اهتزاز بلندترین پرچم خوش نقش جمهوری اسلامی در قشم

اهتزاز بلندترین پرچم خوش نقش جمهوری اسلامی در قشم

بلندترین پرچم خوش نقش جمهوری اسلامی ایران در بالاترین نقطه قشم سرزمین آب و آفتاب مشرف بر آب‌های نیلگون خلیج فارس در شهرک نریمان این جزیره به اهتزار در آمد.

در این آیین که شماری از مسوولان سازمان منطقه آزاد و شهرستان قشم حضور داشتند سرود "افتخار" به صورت زنده اجرا شد و همزمان نیز پرچم بزرگ جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز درآمد.

در حاشیه برگزاری این آیین رسمی، افشار فتح الهی سرپرست منطقه آزاد قشم اظهار داشت: اهتزاز پرچم ایران در قشم و در کنار آب‌های نیلگون خلیج فارس، شاهدی بر اقتدار ماندگار و قدرت پایدار نظام و انقلاب جمهوری اسلامی ایران است.

این پرچم در ابعاد ۲۰ در ۱۰ به ارتفاع ۷۰ متر، به ارزش هشت میلیارد ریال، بلندترین پرچم به اهتزاز در آمده در استان هرمزگان است.

در آیین برپایی بلندترین پرچم خوش نقش جمهوری اسلامی ایران در جزیره زیبای قشم نگین خلیج فارس افشار فتح الهی، سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی، امام جمعه شهرستان قشم، میرداد میردادی شهردار قشم، رییس و اعضای شورای شهر قشم، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مدیران شهرستان و سازمان منطقه آزاد قشم حضور داشتند.

در اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹ میلادی) در مورد پرچم گفته شده‌ است، پرچم جمهوری اسلامی از سه رنگ سبز، سفید و سرخ تشکیل می‌شود و نشانه جمهوری اسلامی (لا اله الا الله) در وسط آن قرار دارد.

این آرم به صورت چهار هلال و یک ستون میانی و نشانگر کلمه مقدس «اللَّه» است و در عین حال کلمه مبارک «لا اله الا اللَّه» را نیز تشکیل می‌دهد.

در توضیح محتوای این شکل نمادین باید اشاره داشت که ستون میانی یا شمشیر، نشانه اقتدار و قدرت؛ هلال نشان‌دهنده رشد، پنج جز اصلی نمایشگر اصول پنج‌گانه دین (مذهب تشیع) و ترکیب متقارن بیانگر تعادل و میزان و عدالت است.

پنج جزء تشکیل‌دهنده علامت که اگر به پنج اصل پایه دین برگردد اصل توحید را در حکم عمود و ساقه اصلی در میان دارند، گذشته از آنکه در ترکیب کلی خویش کلمه الله را بیان می‌کنند و عصاره‌ای از کلمه توحید یعنی لا اله الا الله را نیز در دستور خود مستتر دارند.

خطوط هلالی‌های طرح که در یک دایره محاط است با تداعی نصف‌النهارهای کره جهانی بودن دعوت اسلام را تجسم می‌بخشند.

کلمه الله به صورت کروی طراحی شده تا نشان‌دهنده پیام جهانی آن باشد. هلالی‌های تعبیه شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول(ص) بارها با شمشیر مبارک‌شان به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند.

 کلمه قرمز الله منقوش بر پرچم جمهوری اسلامی بیانگر مبدأ و منت‌های آفرینش است الی الله المصیر و هدف و غایت حکومت اسلامی را نشان می‌دهد.

طراح اصلی پرچم جمهوری اسلامی ایران دکتر حمید ندیمی است.

وی استاد درس نظریه و روش‌های طراحی در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی است.

 یک کمیسیون نوزده نفره ویژگی‌های پرچم خوش نقش جمهوری اسلامی ایران را تعیین کرده‌اند.