امشب نگاهتان به آسمان باشد!

همه چیز درباره ابَر ماه آگوست

امشب نگاهتان به آسمان باشد!
این ابرماه پس از ساعت ۲۰ در تهران طلوع می کند

آخرین ابرماه (supermoon) امسال، شامگاه پنجشنبه (۲۰ مرداد ماه) با چشم غیرمسلح در افق جنوب شرق آسمان قابل مشاهده خواهد بود. این ابرماه پس از ساعت ۲۰ در تهران (با اختلاف ساعت با سایر شهرهای کشور) طلوع و حدود ساعت ۶ بامداد روز جمعه در افق جنوب غرب آسمان، غروب خواهد کرد. این ابرماه به سبب صید راحت‌تر ماهی خاویار در دریاچه‌های بزرگ در این زمان از سال، توسط بومیان آمریکا به ماه خاویاری (Sturgeon moon) شهرت دارد.

اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد، یک تلسکوپ مجازی این واقعه را به طور زنده پوشش خواهد داد و شما می‌توانید به صورت آنلاین شاهد آخرین ابرماه سال باشید.

ابرماه چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

ابرماه، که یک ماه کامل است، زمانی رخ می‌دهد که ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین قرار داشته باشد؛ یک ابرماه همیشه کمی روشن‌تر و بزرگ‌تر از ماه کامل معمولی به نظر می‌رسد. این اتفاق ممکن است دو الی پنج بار در طی یک سال به وقوع بپیوندد. ما امسال شاهد سه ابرماه در ماه‌های می، ژوئن و جولای بودیم.

طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، در سال ۲۰۲۳ و سال ۲۰۲۴، چهار ابرماه کامل متوالی اتفاق خواهد افتاد و در سال ۲۰۲۵ نیز شاهد سه ابرماه متوالی خواهیم بود.

می‌توانید ابرماه را با تلسکوپ مجازی رصد کنید

مردم در سراسر جهان می‌توانند به صورت زنده، ابرماه آگوست، آخرین و چهار ابرماه سال ۲۰۲۲، را تماشا کنند. پروژه «تلسکوپ مجازی»، امشب پخش مستقیم ابرماه را آغاز خواهد کرد. شما می‌توانید در وب سایت رسمی پروژه تلسکوپ مجازی شاهد این اتفاق باشید.

جیالونکا ماسی، اخترفیزیکدان ایتالیایی و بنیان‌گذار پروژه تلسکوپ مجازی، در بیانیه‌ای گفت که دیدن ماه کامل، یک تجربه‌ی منحصر به فرد است. او از علاقه‌مندان به نجوم دعوت کرد تا به صورت آنلاین، بیننده‌ی این پدیده‌ی نجومی زیبا باشند.

چرا ماه کامل آگوست به عنوان «ماه خاویاری» شناخته می‌شود؟

در دهه ۱۹۳۰، مجله‌ی Maine Farmer's، که یک نشریه سالانه آمریکایی بود، اسامی‌ای که بومیان آمریکا برای ماه کامل به کار می‌بردند را منتشر کرد. قبایل آلگونکوین (واقع در شمال شرقی ایالات متحده کنونی)، ماه کامل آگوست را ماه «ماهیانِ خاویاری» می‌نامیدند.

در این زمان از سال، ماهی‌های بزرگ در دریاچه‌های بزرگ و دیگر آب‌های اصلی راحت‌تر صید می‌شدند؛ به همین دلیل است که ساکنان قبایل بومی آمریکا این نام را برای ماه کامل برگزیدند.

این اسامی همچنان برای شهروندان آمریکا جالب است و هنوز از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تاریخچه‌ی اصطلاح «ابرماه»

در سال ۱۹۷۹، ریچارد نول، اخترشناس آمریکایی، اصطلاح «ابرماه» را برای اشاره به ماهِ جدید ابداع کرد. او نخستین بار این واژه را در یک مجله طالع‌بینی مدرن آمریکایی به کار برد.

ابرماه‌ها ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۳۰ درصد درخشان‌تر از ماه‌های کامل در نزدیک‌ترین فاصله از زمین به نظر می‌رسند، گاهی نیز یک ابرماه تقریباً ۷درصد بزرگتر و ۱۵ درصد روشن تر از یک ماه کامل استاندارد است (این اعداد در منابع مختلف، کمی متفاوت هستند).