اگر این ۷ علامت رایج را دارید تیروئید شما کم کار است

اگر این ۷ علامت رایج را دارید تیروئید شما کم کار است

کم کاری تیروئید به ‌عنوان نارسایی غده تیروئید در تولید مقادیر کافی از هورمون‌های مورد نیاز برای تنظیم متابولیسم بدن مانند تری یدوتیرونین و تیروکسین تعریف می‌شود.

علائم مرتبط با کم کاری تیروئید به کندی پیشرفت می‌کنند و اغلب به سختی می‌توان آنها را از سایر بیماری‌هایی که ممکن است با این عارضه مرتبط باشد، تشخیص داد.

بر اساس گزارش لایو ساینس، ۷ علامت شایع اختلال کم کاری تیروئید عبارتند از: افزایش تدریجی وزن، خستگی، حساسیت بیش از حد به دمای سرد، دردهای عضلانی و مفاصل، خشکی پوست یا نازک شدن موها، قاعدگی‌های سنگین یا نامنظم و افسردگی.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت شود تا با انجام آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح هورمون‌ها عملکرد غده تیروئید مورد بررسی قرار گیرد.

به طور معمول پس از تشخیص اختلال کم کاری تیروئید مصرف یک دوره از قرص لووتیروکسین برای افزایش سطح هورمون تیروکسین تجویز می‌شود. همچنین انجام مرتب آزمایش خون برای اطمینان از بازگشت سطح هورمون به مقدار عادی و معاینه سالانه نیاز است.

هیچ راهی برای پیشگیری از کم کاری تیروئید وجود ندارد و نادیده گرفتن این اختلال و عدم درمان آن می‌تواند منجر به بیماری قلبی، گواتر و مشکلات بارداری شود.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، در حالیکه کم کاری تیروئید هم در مردان و هم زنان مشاهده می‌شود، این بیماری در زنان بیشتر از مردان شایع است.