انتشار تصاویر قبر «خشایارشا» از داخل آرامگاه برای نخستین بار

انتشار تصاویر قبر «خشایارشا» از داخل آرامگاه برای نخستین بار

خشایارشا، پنجمین شاه هخامنشی است. او فرزند داریوش اول و آتوسا دختر کوروش هخامنشی بود. او احتمالا در سال ۴۸۶ پیش از میلاد پس از مرگ داریوش و در سن ۳۴ سالگی به سلطنت رسید. گفته می‌شود استر،‌ یکی از مشهورترین زنان یهود در عهد باستان، همسر خشایارشا بوده‌است. کسی که اکنون با عمویش مردخای در همدان و در مزاری با نام استر و مردخای دفن شده‌است.

خشایارشا در زمان سلطنت خود به مصر و بابل که آن زمان تحت حکومت هخامنشیان بود لشگر کشی کرد و شورش‌هایی که شده بود را از بین برد. او سپس به دنبال کار ناتمام داریوش، لشگر عظیمی به یونان برد و آتن را اشغال کرد. او برای یونان جنگ‌های زیادی کرد که برخی از آن‌ها به شکلی افسانه‌وار تعریف شده‌است.

 گزارش پیش رو عکس‌هایی است که هنگام تهیه گزارشی از وضعیت مرمت نقش رستم در نزدیکی مرودشت در استان فارس گرفته‌ شده‌است. مرمتی که با بهترین روش‌های روز دنیا در حال انجام است. گزارش این مرمت را به زودی در عصر ایران می‌بینید. تعدادی از عکس‌ها را انتخاب کرده‌ایم تا در این گزارش تصویری ببینید. برای همین عکس‌های تکمیلی را در گزارشی که به زودی منتشر می‌شود خواهید دید.

این نخستین‌باری است که به‌طور کامل تصاویری از قبر خشایارشا در داخل آرامگاهش در نقش رستم منتشر می‌شود. برای همین حتما برای بینننده ایرانی و حتی خارجی هیجان‌انگیز خواهد بود.

  لازم به توضیح است که تمام حقوق مربوط به انتشار این تصاویر در اختیار عصر ایران است. پس در مورد انتشار این تصاویر موارد اخلاقی را رعایت کنید.

آرامگاه خشایارشا مدتیست با این داربست‌ها محصور شده تا مرمت شود. مرمت این آرمگاه با تازه‌ترین روش‌های روز دنیا در حال انجام است

قبر خشایارشا داخل این حفره قرار گرفته‌است

قبر خشایارشا با سنگ یکپارچه بزرگ پوشیده شده‌است. این سنگ روی یک تخت‌گاه سنگی گذاشته شده و احتمالا جسد او زیر این تخت سنگ سنگ بزرگ قرار گرفته بود

حفره‌ای که می‌بینید احتمالا به دست سربازان اسکندر مقدونی پس از فتح این منطقه باز شده تا محتویات داخل قبر خالی شود. در حال حاضر هیچ چیز در قبر وجود ندارد

در این‌جا از نزدیک می‌توانید وضعیت حفره را ببینید

تصویری کاملی از اهورامزدا یا همان فرح‌وهر