ایمنی ۶ برابری با تزریق واکسن ایرانی مخصوص اُمیکرون  

ایمنی ۶ برابری با تزریق واکسن ایرانی مخصوص  اُمیکرون  

سازمان بهداشت جهانی در مقاله‌ای که در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر کرده به صراحت تصریح می‌کند: بر اساس داده‌های موجود، استفاده از واکسن امیکرون، به عنوان آنتی ژن غالب از بابت دز یادآور، می‌تواند برای کسانی که واکسیناسیون خود را بر اساس واکسن های قبلی انجام داده اند، مفید باشد.

یک متخصص ویروس شناسی بالینی گفت: برکت پلاس نخستین واکسنی است که برای مقابله با سویه امیکرون ویروس کرونا ساخته شده است و اگر به عنوان دز بوستر تزریق شود، می تواند ایمنی خیلی خوبی را ایجاد کند.

 ویروس کرونا قریب به ۳ سال است که نوع بشر را درگیر خود کرده و روز به روز به تعداد مبتلاها و تلفات این ویروس در جهان افزوده می شود. دانشمندان جهان برای جلوگیری از تلفات این بیماری به اولین و بهترین راه مقابله با آن، یعنی تولید واکسن پرداختند، واکسنی که توانست در برهه‌های مختلف تعداد تلفات را به میزان قابل توجهی کاهش داده و یا از ابتلای شدید آن جلوگیری کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر کشورها از نخستین تولیدکنندگان واکسن ویروس کووید ۱۹ بود. واکسنی که توانست اثر بخشی مناسبی در برابر سویه های مختلف ایجاد کند.اما این ویروس برای بقای خود جهش‌های متعددی انجام داد. جهش‌ هایی که پیچیدگی آن را برای انسان بیش از پیش نمایان می‌کرد.

متخصصان معتقدند هر چند که واکسن توانسته تاکنون تا حد زیادی از تلفات این ویروس جلوگیری کند اما جهش‌های متعدد آن می‌تواند تا حدی سیستم ایمنی بدن را دور بزند و منجر به بیماری‌زایی شود.

 سویه امیکرون آخرین واریانت ویروس کرونا است و دانشمندان جهان عنوان واکسن‌گریزترین سویه را به آن اعطا کرده‌اند. این متخصصان معتقدند باید واکسن‌هایی تولید شوند که مختص این سویه بوده و بر آن اثر گذار باشند.

سازمان بهداشت جهانی نیز بر این مسئله تاکید کرده و به شرکت‌های واکسن ساز توصیه کرده است که بر این نکته توجه ویژه داشته باشند.

 واریانت‌های متعدد ویروس کرونا نسبت به نوع اولیه آن متفاوتند

حسین کیوانی متخصص ویروس شناسی بالینی از دانشگاه شربروک کانادا بوده که بیش از ۲۰ سال است در کشور به صورت تخصصی آزمایشگاه ویروس شناسی دارد، معتقد است: بیش از ۲ سال از درگیری انسان با ویروس کرونا می‌گذرد؛ از ابتدا چون شناختی درباره تغییرات ویروس نبود مطالعات متعدد انجام و تغییرات آن بررسی شد تا واکسن تولید شود. پس از آن نیز مطالعات از سر گرفته شد تا مشاهده شود؛ آیا آن واکسنی که از ویروس اولیه ووهان ساخته شده، اثربخش است یا خیر؟ بعد از آن تغییراتی را در ویروس و جهش های مختلف دیدیم که این ها در مقاطعی نسبت به ویروس قبلی متفاوت بودند و غالب شدند.

 وی می افزاید: یکسال پیش نوعی از ویروس کرونا به نام امیکرون در دنیا شایع شد که اکنون سویه غالب جهان است. واکسن‌ هایی که در گذشته تزریق شده‌اند، واکسنی هستند که بر اساس ویروس ووهان ساخته شده بودند. در حال حاضر این واکسن‌ ها نسبت به سویه امیکرون ایمنی پایین‌تری در حد ۱۰ درصد دارند و علت اینکه امیکرون بسیاری از مردم واکسن زده را نیز مبتلا می‌کند این است که واکسن های ویروس ووهان در برابر امیکرون کارایی  کمتری دارند.

 برکت پلاس می تواند ایمنی ۸۰ درصدی ایجاد کند

سازمان بهداشت جهانی در مقاله‌ای که در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر کرده به صراحت تصریح می‌کند: بر اساس داده‌های موجود، استفاده از واکسن امیکرون، به عنوان آنتی ژن غالب از بابت دز یادآور، می‌تواند برای کسانی که واکیسناسیون خود را بر اساس واکسن های قبلی انجام داده اند، مفید باشد.

 با توجه به کاهش اثر بخشی واکسن‌های موجود در برابر سویه‌  امیکرون (به دلیل جهش‌های متعدد و افزایش احتمال فرار این ویروس از دستگاه ایمنی بدن) و همچنین توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر لزوم به روز رسانی واکسن‌های موجود برای مقابله با سویه‌های جدید، مطالعات بالینی با هدف بررسی اثربخشی واکسن های به روز رسانی شده  علیه سویه‌ی اومیکرون در سراسر جهان آغاز شد. برکت پلاس نخستین واکسنی است که برای مقابله با سویه امیکرون ویروس کرونا ساخته شده است.

 کیوانی با تاکید بر لزوم تزریق واکسن برکت پلاس به عنوان دز بوستر اظهار کرد: خوش بختانه چون زیر ساخت تولید واکسن در کشور ما وجود دارد دانشمندان با مطالعات متعدد به این نتیجه رسیدند که افراد اگر واکسن اختصاصی امیکرون تزریق کنند ایمنی شان ۶ برابر افزایش می یابد.

وی می افزاید : متخصصان شرکت گروه دارویی برکت واکسنی به نام برکت پلاس تولید کردند که بر اساس سویه امیکرون است بنابراین از آنجایی که بیشترین موارد ابتلای به کرونا از سویه امیکرون است؛ اگر دز سوم یا چهارم از واکسنی تزریق بشود که از امیکرون ساخته شده، می تواند ایمنی را تا ۸۰ درصد افزایش دهد که این میزان، تلفات را تا حد زیادی کاهش داده و در صورت ابتلا علائم خفیف‌تری نشان خواهد داد.

 ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن مناسب‌ترین کار ممکن بود

کیوانی معتقد است: این که زیرساخت تولید واکسن را ایجاد کردیم یک کار بسیار ضروری بود. واقعاً اگر این زیرساخت نبود برخی کشورها حتی اجازه ورود واکسن به کشور ما را نیز نمی دادند. خوشبختانه این زیرساخت ایجاد شد و ما به راحتی قادریم اگر تغییری در ویروس ایجاد شود که واکسن های قبلی اثربخشی نداشته باشند، به تولید واکسن جدید در مقیاس بالا اقدام کنیم.

 وی با تاکید بر واکسن جدید شرکت گروه دارویی برکت می گوید: خوشبختانه الان تنها واکسنی که در ایران به عنوان واکسن اختصاصی سویه امیکرون ساخته شده همین واکسن برکت پلاس است که اگر به عنوان دز بوستر تزریق شود، می تواند ایمنی خیلی خوبی را ایجاد کند.

 عوارض واکسن کشته شده بسیار پایین‌تر از سایر پلتفرم‌ها است

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره عوارض واکسن نیز معتقد است: واکسن‌های کشته ممکن است ایمنی‌زایی کمتری داشته باشند ولی عوارض بسیار کمتری دارند. یک سری واکسن‌هایی هستند که جدیداً استفاده می شوند مانند واکسن ام آر ان ای یا ناقل های ویروسی که برای اولین بار است در جامعه انسانی استفاده می شوند و شاید علت مخالفت با واردات واکسن هایی مانند مدرنا و فایزر همین مسئله بود که برای اولین بار در انسان استفاده می شدند. لذا یک تصمیم کاملا درست و علمی بود که جامعه را با آن ها واکسینه نکنیم.

وی می افزاید: الان هم که تقریباً دو سال از مصرف آن ها می‌گذرد  بعضاً این عوارض مشهود و مشخص می‌شود.  همچنین اثر بخشی پایین آن‌ها به سایر واکسن‌ها بر ملا شده که اثربخشی آن چنانی نسبت به واکسن‌های دیگر نداشتند.

 گفتنی است واکسن کوویران برکت پلاس پس از انجام مطالعات بالینی و ارائه مستندات علمی آن، مجوز مصرف عمومی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد. برکت پلاس نخستین واکسنی است که برای مقابله با سویه امیکرون ویروس کرونا ساخته شده است.