ایران اولین کشور حاضر در مناطق زلزله‌زده افغانستان

یک مقام ارشد هلال احمر افغانستان اعلام کرد که ایران اولین کشوری است که برای کمک رسانی به زلزله زدگان حضور یافته است. 

وی گفته است که در حال حاضر دارو در مناطق زلزله زده نایاب بوده و از کشورهای جهان خواسته که در این زمینه با افغانستان همکاری کنند. 

این در حالی است که هلال احمر ایران روز گذشته اولین تیم خود را برای کمک رساندن به آسیب دیدگان زلزله راهی افغانستان کرده است.

 یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ایران نیز گفته که تیم ۱۸ نفرۀ امدادگران این سازمان را برای کمک به زلزله‌زده‌گان افغانستان اعزام کرده و یک محمولۀ امدادی شامل ۱۰۰۰ تخته چادر، ۱۰۵۰ بستۀ غذایی و ۲۰۰۰ تخته فرش را با هواپیمای ارتش به افغانستان ارسال کرده است.

 ایران تاکنون 3 هواپیما حمل کمک های اولیه به افغانستان ارسال کرده و گفته است که کمک های بیشتری را به مردم زلزله زده ارسال خواهد کرد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اظهار داشت که در ادامه کمک‌ها به زلزله‌زدگان در شرق افغانستان، 2 فروند هواپیما حاوی کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان رسیده است.

بامداد روز چهارشنبه (1 تیر) زمین‌لرزه‌ شدید، شرق افغانستان از جمله ولایت‌های پکتیکا و خوست را تکان داد.

بر اساس اعلام مقامات حکومت طالبان در این زلزله مرگبار تاکنون 1500 نفر جان باخته و 2000 تن دیگر زخمی شدند. آنها هشدار دادند که احتمال دارد شمار تلفات در حالی افزایش یابد که تلاش‌های نجات هنوز هم جریان دارد.