ایست به زندگی

گزارشی در خصوص کاهش سن سکته های قلبی در فارس

ایست به زندگی

سهیلا رفیعی نژاد/ وقتی که یک نفر بر اثر ایست قلبی وسکته  با دنیای فانی خداحافظی می کند، صحبت هایی درمورد اهمیت زودتر رساندن او به بیمارستان و اینکه اگر به او رسیدگی می شد، زنده می ماند می شود.

در این باره اگر چه بسیاری از نظر دهندگان مردم عادی بوده و تخصصی ندارند، اما متخصصان هم در این مورد اتفاق نظر دارند که رساندن فرد دچار سکته قلبی در یکساعت اول و رسیدگی زیر 60 دقیقه به او می تواند در زنده

نگه داشتن او موثر باشد. در این خصوص اگر چه برخی از موارد هم با وجود رسیدگی به موقع از مرگ نجات پیدا نمی کنند، اما سالانه تعداد زیادی در فارس از این طریق از مرگ حتمی نجات می یابند. البته در این مورد وجود امکانات  مورد لزوم برای انجام فعالیتهای تشخیصی و درمانی برای بیماران قلب وعروق هم اهمیت بسزایی دارد و انتظار می رود بیش از وضع موجود به رفع مشکلات اینچنینی در فارس توجه شود. با وجود اینکه شیراز قطب پزشکی است و پتانسیل قابل توجهی در زمینه متخصصان قلب وعروق دارد، اما تامین برخی تجهیزات مشکلاتی را برای برخی به خصوص در بخش دولتی به همراه داشته است.

مسوول بخش قلب و عروق بیمارستان نمازی در این خصوص به «خبرجنوب» می گوید: در واقع متخصصین قلب در شیراز وفارس برابر با استاندارد جهانی روش های پیشرفته و مدرن را جهت درمان و نجات جان بیماران دچار

 سکته قلبی به کار می گیرند. دکتر محمد علی بابایی می افزاید: در یکساعت اول پس از سکته قلبی باز کردن رگ قلب مهمترین وظیفه متخصص و تیم مربوطه می باشد.وی می گوید: اهمیت آمادگی بخش آنژیوگرافی بیمارستانهای استان  و بخصوص شیراز و تجهیز آنها به وسایل و امکانات مدرن اجتناب ناپذیر است.

با وجود هماهنگی بین مدیران بیمارستانها ، متخصصین قلب ومدیران دانشگاه، به سبب وجود تحریم ها فعالان این عرصه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

 این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح می کند: در این خصوص وسایل و تجهیزات به موقع نمی رسد و  با کمبودهای نگران کننده ای مواجه

 هستیم ، که امیدواریم که این کمبودها هر چه زودتر به نحو مطلوب حل شود.

 دکتر بابایی می گوید: ما به ابزار و وسایلی برای تشخیص ودرمان بیماریهای قلبی عروقی نیاز داریم ، تشخیص وضعیت بیمار و رگ قلب را باز کردن وسایل وابزار می خواهد و در حال حاضر با توجه به کمبودهای وسایل مصرفی آنژیوگرافی وآنژیوپلاستی، به زحمت داریم کار را انجام می دهیم.

 وی عنوان می کند: در این خصوص وقتی هم شرکتی می خواهد ابزار  را  برای بیمارستان ها تامین کند، باید طلب های آن شرکت را بدهیم تا وارد کننده امکانات و مصرفی را برای خرید در اختیار ما قرار دهد، اما مشکلات مالی بیمارستانها باعث بروز مشکلاتی اینچنینی می شود.

مسوول بخش قلب وعروق بیمارستان نمازی می گوید: در خصوص رساندن بیماران قلبی عروقی توسط تیم اورژانس وفوریت های پزشکی نیز فعالیت ها مطلوب است و بیماران سر ساعت رسانده می شوند و قبل از رسیدن به بیمارستان تکنسین های اورژانس با بخش قلب وعروق هماهنگی می کنند و ما می گوییم  بیمار را به کدام بیمارستان بیاورند . این فوق تخصص قلب وعروق می افزاید: ما هنوز هم در درمان سکته های قبلی همتراز با کشورهای پیشرفته دنیا هستیم ، اما  در مورد تدارکات وتجهیزات هم  باید همخوانی داشته باشیم.

دکتر بابایی عنوان می کند: سن سکته های قلبی در فارس به 30 سالگی رسیده واین کاهش محسوس سن و سال  شیوع سکته های قلبی را باید جدی گرفت.

 پایین بودن سن دلیلی بر آن که فرد از بیماری قلبی معاف شود، نیست و فرد در سن جوانی هم اگر با درد قفسه سینه مراجعه کند باید به سکته قلبی مشکوک شد و او را  به خاطر سن نمی توان نادیده نگرفت. با وجود کاهش سن سکته های قلبی اصول پیشگیرانه مورد غفلت واقع می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی هم می گوید: متاسفانه به دلیل عدم ثبت یکپارچه مربوط به سکته های قلبی آمار دقیقی ازا ین فوتی ها نداریم . دکتر بابایی می افزایدک البته سالانه بیش از 10 هزار فوتی در فارس بر اثر این بیماری داریم  و می دانیم که  این میزان مرگ و میر بالا است و هنوز هم بیماریهای قلبی عروقی رتبه اول مرگ و میر  را در استان به خود اختصاص داده است اما آمار دقیقی در دست مان نمی باشد. وی می گوید: اما در هر صورت آمار هشداردهنده است و نسبت به سالهای قبل بروز سکته های قلبی در فارس به شکل  نگران کننده ای افزایش یافته است. این فوق تخصص قلب وعروق می افزاید: متاسفانه علی رغم اینکه بیمارهای قلبی عروقی کماکان مثل گذشته در فارس به عنوان بیماری شایع محسوب می شود. اما به دلیل  بیماری کووید و طی سه سال گذشته تحت الشعاع قرار گرفته ، اما واقعیت امر این است که بیمارهای ویروسی به ویژه کووید 19 با درگیری قلبی وعروق کرونرموجب تشدید بیاهای قلبی گردید  و متخحصصین قلب در طول مدت شیوع بیماری کرونا وظیفه بسیار دشواری را در امر درمان سکته های قلبی ناشی از این بیماری بر عهده داشتند.

دکتر بابایی می گوید: بخصوص اینکه درمان ناشی از سکته های قلبی ناشی از این بیمارهای ویروسی، با عوارض و عواقب شدیدتر و بدتری هم بیمار را مواجه کرد و چالش های درمانی بسیاری را به سیستم های درمان تحمیل نمود.

این فوق تخصص قلب وعروق می افزاید: افزون بر آن مردم  به شکل روزافزون با استرس های روحی روانی بیشتری  مواجه گردیده اند و استرس های اجتماع شغلی وحتی خانوادگی به طرز فزاینده ای در زندگی روزمره مردم اثرات بسیار بد را  از خود را نشان داه است. متاسفانه این استرس ها موجب تغییرات رفتاری  و اختلال در شیوه وسبک زندگی و اختلال در رژیم غذایی  وخواب شده است، که موجب رویکرد بیشتر مردان استان جهت استعمال سیگار گردیده است. در حالیکه در یک شرایط روحی نرمال که آرامش درونی را ایجاد نماید، سبب اصلاح سبک زندگی و تنظیم رژیم غذایی م کالری و کاهش وزن   و کاهش استعمال سیگار ودخانیات می شود.

 وی می گوید: در حقیقت فردی که زندگی متعادل و توام با ورزش منظم روزانه به مدت 30 تا 40 دقیقه پیاده روی داشته با شد. از پر خوری و مصرف غذاهای پر کالری و چربی های مضر اجتناب نماید،  80 درصد مسیر پیشگیری را پیموده است. در حقیقت بین مردم استان شیوع عوامل خطر مانند استرس،؛ چاقی، کم تحرکی و استعمال سیگار زمینه بروز سکته های قلبی زود رس را فراهم

می نماید. مسوول بخش قلب وعروق بیمارستان نمازی می افزاید: طبیعی است کسانی که آگاهی لازم جهت پیشگیری از سکته قلبی  را دارند  وسبک زندگی خودشان را در محور این آگاهی استوار نمودند،  می توانند اطمینان  پیدا کنند که دچار بیماریهای زودرس قلبی عروقی نخواهند گردید . در حقیقت می توان گفت که امر پیشگیری اصلی ترین شیوه مقابله با سکته های زود رس قلبی است  و از مردم استان خواستارم نسبت  به  این امر  بی تفاوت نباشند.