انتقاد رئیس مجمع نمایندگان فارس از تداوم قیمت گذاری های دستوری

انتقاد رئیس مجمع نمایندگان فارس از تداوم قیمت گذاری های دستوری

رئیس مجمع نمایندگان  فارس گفت: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم نباید تفکر قیمت‌گذاری دستوری را در نظام اقتصادی کشور پیاده سازی کنیم این در حالی است که با قیمت گذاری دستوری میزان مصرف نیز کاهش پیدا کرده است.

محسن علیزاده در نشست فعالین اقتصادی استان فارس با معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: دولت در تلاش است تا اصلاحات اقتصادی را در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند و این خواسته مولدان اقتصادی کشور بوده است.

نماینده بیضا و سپیدان در مجلس شورای اسلامی، بهبود فضای کسب و کار در کنار تسهیل کسب مجوز‌های از دیگر خواسته‌هایی بوده که به عنوان مطالبه فعالین اقتصادی کشور مطرح شده است.

رئیس مجمع نمایندگان فارس خواستار ایجاد شفافیت در بازار‌های مالی شد و عنوان کرد: قیمت گذاری دستوری در هیچ نظام اقتصادی جهان وجود نداشته است.

علیزاده اظهار داشت: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم نباید تفکر قیمت‌گذاری دستوری را در نظام اقتصادی کشور پیاده سازی کنیم این در حالی است که با قیمت گذاری دستوری میزان مصرف نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: قیمت گذاری دستوری موجب کاهش فعالیت‌های اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی می‌شود و تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای تولید نخواهند داشت.

این نماینده مجلس گفت: برخی از حوزه‌های قیمت گذاری دستور موجب شده تا تولیدکنندگان به دنبال توسعه بنگاه‌های اقتصادی نبوده و حجم سرمایه گذاری در این حوزه نیز کاهش چشمگیری داشته است.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، تنها نتیجه‌ای که قیمت‌های دستوری برای اقتصاد داشته این بوده که نقدینگی به سمت بازار‌های موازی حرکت کرده است.

علیزاده گفت: با توجه به تورمی که در بازار وجود داشته به علت اجرایی شدن طرح قیمت‌های دستوری شاهد هستیم که قیمت مسکن با توجه به رکود باز هم ١۵ درصد رشد داشته است.

نماینده بیضا و سپیدان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: انحراف در بانک ها به گونه‌ای است که حجم قابل توجه‌ای از منابع در جای دیگری هزینه می‌شود.

وی پیشنهاد داد: ریسک سرمایه گذاری در حوزه تولید را باید پذیرفت و سود تولید محصولات را به حداکثر رساند این در حالی است که اگر به دنبال ایجاد بازار‌های کارآمد هستیم باید از تمامی ظرفیت‌های اقتصادی بخش خصوصی استفاده کرد و حتی گاهی نسبت به ارائه تسهیلات به بخش خصوصی در مقابل بخش دولتی اقدام کرد.