این جا جشن تولد ممنوع است!

شهرداری شیراز: استفاده خصوصی از «باغ های خانواده» تخلف است

این جا جشن تولد ممنوع است!

فاطمه مقدم/ گرچه باغ های ایرانی جزو دسته باغ های شناخته شده جهانی هستند اما «باغ خانواده» مقوله ای جدید است. شهرداری به منظور حفظ و ارتقاي كيفيت محيط در فضاي سبز محلات شهر شيراز، برآن شد تا تعدادي ‏از باغ هاي شهر را كه در مالكيت این سازمان قرار داشتند، تحت عنوان باغ خانواده بر روي خانواده هاي ‏شيرازي بگشايد. باغ هایی که بنا بوده با حريم امن، امکانی برای گذراندن وقت خانواده ها در کنار هم فراهم آورد و از طريق ايجاد محيطي مناسب براي در كنار هم بودن اعضاي خانواده و انجام فعاليت هاي تعاون گرايانه در قالب تفريح، ورزش يا تفرج موجب حفظ و ارتقاي پیوند خانواده ها شود.

در شهر شیراز 9 باغ خانواده وجود دارد که اغلب در محله هایی که از دسترسی به فضای سبز محروم هستند واقع شده اند تا محله هایی که از فضای سبز مناسبی برخوردارند. اهميت باغ هاي خانواده علاوه بر زيباسازي چشم انداز شهري در حفظ سلامت شهروندان و در ايجاد بستر حضور خانواده در فضاي باز شهري و رسيدن به وضعيت مطلوب تر محيطي شهرها بوده است. حال انکه بر اساس شنیده های «خبر جنوب» از تماس های برخی مخاطبان این روزنامه، تعدادی از باغ های خانواده خصوصا در فصل تابستان به صورت اجاره ای در اختیار اشخاص حقیقی برای برگزاری جشن های خانوادگی نظیر جشن تولد و نامزدی و ... قرار داده می شده است و در عین آنکه حق شهروندان برای استفاده از این باغ ها سلب می شده به مزاحمت برای همسایگان باغ ها با ایجاد سرو صدا نیز منجر می شده است.

با افسانه خواست خدایی عضو ناظر و نماینده شورا در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز ‏درباره این موضوع که آیا در کارکرد باغ های خانواده مجوز بهره برداری شخصی از باغ ها به شرط ‏پرداخت ‏اجاره وجود دارد، گفت و گو کردیم. خواست خدایی ضمن رد صریح کارکرد استفاده خصوصی باغ های خانواده، عملكرد این باغ ها را اجتماعي صرف خواند و بهره برداری خصوصی از آن ها را تخلف و قابل پیگیری برشمرد.

عضو ناظر و نماینده شورا در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در گفت و گو با «خبر جنوب» با اشاره به اینکه باغ های خانواده سرمایه اجتماعی تمامی شهروندان است و کارکرد آن تنها برای استفاده های عمومی است، استفاده شخصی یا خانوادگی چه به صورت اجاره باغ و چه به هر صورت دیگر را ممنوع و تخلف خواند.  

خواست خدایی با اشاره به اینکه باغ های خانواده به هیچ وجه برای استفاده شخصی، به صورت ساعتی اجاره داده نمی شود، گفت:  اجاره ساعتی این باغ ها به اشخاص حقیقی و برای برگزاری جشن های خصوصی و خانوادگی کاملا غیر قانونی است و اگر شهروندان موردی از اجاره باغ های خانواده به صورت شخصی دیدند حتما به شورای شهر گزارش دهند.

وی با اشاره به موارد شنیده «خبر جنوب» از برگزاری مراسم خصوصی در برخی از این باغ ها گفت: شاید تخلفی در یکی از باغ های خانواده رخ داده باشد و این تخلف به سبب عدم مسئولیت پذیری کارکنان آن باغ بوده است وگرنه سیاست گذاری شهرداری به این شکل نیست و شورا نیز تاکید دارد که باغ های خانواده باید در اختیار عموم مردم باشند نه اینکه عده ای در باغ را ببندند برای برنامه های خانوادگی از آن استفاده کنند.

خواست خدایی با اشاره به اینکه مجوز بهره برداری شخصی به هیچ شکل از باغ های خانواده داده نمی شود، افزود: در یکی دو سال اخیر از باغ های خانواده و فرهنگسراها به سبب تعطیلی ها دوران کرونا استفاده لازم صورت نمی گرفت و سیاست گذاری های نادرستی که در سنوات گذشته وجود داشته نیز خود عاملی بوده که استفاده از این باغ ها به شکل درستی انجام نشود. اما برنامه شواری شهر و مجموعه کنونی شهرداری این است که این مکان ها به طور کامل در اختیار شهروندان قرار بگیرد و اگر قرار است برون سپاری انجام شود باید در راستای اهداف عمومی باشد. یعنی برای استفاده گروه ها با اولویت اجرای برنامه های فرهنگی باغ در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد و در این صورت نیز باغ ها باید یکسره از صبح تا شب به خدمات رسانی به عموم شهروندان بپردازند.

وی افزود: باغ های خانواده البته برای برگزاری برنامه های خاص گروهی و رویدادهای مختلف که منفعت عمومی دارند نظیر اردوهای دانش آموزی یا معلمان، برنامه های حوزه کودک و خانواده که مورد استفاده عموم مردم باشد و ... نیز مورد بهره برداری قرار می گیرند و در این صورت هم ورودی باغ همان 3 هزار تومان است. اما ممکن است در برنامه های گروهی عام المنفعه چون همان برنامه های ذکر شده هزینه ورودی ‏با تخفیف از گروه های مثلا دانش آموزی گرفته شود اما اجاره دادن باغ اصلا در برنامه های شهرداری وجود ندارد. ‏

رئیس کمیته رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی شورا اظهار داشت: اگر موردی از تخلف در استفاده از باغ های خانواده به عنوان مکان برگزاری جشن های خصوصی از سوی مردم دیده شود شهروندان با ارائه مستندات به شواری شهر مراجعه و مورد را به کمیته رسیدگی به شکایات شورای شهر ارجاع دهند.

خواست خدایی در پایان با تاکید بر اینکه شورای شهر با چنین تخلفاتی با جدیت برخورد خواهد کرد افزود: عدالت در توزیع خدمات شهری اساس و بنیاد کار شورای ششم است و هیچ تبعیضی در استفاده از امکانات شهری بین شهروندان نباید وجود داشته باشد و استفاده از باغ های خانواده فقط در راستای منافع عمومی و تامین حقوق شهروندان باید صورت گیرد.