اولین نشست 4 کشور عربی در اسرائیل

وزیر خارجه اسرائیل: نشست نقب، پیام جدی به ایران است

اولین نشست 4 کشور عربی در اسرائیل

برای اولین بار وزیران خارجه 4 کشور عربی و اسرائیل نشست مشترکی را برگزار کردند. این نشست با حضور وزیر خارجه  امریکا در صحرای نقب اسرائیل برگزار شد.

 وزیران خارجه  مراکش، امارات، مصر و بحرین، اسرائیل و امریکا در این نشست حاضر بودند. این نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در اسرائیل است.

همه این کشورهای عربی، اسرائیل را به رسمیت می شناسند و روابط با آن را عادی کرده اند.

 با این حال وزیر خارجه اردن در این نشست حضور نداشت که برخی سوالات را ایجاد کرده بود. اردن هم اسرائیل را به رسمیت می شناسد. 

 همزمان با نشست نقب، کابینه اسرائیل ساخت 5 شهرک جدید در این منطقه (صحرای نقب) را تصویب کرد. این شهرک ها ویژه اسکان یهودیان و با هدف تهوید یعنی یهودی سازی و تغییر تناسب و بافت جمعیتی هستند. صحرای نقب از جمله مناطقی است که ساکنان آن عرب مسلمان اسرائیلی (عرب مسلمان فلسطینی دارای شهروندی اسرائیل) هستند اما اسرائیل تلاش می کند با مهاجرت دادن آنها و همزمان انتقال و اسکان شهروندان یهودی اسرائیل، جمعیت این منطقه را تغییر دهد. 

 این نشست 2 روزه در منطقه گردشگری "سدیه بوکر" (شجره البقر / درخت گاو) در صحرای نقب (جنوب اسرائیل) امروز دوشنبه پایان یافت. در پایان نشست، 6 وزیر خارجه در نشست خبری مشترک حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. 

موضوع نشست بررسی تحولات منطقه و جنگ روسیه علیه اوکراین اعلام شده بود اما بسیاری از رسانه ها و منابع آگاه گفته اند چگونگی رویارویی با ایران و احتمال بازگشت امریکا به توافق هسته ای با ایران، از موضوعات اصلی این نشست بوده اند.

 یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل گفت این نشست به صورت منظم برگزار و تکرار خواهد شد. او از طرف فلسطینی هم خواست در جلسات آینده این نشست حاضر شود. 

 وزیر خارجه اسرائیل همچنین گفت تقویت روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی باعث عقب راندن ایران می شود. 

وی افزود: آنچه که ما انجام می دهیم تاریخ سازی و ساختن بنای منطقه ای جدید بر پایه پیشرفت و فناوری و تسامح دینی و امنیت و همکاری اطلاعاتی امنیتی است. این ترکیب جدید و توانمندی های مشترکی که آنها را می سازیم باعث ترس و نگرانی و عقب راندن دشمنان مشترک و در راس آنها ایران و نمایندگانش می شود.

 او گفت: نشست نقب پیام جدی را برای ایران ارسال می کند.

شرح عکس: از چپ : وزیران خارجه امارات، مراکش، امریکا، اسرائیل، مصر و بحرین

همزمان، عبدالله دوم پادشاه اردن در سفر به شهر رام الله در منطقه کرانه باختری رود اردن، با محمود عباس رئیس دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان) دیدار و گفتگو کرد. قبل از او، وزیر خارجه امریکا در سفر به این شهر با عباس دیدار داشت. شهر رام الله به عنوان مرکز موقت دولت فلسطین شناخته می شود.

 در نزدیکی محل برگزاری نشست وزیران خارجه 4 کشور عربی و اسرائیل در صحرای نقب، شماری از فعالان و معترضین، دو پرچم  اسرائیل و فلسطین و تابلوهایی را در دست داشتند که بر روی آنها به سه زبان عربی، عبری و انگلیسی نوشته شده بود "آیا کسی را فراموش نکرده اید؟"

این تجمع  توسط دو گروه اسرائیلی به نام "زنان صلح را می سازند" و "زنان آفتاب" برگزار شد. این دو سازمان زنان برای پایان نزاع میان اسرائیل و فلسطین و صلح تلاش می کنند.

    قبل از این وزیر خارجه اسرائیل در دیدار با همتای امریکایی در اسرائیل گفته بود میان دو طرف درباره برنامه هسته ای ایران و نتایج آن اختلاف نظر وجود دارد اما با این حال "میان ما گفتگوی باز و صادقانه ای وجود دارد".

او افزود: اسرائیل و امریکا برای منع ایران از کسب سلاح هسته ای تلاش می کنند اما اسرائیل آنچه را که برای توقف برنامه هسته ای ایران ضروری بداند انجام می دهد.
در روزها و هفته اخیر چند نشست مشترک در منطقه برگزار شد که از جمله می توان به نشست سه جانبه سران اسرائیل، مصر و امارات در شهر بندری شرم الشیخ مصر و نشست مشترک چهارجانبه سران اردن، مصر، امارات و مصر در بندر عقبه اردن اشاره کرد.