انتقاد شهروندان از افزایش بی‌حساب کرایه‌ تاکسی در اهواز

انتقاد شهروندان از افزایش بی‌حساب کرایه‌ تاکسی در اهواز

آفتاب مستقیم می‌تابد بر آسفالت خیابان و شهر و آدم‌هایش در گرمای سوزان تیرماه ذره‌ذره در حال ذوب شدن هستند. زن چادر مشکی‌اش را بر روی صورتش سایه‌بان کرده است و به سمت ایستگاه تاکسی فلکه ساعت حرکت می‌کند.

تاکسی‌های زرد به همراه خودروهای شخصی در نوبت سوار کردن مسافر ایستاده‌اند. زن مسیرش را می‌گوید. راننده‌ میانسالِ یکی از ماشین‌ها که در سایه‌ی کم رمق دیوار نشسته است، در حالی که بطری آب‌معدنی را روی صورتش خالی می‌کند. با صدایی بلند می‌گوید: کرایه هر نفر از فلکه ساعت تا گلستان 20 هزار تومان است.

زن روی ترش می‌کند، زیر لب چیزی می‌گوید و به ناچار سوار می‌شود. او هم همانند هزاران مسافری که روزانه برای تردد از تاکسی‌های خطی استفاده می‌کنند، از وضعیت کرایه‌ها در اهواز ناراضی است. در مسیر‌های دیگر سطح شهر نیز نرخ کرایه تاکسی‌ها افسار پاره کرده است و بر این امر نظارتی وجود ندارد.

قیمت‌های دل‌بخواهی

یکی از شهروندان اهوازی که هر روز برای عزیمت به محل کار از تاکسی‌های خطی استفاده می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قبلا سالی یک بار کرایه‌ها افزایش پیدا می‌کرد اما در سال جدید پس از گذشت حدود سه ماه، دوبار کرایه‌ها بالا رفته است.

وی افزود: هر بار هم که با سازمان تاکسی‌رانی تماس می‌گیریم، می‌گویند راننده‌ها حق افزایش کرایه‌ها را ندارند اما اقدام بازدارنده‌ای هم در این خصوص وجود ندارد. گویی قیمت‌ها دل‌بخواهی و باری به هر جهت است.

یکی از شهروندان شهرستان کارون نیز که ساکن منطقه کوت‌عبدالله است، گفت: کرایه مسیر چهارراه نادری تا کوت‌عبدالله قبل از عید پنج هزار تومان بود که در فروردین‌ماه به هفت هزار تومان و در خردادماه به 10 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: اگر این کار خلاف است، سازمان تاکسی‌رانی باید نرخ‌نامه‌های مصوب را در ایستگاه‌‌های تاکسی خطی نصب کند تا جلوی افزایش خارج از ضابطه کرایه تاکسی در شهر گرفته شود.

اراده‌ای برای رفع مشکل وجود ندارد

شهروند دیگری که ساکن منطقه گلستان اهواز است با بیان اینکه مسائل و مشکلات شهر رها شده‌ و اراده‌ای برای رفع آنها دیده نمی‌شود، گفت: کرایه تاکسی از گلستان تا بولوار ساحلی در اسفندماه سال گذشته 5 هزار تومان بود.

وی با اشاره به افزایش ماهی یک‌بار کرایه تاکسی در اهواز، بیان کرد: در فروردین‌ماه امسال کرایه این مسیر هفت هزار تومان شد و یکماه بعد نیز به 10 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

رانندگان کولر روشن نمی‌کنند

یکی دیگر از شهروندان اهوازی که مجبور به تردد هر روزه در مسیر سه‌راه خرمشهر تا کمپلو است، گفت: دیشب کرایه این مسیر 5 هزار تومان بود اما امروز مجبور شدم که هفت هزار تومان پرداخت کنم. چطور ممکن است کرایه یک شبه دو هزار تومان زیاد شود.

وی با بیان اینکه رانندگان در این گرمای طاقت‌فرسا حاضر به روشن کردن کولر نیستند، افزود: اگر هم مسافر اصرار به روشن کردن کولر داشته باشد، از او کرایه اضافه می‌گیرند.

تاکسی‌های اهواز فرسوده است

طی سال‌های گذشته تعدادی خودروی پلاک اروندی در راستای نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی به سازمان تاکسیرانی کلانشهر اهواز اختصاص یافت که امروز اثری از آنها نیست. یکی از رانندگان تاکسی خطی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره گفت: یکسری افراد این خودروها را گرفتند و سپس ناپدید شدند.

از بسته‌های حمایتی رانندگان هم خبری نیست

یکی دیگر از رانندگان تاکسی نیز عنوان کرد: طرح بسته‌های حمایتی رانندگان تاکسی که دولت مصوب کرده در اهواز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: از رانندگان تاکسی در خوزستان هیچ حمایتی نمی‌شود و این در حالی  است که در استان‌های دیگر تاکسی تعمیرگاه اختصاصی دارند و به آنها لوازم یدکی، روغن و لاستیک تعلق می‌گیرد.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی که تمامی درآمد خانواده را از این راه تامین می‌کند، اظهار کرد: شرایط کار در خوزستان به دلیل گرمای هوا اسفناک است. از سوی دیگر استهلاک ماشین نیز در این شرایط اقلیمی بسیار بالاست و چاره‌ای جز تحمل نداریم.

وی با بیان اینکه اعلام نرخ‌نامه جدید خواست رانندگان نیز هست، گفت: دو سه سالی است که نرخ‌نامه‌ای از سوی تاکسی‌رانی اعلام نشده است و با این وضعیت اقتصادی مردم انتظار دارند که با همان کرایه‌های قبلی رفت‌وآمد کنند.

نرخ‌نامه سازمان تاکسی‌رانی مربوط به سال 1399 است

نگاهی به پورتال سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرستان اهواز نشان می‌دهد که انتشار نرخ‌نامه‌های مصوب تاکسی‌رانی در این پورتال مربوط به سال 1399 است و پس از آن هیچگونه به روز رسانی در قیمت‌ها انجام نشده است.

این در حالی است که نرخ‌نامه‌های جدید باید همه ساله توسط شورای شهر به عنوان مرجع تغییر نرخ کرایه تاکسی‌ تعیین شود و سپس با تایید فرمانداری کرایه قانونی هر شهر به صورت رسمی به رانندگان و افکار عمومی اعلام شود.

اجرای نرخ‌نامه جدید در اوایل مرداد‌ماه

آیت حمیدی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر اهواز در این زمینه گفت: مراحل استخراج کرایه خطوط تاکسیرانی و تدوین و نرخ‌نامه جدید به تعداد ١١٤ خط تدوین و به تایید اعضای هیات مدیره این سازمان رسیده است.

وی افزود: اما برای اجرایی شدن آن، احتیاج به طی شدن مراحل قانونی نظیر تصویب در صحن علنی شورای اسلامی شهر اهواز، سپس بررسی و تایید در هیات تطبیق فرمانداری شهرستان دارد.

حمیدی بیان کرد: این امیدواری وجود دارد که طی روزهای آینده این دو مرحله نیز انجام و نرخ‌نامه جدید خطوط تاکسیرانی کلانشهر اهواز از ابتدای مرداد ماه سال جاری اعلام و اجرایی شود.