صادق و عالم اهل بیت (ع)

به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) که با ادامه راه پدر هویت شیعی را بازسازی کرد

صادق و عالم اهل بیت (ع)

حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور تهرانی، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر مطالعات دینی در باب تأثیرات امام صادق(ع) بر جامعه شیعه گفت: در باب اثرگذاری امام صادق (ع) بر جامعه آن زمان، باید در ابتدا متذکر شد که ایشان در زمانه‌ای امامت را برعهده داشتند که اجتماع مسلمین، شاهد یک تغییر قدرت در دستگاه خلافت بود. ضعف قدرت امویان و پس از آن، تازه‌کاری و عدم استقرار کامل حکومت عباسیان موجب شد تا امام صادق(ع) بتوانند بیشتر و بهتر به فعالیت‌های خود بپردازند. ایشان از این فرصت طلایی، نهایت استفاده را بردند و توانستند که جامعه شیعی را تا درجه بالایی تربیت کنند.

استاد حوزه تأکید کرد: اگر نبود فعالیت‌های مهم امام صادق(ع)، شاید امروز شیعیان در موضوعات مختلف از جمله مسائل فقهی، تفاوتی با سایر مذاهب اسلامی نداشتند، بنابراین باید به تلاش اساسی امام صادق(ع) در تبیین و بسط و گسترش معارف اسلامی توجه کرد. امام صادق(ع) با تربیت فقهایی نظیر زرار‌ة بن اعین، محمد بن مسلم و... در کنار تشویق مردم به فراگیری علم از این افراد که دانش‌آموخته مکتب اهل‌بیت(ع) هستند، علم و فرهنگ شیعی را تنظیم کردند. شروع این فعالیت، با امام باقر(ع) بود، اما امام صادق(ع) با پیگیری اساسی، این مسأله را تثبیت کرد و قوام بخشید. 

امام صادق(ع) هویت شیعی را بازسازی کرد

رفیع‌پور گفت: امام صادق(ع) مکرراً با بیان حقانیت اهل‌بیت(ع) نسبت به مسائل سیاسی و حاکمیتی، فارغ از هویت‌بخشی علمی و فرهنگی به شیعیان، یک نوع هویت سیاسی را هم برای پیروان خود ترسیم کردند. نتیجه فعالیت‌های امام صادق(ع) آن شد که در جهان اسلام، شبکه عظیمی به ریاست امام صادق(ع) تشکیل شود که چه از لحاظ علمی و فرهنگی و چه از لحاظ مالی و سیاسی یک هویت مستقلی را داراست.

این استاد مطالعات دینی در پایان بیان کرد: امام صادق(ع) همانطور که در بین شیعیان، اثرگذاری‌های بالایی را برجاگذاشت، در بین اهل سنت هم شخصیت امام صادق(ع) از اهمیت بالایی برخوردار است. در آثار اهل سنت ما شاهد آن هستیم که ده‌ها حدیث از امام صادق(ع) نقل شده است که این حاکی از توجه آن‌ها به جایگاه علمی ایشان است.