امشب، اولین قضاوت داوران زن در جام جهانی مردان

امشب، اولین قضاوت داوران زن در جام جهانی مردان
اولین داورهای زن جام جهانی مردان

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، اولین از این نظر خواهد بود که داوران زن هم قضاوت دیدار‌ها را بر عهده می‌گیرند و پس از اعلام لیست داوران منتخب برای قضاوت در دور گروهی، پیش‌بینی می‌شد قضاوت برخی دیدار‌ها در دور سوم مسابقات به زنان سپرده شود.

استفنی فراپارت فرانسوی که پیش از این سابقه قضاوت در دیدار‌های حساس فوتبال مردان را در سطح باشگاهی داشت، حالا این فرصت را دارد تا به عنوان اولین داور زن در تاریخ جام‌جهانی مردان، نامش را جاودانه کند. او که به همراه ۲ داور دیگر، سلیما موکاسانگا از رواندا و یوشیمی یاماشتا ژاپنی، زنان حاضر در لیست ۳۶ نفره داوران جام‌جهانی را تشکیل می‌دادند، این افتخار را دارد تا بازهم در این راه، نقش اولین را بازی کند و درحالی که هر ۲ کمکش در تیم داوری هم زن خواهند بود، دیدار حساس آلمان و کاستاریکا در گروه مرگ رقابت‌ها را سوت خواهد زد.

گروه داوری، کاملاً زنانه

البته این اولین حضور فراپارت در یک دیدار جام‌جهانی نیست و او پیش از این هم به عنوان داور چهارم دیدار مکزیک و لهستان که با تساوی بدون گل خاتمه یافت، کنار خط ایستاده بود. نئوزا بک از برزیل و کارن دیاس مدینا مکزیکی، کمک‌های فراپارت در این دیدار حساس خواهند بود. استفنی فراپارت که در آستانه ۳۹ سالگی بوده و از سال ۲۰۰۹ در لیست فیفا حضور دارد، پیش از این با اولین بودن، تاریخ را به سود خود نوشته بود. او در دسامبر ۲۰۲۰، به عنوان اولین داور زن در بالاترین سطح برگزاری فوتبال باشگاهی اروپا قضاوت کرد و دیدار یوونتوس مقابل دینامو کیف را که با برتری ۳ بر صفر بانوی پیر همراه بود، سوت زد. سپس در مارس ۲۰۲۱، به عنوان اولین داور زن در دیدار‌های دور مقدماتی جام‌جهانی قضاوت کرد و در دیدار هلند مقابل لتونی، قاضی میدان بود. ضمن این که از تجربه کاملاً قابل توجهی در قضاوت لیگ یک فرانسه برخوردار است.

آرام، متمرکز و بدون توجه به رسانه‌ها

استفنی فراپارت، سال ۲۰۱۹ دیدار سوپرجام اروپا بین لیورپول و چلسی را قضاوت کرد و سابقه قضاوت در دیدار فینال جام‌جهانی بانوان (دیدار ایالات متحده آمریکا و هلند) را هم در کارنامه دارد. به عبارت دیگر، او نفر اول در میان داوران زن فیفاست که حالا برای قضاوت در آخرین دیدار آلمان در دور گروهی انتخاب شده است. این داور تاریخ‌ساز پیش از این گفته بود: «فدراسیون جهانی از بابت انتخاب داوران زن برای حضور در جام‌جهانی، تصمیم مهمی گرفته است و ما به خوبی فشاری که بر دوش‌هایمان خواهد بود را حس می‌کنیم. باید آرام، متمرکز و بدون توجه بیش از حد به فشار‌های رسانه‌ای، بهترین عملکردمان را از خود بر جای بگذاریم و تمام توجهمان، به اتفاقات درون زمین باشد». هرچند درصد کمی احتمال دارد شانس قضاوت در یکی از ۱۶ دیدار دور حذفی به هر ۳ داور زن حاضر در این تورنمنت برسد، اما فراپارت از بیش‌ترین شانس برای قضاوت یک دیدار در دور حذفی مسابقات هم برخوردار است.