اولین حرف‌های منصوریان: فردا روز مهمی است

بازیکنان ما تشنه پیروزی هستند

اولین حرف‌های منصوریان: فردا روز مهمی است
اولین نشست خبری منصوریان در فولاد خوزستان

علیرضا منصوریان، سرمربی جدید تیم فولاد، عصر روز سه شنبه در سالن کنفرانس مطبوعاتی باشگاه سرخپوش اهوازی میزبان خبرنگاران بود و اولین اظهارات خود بعد از انتصاب به عنوان سرمربی فولاد را انجام داد.

مشروح صحبت‌های سرمربی فولاد را در ادامه می‌خوانید:

* خوشحالم که به من اعتماد شد

خوشحالم که در فولاد خوزستان هستم. سلسله مراتبی که در دوران مربی‌گری‌ام داشته‌ام، اگر بخواهم طبقه‌بندی کنم به یکی از باامکانات‌ترین باشگاه‌هایی که تا الان بوده‌ام، رسیدم؛ تکمیل‌‌ترین آنها ذوب آهن بود، ولی امروز زمین تمرین، امکانات باشگاه، هتل و... را دیدم و خیلی خوشحالم که به لحاظ ساختاری و سخت‌افزاری یکی از کامل‌ترین‌هاست. خوشحالم که این اعتماد به من شده و توانستم سکان‌دار فولاد باشم.

* نمی‌توانستیم در دو روز کار خاصی انجام بدهیم

در این بین به تیم ملوان بندرانزلی خوشامد می‌گویم که فردا میزبان آنها هستیم و امیدوارم که بتوانیم میزبانی خوبی باشیم و بازی باکیفیتی انجام بدهیم. در این یکی-دو روز کار خاصی نمی‌توانستيم انجام بدهیم، به جز اینکه جلساتی برای تغییر نگاه به بازی و ایجاد ذهن برنده در بچه‌ها ایجاد کنیم. امروز در‌ جلسه به بچه‌ها گفتم داشتن تک‌تک شما برای هر مربی‌ای می‌تواند آرزو باشد. ما یک کلکسیون بازیکن داریم که شاید مقداری دچار افت روحی شده‌اند و انشاالله بتوانیم در شروع کارمان در اهواز، یک نتیجه خوب بگیریم و بچه‌ها بتوانند کار خلاقیت‌شان را به خوبی انجام بدهند.

* بازیکنان فردا باید کارشان را تکمیل کنند

در مجموع فردا روز مهمی برای بچه‌های ماست. ما دو نگاه متفاوت از فولاد داشتیم؛ یکی با الفیصلی که با کیفیت برابر رفتند و برنده شدند و اعتقادم این بود که اگر سر حزباوی گل می‌شد، قطعا فولاد برنده می‌شد. بعد از بازی دیدم که عکس‌های خیلی زیادی از الهلال در هواپیما و هتل منتشر شد اما این‌ها روی کیفیت بازی تاثیر نمی‌گذارد. زمانی که شما داخل زمین هستی، اگر ذهن برنده داشته باشی، هیچ فرقی نمی‌کند با چه کیفیتی آمدی و با چه کیفیتی رفتی. من فکر می‌کنم فولاد خوبی را در جام باشگاه‌ها دیدیم اما به بچه‌ها گفتم برای تکمیل شدن این کار نیاز است که فردا یک استارت خوب داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم سربلند باشیم و از هوادارانمان هم خواهش می‌کنم بیایند و حمایت کنند، چون همه ما پای یک سفره نشسته‌ایم و فرقی بین من که مسئول تیم هستم و هواداری که روی سکو است، وجود ندارد؛ همه باید در یک جبهه در جهت اعتلای نام فولاد خوزستان مبارزه کنیم.

* فولاد مهره‌های تشنه و جایگزین دارد

برای بازی فردا که ما در یکی-دو پست کاملا تخلیه شده‌ایم و برای مثال در پست هافبک دفاعی هم بوحمدان و هم مریدی را از دست داده‌ایم. خوشحالم که آبشک کم‌کم به شرایط ایده‌آلی می‌رسد. یکی-دو فضای لطمه برای بازی فردا داریم اما وقتی به تیم نگاه می‌کنیم تیم ما مهره‌های تشنه و جایگزین دارد. فولاد باشگاهی است که اگر بخواهیم در حوزه قهرمانی آن را ارزیابی کنیم، چهارمین باشگاه کشور است. اگر استقلال، پرسپولیس و سپاهان را کنار بگذاریم، فکر می‌کنم رکورد قهرمانی لیگ و مقام‌آوری در اختیار فولاد باشد و تیم دیگری هنوز نتوانسته برسد، البته به استثنای پاسی که منحل شد. هوادار فولاد چه برای بازی فردا، چه در آینده و چه در گذشته هم جام باشگاه‌های آسیا را دیده، هم قهرمانی لیگ را دیده و هم قهرمانی حذفی را. من به بچه‌ها گفتم یک یا علی بگویید که بلند شویم و جدا از اینکه از این اسم دفاع می‌کنیم، در یک مسیر خوب قرار بگیریم.

* مثل دانش‌آموزی هستیم که خرداد را از دست داده است

خدا را شکر جام حذفی را پیش رو داریم، اما یک صخره محکم هم در جام حذفی روبرویمان هست. من امیدوارم زود بتوانیم هماهنگ شویم و بزرگترهای تیم کمک کنند. با تمام قوا در جام حذفی می‌جنگیم و سعی می‌کنیم هر روز به لحاظ روحی و روانی تیم و کار تاکتیکی‌مان را بهتر کنیم. مثل دانش‌آموزی هستیم که خرداد را از دست دادیم و فقط شهریور را پیش رو داریم و باید شهریور را خیلی زود جمع کنیم و بتوانیم به فرم ایده‌آل برسیم. خیلی به بزرگترهای تیمم دلخوشم و خوشبین هستم که بزرگترهای تیم مثل ایوب والی، ساسان انصاری، اشکان دژاگه، آبشک و آقا شهاب کمک کنند. ما باید در مسیر خیلی خوبی بیفتیم چون هوادارمان از جنس هواداری نیست که عادت کرده باشد برای سقوط بجنگد و هواداری است که عادت کرده فوتبال خوب ببیند. اول سعی می‌کنیم که کاشته‌های کادرفنی قبلی را بهبود ببخشیم و ترمیم کنیم. مسیر قبل را ادامه می‌‌دهيم تا فوتبال بهتری بازی کنیم.

* هیچ اعتقادی به عقب بازی کردن ندارم

هدف اول من و کادرفنی‌ام این است که فوتبال خوبی به نمایش بگذاریم، چون خود من اصلا به عقب بازی کردن اعتقاد ندارم و دوست دارم بالا بازی کنم. تجربه سال قبل من در آبادان این‌ کمک را می‌کند؛ در آبادان به یک دروازه‌بان و یک دفاع اعتقاد دارد و میل به هجومش، مدل فوتبال برزیلی است و همان نگاه را امروز در فوتبال فولاد هم می‌بینم. ما ابتدا باید بازی را تعمیر کنیم، یک جراحی روی بازی داشته باشیم، یک جراحی روی اعصاب و روان بازیکن داشته باشیم. من افق خوبی را برای تیم می‌بینم. نمی‌توانیم مدعی شویم که اگر اتفاقی هم رخ بدهد، دهم و یازدهم می‌شویم. وقتی با فولاد به تورنمنتی می‌آیی متفاوت است، چون تجربه قهرمانی داشته است. با تمام وجودمان می‌جنگیم و تلاش می‌کنیم. خدا را شکر امکانات به ما این اجازه را می‌دهد که اگر لازم باشد تمریناتمان را بخش بخش کنیم و بچه‌ها را زود داخل تیم بیاوریم، اما خودم سعی می‌‌کنم رویاهای بزرگ داشته باشم و انشاالله بتوانیم دست به کارهای خوب بزنیم و هواداران را هم خوشحال کنیم.

* باید ارتباط مستقیم با آکادمی داشته باشیم

در مارکت قهرمانی، سه تیم هزینه‌ها و خریدهای خیلی درشت‌تری دارند. استقلال و پرسپولیس و سپاهان هزینه‌های زیادی کردند و در مسیر بدشانسی هم نیاوردند. فولاد یک سری بدشانسی‌هایی آورده است. اما ما دو-سه هدف دنبال می‌کنیم؛ اول اینکه فضای آکادمی را کاملا درست کنیم. من پارسال آبادان بودم و استنباطم این بود که درست است که در آبادان پول نداریم، اما یک گنج کنارمان داریم. من خیلی از بازیکنان را انتخاب کردم که بعضا به کادرفنی می‌گفتم برخی از اینها وقتی راه می‌روند، من احساس می‌کنم دو تا صدمیلیارد در پاهایشان تکان می‌خورد، اما خودشان نمی‌دانند چه فوتبالیست‌هایی هستند؛ من از جنس قایدی و زکی‌پور و نورافکن در تهران شاید ده تا دیده باشم اما در خوزستان صدتا دیدم. اول باید در این پروسه ۱۵-۱۶ ماهه ارتباط مستقیم با آکادمی داشته باشیم و ورودی آکادمی به تیم بزرگسالان را زیاد کنیم و اگر هم به هر دلیلی اتفاقی افتاد که ورودی کم شد، نگاه ویژه‌ای به فولاد نوین داریم. آنجا یک پایگاه بسیار خوب است که ما سرریز تیممان را به ارتباطی که با حسن آقا هوری می‌گیریم، داشته باشیم. در کنار این مسیر حتما باید نگاه خیلی خوبی به صدر جدول داشته باشیم.

* این تیم به یک تک‌ستاره نیاز دارد

به اعتقاد من بخش اعظمی از مسیر قهرمانی را سرمایه تامین می‌کند، اما کلیت نیست. شما اگر بتوانید تیمتان را تیم بکنید، یک جاهایی سرمایه به اندازه‌ای که بتوانید گذران خوب داشته باشید، جدا می‌شود. من این را دو سال پی در پی در نفت تهران تجربه کردم، با ذوب آهن که پانزدهم گرفتم و بهترین تیم ایران شدیم تجربه کردم. در استقلال تیمم مثل تیم ملی امید بود و همه زیر ۲۳ سال بودند، به جز امید ابراهیمی و خسرو و مهدی رحمتی. من فکر می‌کنم می‌توانیم دو جا را پوشش بدهیم و هواداران می‌توانند امیدوار باشند. اگر در ده مسابقه آینده و جام حذفی بتوانیم به این تیم شکلی را که من و کادرفنی می‌خواهیم بدهیم، شاید این تیم به خرید یک تک ستاره نیاز داشته باشد، چون این تیم می‌تواند کامل باشد. اما همین تیم اگر به لحاظ روحی و روانی برنگردد، می‌تواند آسیب بزرگ باشد. من امشب باید با بزرگترهای تیم جلسه بگذارم تا تیم را خیلی زود شکل بدهیم.

*مسیری می‌سازیم که شانه به شانه تیم‌های بزرگ جلو برویم

ما باید طوری جلو برویم که در فصل جدید، استارت کار را محکم بزنیم. فولاد شانه به شانه تیم‌های پایتخت و بزرگ جلو می‌رود و سال‌های قبل این اتفاق افتاده، اما جایی که لغزش داریم، هم باشگاه پشت ما باشد و هم هوادار پشت ما باشد و هم‌ از نیروهای تک ستاره که می‌خواهیم استفاده کنیم، آنجا وارد توان برابر می‌شویم. ولی یک کمک‌حالی که در فولاد هست و شاید در باشگاه‌های دیگر، به جز سپاهان و ذوب آهن، کم دیده‌ام، مسائل سخت‌افزاری است که می‌تواند کمک بزرگی باشد. فولادی‌ها زمین تمرین‌شان را قایم می‌کردند و به ما نشان نمی‌دادند و بعد از چند سال که ما آمدیم، در را باز کردند. امروز خود من هم ذوق داشتم با بچه‌ها فوتبال بازی کنم، چون انرژی بود. در هر صورت سعی می‌کنیم هر دو کار را پوشش بدهیم؛ هم کار آکادمیک و فولاد نوین را که من خیلی روی آن حساب می‌کنم و هم مسیری که بتواند جاده آن را برای اهداف بزرگ صاف کند تا در لحظات آخر شانه به شانه پایتخت‌نشین‌ها و سپاهان جلو بریم.

* سرمربی خارجی؟ دل ما کمتر از آنها نمی‌سوزد

ما هم مربی داخلی خیلی خوب داریم و هم مربی خارجی خیلی خوب. من نمی‌گویم خیلی خوب هستم. ما از اخبار جدا نیستیم و به گوش ما هم می‌رسد. من در فوتبال خیلی روزهای خوبی داشتم و قسمت‌های بدی هم داشتم. امروز صدر جدول و وسط جدول در اختیار مربیان ایرانی است. یحیی گل‌محمدی صدر است، امیرخان قلعه‌نویی اگر تیمش دو باخت نمی‌داد، اول جدول بود و پشت آن تیم‌هایی که بالا می‌آیند را ببینید. من باید بازی‌هایم را طوری برنامه‌ریزی کنم که به هوادار فولاد بگویم که اگر باشگاه به من اطمینان کرده، اطمینان اشتباهی نبوده است؛ فاصله‌اش هم بردهای پی در پی است که باید بیاوریم تا هوادار اطمینان کند. به هواداران فولاد، چه آنهایی که با من موافقند که چه آنهایی که با من زاویه فکری دارند می‌گویم شک نکنید ما دلمان کمتر از خارجی‌ها برای باشگاه خودمان نمی‌سوزد.

* بحث مالی نداشتم و می‌خواهم کار کنم

من در نوع قراردادم هم خیلی بحث مالی نداشتم، چون می‌خواستم به فولاد بیایم که کار کنم. آپشن داشتم، اما گذاشتم تیمی سراغم بیاید که بتوانم تفکراتم را عملیاتی کنم. من عاشق خیلی از تیم‌هایی که در آن کار کردم هستم و سرآمدش هم تیمی بود که خودم از سن پایین آنجا فوتبالیست شدم و بعد از آن هم صنعت نفت و ذوب آهن و... . اما برای خودم این حق را قائلم که من هم باید با سخت‌افزاری کامل وارد تورنمنتی بشوم که ببینم این امکانات برای من هم هست. فکر می‌کنم زمان می‌تواند ثابت کند که هوادار فولاد اشتباه می‌کرده یا علیرضا منصوریان در انتخابش اشتباه کرده است. دوست‌شان هم دارم و مربی خارجی هم قابل‌احترام است؛ ما مربی خارجی خوب در کشورمان داشتیم و مربی خارجی ضعیف هم داشته‌ایم. در کشورمان مربی ایرانی بسیار قوی داریم و مربی ایرانی ضعیف هم داریم. در حال حاضر بهترین رنک فوتبال در اختیار آقای قلعه‌نویی است و هیچکس نمی‌تواند به این رنک برسد، با نزدیک سه کاپ حذفی و هفت کاپ لیگ.

* می‌توانیم بهترین نخبه‌ها را داشته باشیم

خودم اعتقادم بر این است که به دور از مسائل خودخواهی، اگر دری برای مربیان ایرانی باز شود، می‌توانیم بهترین نخبه‌ها را داشته باشیم. من همیشه مثال می‌زنم که سه آدم همیشه برای من در فوتبال الگو هستند؛ اولی هم‌بازی خوبم علی دایی که سال‌ها افتخار داشتم که کنار او بازی می‌کردم. روزی که می‌خواستیم به آلمان برویم، دوستان خودمان باور نداشتند که آلمان ما را می‌خواهد. خودمان باور نداشتیم که ما را آلمان می‌خواهد. وقتی که علی دایی آقای گل شد تا چند سال مردم هنگ بودند که علی دایی آقای گل شده است. علیرضا فغانی بهترین داور دنیا شد اما ما قبول نمی‌کردیم و می‌گفتیم حتما داور انگلیسی یا بلژیکی بهتر است. قبل از آن هم محمد آقا فنایی. من این سه راس را الگوی خودم قرار دادم و اعتقاد دارم که نباید قصاص قبل از جنایت بکنیم‌. کمی صبر کنیم و ببینیم آقای منصوریان را درست انتخاب کرده‌ایم یا نه.

* به الکس گفتم اشتباهات تو مال من است

استایل فوتبال خوزستان کاملا با استایل مربیگری من همسو است. من از فوتبال رو به جلو خیلی خوشم می‌آید اما اگر تک بازی هم لازم باشد، سعی می‌کنم به پوئن گرفتن توجه کنم. برای مثال ما یک بازی به استرالیا رفتیم و وقتی ۲-۲ شدیم، دیگر کیفیت تفاوتی نداشت و فقط باید نتیجه می‌آوردیم. از این لحظات در بازی هم داریم اما کلیت فکر من بازی رو به جلو است و سعی می‌کنم سیستم تیم را در چند روزی که فرصت داریم، روی دو فوروارده ببریم. الکس، بازیکن اسپانیایی ما، با دنیایی از تجربه در کنار ما حضور دارد و مقداری وضعیت بدنی او بهتر شده و سعی می‌کنیم فردا با او شروع کنیم. وقتی بازیکن خارجی داخل تیم است باید کیفیت لالیگایی‌اش را به بچه‌های داخل زمین انتقال بدهد؛ دیر اضافه شده و خجالتی هم هست و از هواداران‌ می‌خواهم فردا برای او سنگ تمام بگذارند تا از این پوسته جدا شود. تمرین او را دیدم؛ به ما کمک می‌کند و فقط نیاز به اعتماد به نفس دارد. من سعی کردم در این ۴-۵ ساعت به او اعتماد به نفس بدهم و گفتم فردا هر اشتباهی در زمین کردی، مال من است. تو با خیال راحت فوتبالت را بازی کن تا بچه‌ها بدانند کنار یک بازیکن بزرگ بازی می‌کنند. سعی می‌کنیم ساختار حمله را کم کم بیاوریم. هر چند اعتقاد دارم اینکه دو بازیکن مثل علی قربانی و علیاری در ابتدای فصل آسیب دیدند، تاثیرگذار بود و از آن مهم‌تر پریرا رفت و همین مسئله یک‌ مشکل بزرگ برای فولاد درست کرد. من دیگر نمی‌توانم کسی را بگیرم و دو سه بازیکن هم جدا شدند اما فکر می‌کنم با همین بازیکنان بتوانیم خلاها را جبران کنیم.

* تمرکز زیادی روی تیم‌های پایه دارم

فکر می‌کنم فولاد جزو اولین جاها در ایران است که سالن تکنیک دارد. خدا حاج عباس نواصرزاده را رحمت کند‌. بعد از آقا لفته و سه برادران که تیم جنوب شد فولاد، من خاطرم هست که حاج عباس من را صدا زد و گفت یک سالن تکنیک زدیم. اصلا چنین چیزی مرسوم نبود. پایه اینجا نسل ایمان مبعلی، پژمان منتظری، محمد علوی و اخمد آل نعمه است. همه اینها بازیکنان پایه شما هستند. ما خوب‌های پایه را بالا می‌آوریم و متوسط‌ها و سرریز زیر ۲۳ ساله را به تیم حسن آقا هوری می‌بریم. سعی می‌کنیم پشت سر هم مینی کمپ بگذاریم و به شرایط تمرینی خیلی خوب عادت بدهیم. صرفا فوتبال بازی کردم نه، ما باید در تمام بخش‌های آکادمی به بچه‌ها کمک کنیم. فکر می‌کنم اینجا برای اولین بار به ما این اجازه را می‌دهد که با توجه به امکانات، هر بازیکنی را که احساس کنیم شرایط ایده‌آلی دارد، برود زبان انگلیسی یاد بگیرد. خیلی خودشان را به فارسی و زبان شهر محکوم می‌کنند و وقتی لژیونر می‌شوند، برایشان سخت می‌شود. من فکر می‌کنم این امکان برای ما است که نخبه‌های استان را پیدا کنیم و استان‌های هم‌جوار مثل بوشهر و لرستان هم خیلی به ما کمک می‌کنند. اساسا تمرکز زیادی روی تیم‌های پایه دارم. خدا کمک کند که پله‌های اول را رد کنیم و امیدواری در هواداران ایجاد شود و بعد می‌توانیم خیلی کارها کنیم.

* بچه‌ها باید از خواب بیدار شوند

به بچه‌ها گفتم من با این تیم خیلی امیدوارم. بچه‌ها باید از خواب بیدار شوند. نمی‌توانیم بگوییم بچه‌هایی که مقابل الهلال و الفیصلی بازی کرده‌اند، فردا بیایند بد بازی کنند. اگر این اتفاق بیافتد یک جای چرخ دنده می‌لنگد؛ چه با من، چه با مربی خارجی، چه با هر کسی. اینجا ما باید اول یک جراحی خوب داشته باشیم. بچه‌های ما باید قبول کنند که یا باید بازی الهلال را باور کنیم که هنوز هم اعتقاد دارم که اگر کمی کار روانی می‌کردند، پیروز می‌شدند و یا باید روزهای بد فولاد را در لیگ را ببینیم. باید قبول کنیم اگر می‌توانیم با الهلال را به عنوان یکی از ابرقدرت‌های آسیا تا دقیقه‌ آخر جان به لب کنیم، پس می‌توانیم در لیگ هم حرف‌‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. اول باید روح و روان بچه‌های ما تغییر کند و بعد کار تاکتیکی‌. در حال حاضر کار تاکتیکی‌ در سر آنها پر است. فکر می‌کنم وضعیت ما در جدول خیلی خوب خواهد شد. تمام امیدم به بزرگترهای تیم است که این آمادگی را به ما می‌دهند که به بچه‌ها کمک کنیم.

* با دو دستیار اسپانیایی جلسه داشتم

کادرفنی من متشکل از کادر قبلی و فعلی است. احمد آل نعمه را در کادر جدید اضافه کردم و به مدیریت محترم باشگاه هم گفتم که از جنس احمد آل نعمه، صدتا هم نداریم، از جنس ابراهیم میرزاپور و آقای علوی صدتا نداریم، از جنس این بازیکنانی که در آکادمی اینجا رشد کرده‌اند. در هر صورت ما در بهترین حالت میهمان چند ساله اینجا هستیم ولی کلا این تیم برای این مجموعه است که اسم آوردم. اینها کسانی هستند در راهرو عکس‌هایشان را می‌بینید و سعی کردیم از کادر قبلی استفاده کنیم و یک نفر هم از آبادان (آقا مرتضی بچاری) به ما اضافه شده که هم مدرس است و هم دستیار بوده‌ است. آقا مجاهد خزیراوی صد درصد به ما اضافه می‌شود؛ او بازیکن فولاد بوده و دست پرورده خوزستان است. امروز با عزیز اسپانیایی که جامانده از کادر قبلی هستند، جلسه داشتیم و خیلی راحت با آنها کار می‌کنم، چون سال‌ها دستیار و بدنساز خارجی داشتم. کادرمان در روزهای آینده پر خواهد بود و باید پشت هم تلاش کنند.

* هر روز یک فینال حذفی داریم

با توجه به اینکه کار تیمی می‌کنیم، از تعداد کادر اصلا نگران نیستیم و این امکان را به ما می‌دهد که بازیکنان را بخش بخش به دست بقیه کادرفنی برسانیم تا کامل شویم. در مجموع اگر کادر لجستیک و تدارکات و ماساژ و پزشکی و فنی را نصف تیم در نظر بگیریم و بازیکنان را نصف دیگر تیم، ما مجموعه‌ای هستیم که زیر کوه یخی قرار داریم و باید هل بدهیم تا قله بیشتر به چشم بیاید. سعی کردم امسال کادرم را کامل کنم. علی آقا دهقان به ما اضافه می‌شود که از اصفهان با خودم دارم، آقای خرمگاه هم که با من بوده و حسین آقا کاظمی. سعی کردم امسال گروه آنالیزم را قوی‌تر کنم. باید نوع تفکرات‌مان را در فولاد عوض کنیم و وقت ۲۴ ساعته بگذاریم، چون زمان کم است. ما پنج روز دیگر بازی داریم و نمی‌توانیم بگوییم اگر امروز اتفاقی افتاد، پنج روز داریم. ما هر روز یک فینال حذفی داریم. خیلی خوشبین هستم و فکر می‌کنم جایگاه خوبی داشته باشیم.