امام جمعه ماهشهر : خطرات صنعت پتروشیمی این شهر بسیار جدی است

امام جمعه ماهشهر : خطرات صنعت پتروشیمی این شهر بسیار جدی است

امام جمعه ماهشهر با اشاره به مشکلات محیط زیستی در این شهر و ضمن انتقاد به کم کاری مسئولان در این خصوص، اظهار کرد: خطرات صنعت پتروشیمی بسیار جدی است و مسئولان باید برای حل این مشکل اقدام جدی را در پیش بگیرند.

حجت‌الاسلام سید امیر محمدی‌پور با بیان اینکه صنایع پتروشیمی ایجاد کننده آلودگی‌هایی هستند که منجر به افزایش سردرد، استرس، بی‌حوصلگی، خشم، حساسیت شدید و اضطراب بیش ازحد می‌شود، گفت: این صنایع سبب آلودگی خاک و ازبین رفتن تنوع زیستی و تخریب اکوسیستم می‌شود. از سوی دیگر آلودگی آب که هم زندگی آبزیان را تهدید میکند هم زندگی انسان را با مخاطرات زیادی مواجه می‌کند، بنابراین مقابله با این پدیده امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است محصولات پتروشیمی از راه پوست جذب بدن ‌شوند، ادامه داد: همچنین آسیب‌های این محصولات از راه تنفس هم به بدن انسان وارد می‌شود که باعث آسیب مغزی، اعصاب و کبد، سرطان، آسم، اختلالات هورمونی، سوزش پوست، زخم معده و سایر موارد می‌شود.همه این ناراحتی‌ها برای مردم شهرستان بندرماهشهر و بندرامام خمینی است اما سود اقتصادی آن به مدیران پروازی و نیروهایی می‌رسد که گرچه هموطن ما هستند؛ ولی از همه این آسیبها در امانند. حال سوال جوانان این منطقه این است؛ آیا این عدالت است که سهم مردم بندر ماهشهر از این همه ثروت که در صنایع پتروشیمی تولید می‌شود فقط آلودگی و بیماری باشد؟ آیا زمان آن نرسیده که برای برقراری عدالت اجتماعی در هنگام انتصابات نگاه دقیق‌تری به مردم ماهشهر شود؟

امام جمعه ماهشهر همچنین با بیان اینکه که وضعیت این شهرستان خوب نیست و نمی‌توانیم حقایق را انکار و به تشویق همدیگر بسنده کنیم، یادآور شد: این صنایع باعث فخر و مباهات ماست اما مردم از آلودگی پتروشیمی‌ها گلایه دارند، شهروندان هوای پاک برای تنفس ندارند، بطوری که با گزارش کارشناسی ارائه شده مشخص می‌شود که منشاء بسیاری از بیماری‌های مردم، همین آلودگی‌های محیط زیستی است. این صنایع آلوده باعث از بین رفتن صنعت صیادی منطقه شده که از گذشته مردم به آن اشتغال داشتند.

وی برخی سیاست‌های غلط دولت‌های قبل را عامل نابودی تالاب‌ها و آب‌های طبیعی خوزستان دانست و گفت: هفته‌ای نیست که جوانان بیکار که از تجمع در مقابل درهای ورودی پتروشیمی‌ها خسته شده‌اند به بنده مراجعه نکنند. آن‌ها می‌گویند آلودگی این صنایع برای ماست اما عایدی آن برای ما نیست.

حجت الاسلام محمدی پور با توجه به اینکه دولت سیردهم با عزم جدی برای مردم قدم به میدان گذاشته است، خاطرنشان کرد: از این دولت انتظار داریم توجه بیشتری به خوزستان و بندر ماهشهر داشته باشد. ماهشهر که قلب تپنده اقتصاد کشور است، نیازمند توجه جدی به لحاظ آلودگی آب و هواست. با وجودی که این شهرستان در کنار آب قرار دارد اما حتی از آب شرب هم محروم است.

گفتنی است، بندر ماهشَهر یا مَعشور مرکز شهرستان بندر ماهشهر در استان خوزستان است. ماهشهر کنونی شامل دو بخش یعنی ماهشهر قدیم و ناحیه صنعتی است. بندر ماهشهر از معدود شهرهای ایران است که دارای خور (شاخه‌ای از دریا در خشکی) است که مهم‌ترین آن‌ها خور موسی نام دارد که از نظر استراتژیک و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر شامل چندین پتروشیمی به نام‌های فجر (یوتیلیتی)، تخت جمشید، اروند، امیرکبیر، بوعلی سینا، خوزستان، رجال، تندگویان، غدیر، فن آوران، کارون، لاله، مارون و نوید زر شیمی می‌باشد که بندر ماهشهر را به مهم‌ترین پایگاه پتروشیمی در ایران تبدیل کرده‌است.