امام جمعه شیراز: از حضور و نگاه مخالف بهره‌ ببریم

امام جمعه شیراز: از حضور و نگاه مخالف بهره‌ ببریم
نباید تفاوت نگاه سیاسی باعث شود که از یک فکر خوب محروم شویم

آیت‌الله لطف‌الله دژکام روز یکشنبه در نشستی صمیمی با اهالی رسانه استان فارس به مناسبت هفدهم مردادماه روز خبرنگار در خصوص ساماندهی جایگاه رسانه‌ها در شوراها اظهار کرد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس باید در این زمینه ورود کند تا همه شوراها باید از حضور صاحبان فکر بهره‌مند شوند.

امام جمعه شیراز در این نشست که در سالن شهید دستغیب آستان مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برگزار شد، ادامه داد: جای آدم صاحب فکر را باید روی سر بگذاریم؛ نباید تفاوت نگاه سیاسی باعث شود که از یک فکر خوب محروم شویم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس اظهار داشت: بدون شک نگاه هر فرد هرچند که نگاه منتقدانه‌ای هم داشته باشد به تکمیل نگاه بقیه کمک می‌کند؛ نباید فکر کنیم که فقط کسی که همفکر ما است می‌تواند به ما در اتخاذ تصمیمات کمک کند؛ مسئولان عالی نظام حتی حرف مخالفان را هم می شنوند و با نگاهی منطقی تحلیل می‌کنند.

آیت الله دژکام اظهار داشت: نباید در شوراها فقط از نگاه و پیشنهادهای افرادی بهره ببریم که همفکر ما هستند، بنده تلاش می کنم  در شوراها حتی از کسانی که از نگاه مخالف برخوردار هستند، استفاده کنم.

حوزه های کاری خبرنگاران تخصصی شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس در رابطه با بحث آموزش خبرنگاران و تخصص شدن حیطه های کار خبرنگاران نیز گفت: زمانی که گزارش و مطالب خبرگزاری ها و روزنامه ها را مطالعه می‌کنم این احساس به وجود می آید که خبرنگار در موضوعی که کار کرده ورزیدگی نداشته است.

آیت الله دژکام بیان کرد: خبرنگاران باید با اصطلاحات تخصصی هر حوزه آشنایی داشته باشند و رسانه‌ها باید به دنبال خبرنگارانی باشند که حیطه کار تخصصی را پوشش بدهند. برای خبرنگاران در حوزه‌های مختلف باید سرفصل ویژه باز کنیم چراکه یک نفر نمی‌تواند تمام عرصه‌های خبری را پوشش دهد.

امام جمعه شیراز گفت: ممکن است مشکلات مالی اجازه ندهد که رسانه‌ها بتوانند در زمینه جذب نیروهای متخصص اقدام کنند اما بهتر است این کار شروع شود و متخصصان را پیدا کنند  و بودجه‌ها هم تأمین خواهد شد.

وی در پاسخ به درخواست خبرنگاران جهت تعیین شاخص‌های برای مشخص شدن درجه و رتبه‌بندی افراد فعال در این عرصه عنوان کرد: تعیین درجه و رتبه‌بندی خبرنگاران کار اداره ارشاد است.

لزوم همکاری مشترک حوزه و رسانه

نماینده ولی فقیه در استان فارس بر ضرورت تعامل و همکاری رسانه‌ها با حوزویان تأکید کرد و گفت: همان‌گونه که حوزویان باید به کمک رسانه بیایند رسانه هم باید کمک کند که بتوانیم حوزوی فعال رسانه داشته باشیم.

وی افزود: هرچند حوزه آن طور که باید نیروی فعال رسانه‌ای ندارد که بتواند به عنوان نماینده به صورت ویژه با رسانه‌ها کار کند و با آنها همکاری کند اما بایستی این امر مهم از طرف خود رسانه‌ها پیگیری شود؛ بایستی عده‌ای که خوش فکر هستند و اطلاعات کافی دارند به عنوان کارشناسان حوزوی در عرصه رسانه فعال شوند.

دژکام به نقش مهم آموزش و پرورش در پیشبرد امور فرهنگی و توسعه فرهنگ در جامعه اشاره کرد و گفت: ما در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی تأکید بسیاری به هویت ایرانی و اسلامی داشته‌ایم و بارها گفته‌ایم در این زمینه مشکل داریم.

وی افزود: بدون تردید آموزش و پرورش نقش مهمی در ایجاد این هویت دارد. سند نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول آموزش و پرورش باید با هم اجرا شود؛ این دو سند نباید جدا از هم باشند مسئولان آموزش و پرورش نیز در رابطه با اجرای این سند موظف هستند ماهیانه گزارش دهند.

رایزنی برای اعتبارات اجرای سند مهندسی فرهنگی

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس در پاسخ به این پرسش که سهم رسانه‌ها در اجرای نقشه مهندسی استان چیست، بر ضرورت تأمین اعتبار برای اجرای این نقشه تأکید کرد و گفت: اخیرا چند استان توانسته‌اند اعتباراتی از وزارت ارشاد دریافت کنند. اگر اعتبارات لازم به نقشه مهندسی فرهنگی اختصاص پیدا نکند، سند فرهنگی بر زمین می‌ماند.

دژکام با بیان اینکه استان فارس نخستین استانی بود که این سند فرهنگی را رونمایی کرد، تصریح کرد: باید شرایطی برای تأمین بودجه لازم برای اجرای سند فراهم می‌کنیم و این اعتبارات را از وزارت مطالبه کنیم؛ اگر بودجه های فرهنگی شارژ نشود کار رسانه هم زمین می‌ماند؛ لذا رسانه ها باید در این زمینه ورود کنند.

امام جمعه شیراز در پاسخ به پرسشی یکی از اهالی رسانه با برخی هنجارشکنی‌ها و جلوگیری از این اتفاقات در استان فارس اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر باید تأثیرگذار باشد و باید بتوانیم در این زمینه به درستی ورد کنیم.

تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ای برای انعکاس رخدادهای استان

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اعتقاد به اینکه تمهیدات کافی برای انعکاس رسانه‌ای رویدادها و اتفاقات خوب در شیراز اندیشیده نشده است، گفت: در شیراز کارهای خوب و چشمگیری انجام می‌شود اما متأسفانه تمهیدات لازم برای رسانه‌ای کردن این اقدامات اندیشیده نشده است؛ لذا ضروری است به صورت موضوعی به این مهم پرداخته شود و هر جا نیاز است مدیران استان پای کار بیایند، بنده شرایط لازم را برای این کار فراهم خواهم کرد.

آیت الله دژکام اظهار کرد: جلسه‌ هم‌اندیشی با حضور نخبگان رسانه‌ای برگزار می‌شود تا بتوانیم افزون بر اینکه در جریان مشکلات رسانه و آسیب‌شناسی در این عرصه قرار می‌گیریم، بیش از پیش از ظرفیت رسانه برای توسعه استان بهره ببریم.

هفدهم مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در تقویم رسمی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است. امسال به علت همزمانی این روز با عاشورا برنامه های گرامیداشت این مناسبت در استان فارس با تاخیر در حال برگزاری است.