط به صورت خصوصی برای رهبران نظامی.

تنها یک سال قبل از مرگ پدرش بود که جانشینی‌ او به وضوح برای عموم مشخص شد. این امر باعث دشواری شروع کار برای اون شد، زیرا او بی‌رحمانه برای تحکیم قدرت تلاش می‌کرد.

شاید آقای کیم در تلاش است تا با اطمینان از تثبیت موقعیت کیم جو-ئه تا زمانی که زمام امور را به دست می‌گیرد، کار را برایش آسان‌تر کند. شاید وضعیت سلامتی او خوب نیست و آنقدرها که ما فکر می‌کنیم فرصتی برایش باقی نمانده است. البته خبر داشتن از هر دو وضعیت احتمالی، غیرممکن است.

دلیل دیگری که ممکن است به خاطر آن کیم جونگ-اون به زمان زیادی نیاز داشته باشد، غلبه بر تعصبات جامعه‌ای به شدت مردسالار است. کره شمالی را هرگز یک زن رهبری نکرده است، علیرغم این‌که برخی از زنان در موقعیت‌های عالی‌رتبه‌ای بوده‌اند - که خواهر کیم، کیم یو-جونگ برجسته‌ترین نمونه آن است.

جیمز فرِتوِل، تحلیل‌گر ان‌کی نیوز، پلتفرم نظارتی کره شمالی، فکر نمی‌کند که این مشکلی لاینحل باشد.

او به بی‌بی‌سی گفت: کره شمالی جامعه‌ای در سلطه مردان است، اما جامعه نیز تحت سلطه خانواده کیم است. بیش از هر چیز، تبار و نسبت خونی کیم جو-ئه باعث می‌شود او نامزد بالقوه رهبری شود. اگر فردی خارج از خانواده کیم - زن یا مرد - بتواند مقام اول را به دست آورد، شگفت‌آورتر خواهد بود.

اما اگر قرار باشد یک زن را مردم، ارتش و نخبگان واقعاً بپذیرند، انتصاب او در بالاترین سطح مستلزم تلاش فراوانی است.

جایگاه کیم جو-ئه به عنوان رهبر بعدی کره شمالی کاملاً تضمین شده نیست، اما با هر بار که او در انظار عمومی ظاهر می‌شود، این اتفاق مطمئناً محتمل‌تر به نظر می‌رسد.