امام جمعه بوشهر: عشایر پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند

امام جمعه بوشهر: عشایر پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند

نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: عشایر از جمله نیروهای ولایتمدار، بابصیرت و متعهد و همواره پشتیبان نظام و رهبر معظم انقلاب هستند.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز شنبه در نشست با سران طوایف و تیره ها، نخبگان و معتمدین ایل بزرگ قشقایی برای هم اندیشی در راستای تبیین برنامه های عشایری افزود: جامعه عشایری نماد شجاعت، دیانت، پاکی، تلاش، خدمت و  مظهر مبارزه با استعمار و استکبار هستند.

وی اظهار کرد: عشایر در همه برهه های زمانی یار و یاور نظام بوده‌اند و بویژه در این شرایط تحریم در زمینه اقتصادی نیز تلاش جدی برای خدمت به مردم داشته اند.

صفایی بوشهری یادآور شد: نام‌های بزرگی از عشایر در تاریخ ایران مشاهده می‌شود اما ایل قشقایی جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان ستاره پرفروغ و بی غروبی در تاریخ عشایر ایران شناخته شده و می‌درخشد.

امام جمعه بوشهر گفت: ایل قشقایی در سپهر تاریخ ایران به عنوان ایل با فرهنگ با روحیه و رویه مقاومت در مقابل استبداد و استعمار و یک جمعیت بسیار با غیرت در عرصه‌های مختلف هستند.

صفایی بوشهری از حرکت بزرگ ایل قشقایی در جریان فتنه ۸۸ و پیمانی که با رهبر معظم انقلاب بستند یاد و اظهار کرد: این اقدام عشایر نشان از بصیرت، ولایتمداری و مجاهدت عشایر دارد و ثابت کردند که همیشه و در هر شرایطی بسیجی وار در خدمت نظام هستند.

مسئول سازمان بسیج عشایر استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۰ هزار نفر از عشایرساکن و کوچ‌رو ایلی و قبیله ای از ایل بزرگ قشقایی در قالب ۶هزار و ۱۲۵ خانوار از طوایف ترک زبان فارسیمدان، عمله، دره شوری، کشکولی و شش بلوکی هفت ماه از سال در شهرستان‌های دیلم، گناوه، دشتستان، دشتی، بوشهر، دیر و جم از توابع استان بوشهر حضور دارند.

سرگرد رضا حیدری راد افزود: عشایر استان بوشهر از همان روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز با شروع جنگ تحمیلی با عضویت در گروه‌های مردمی به کمک انقلاب و نظام اسلامی برخاستند و با مزدوران داخلی و بیگانگان خارجی شجاعانه پیکار کردند.

وی اظهار داشت: با توجه به نبود قشر بسیج عشایری در استان بوشهر، این عشایر بر حسب مناطق ییلاقی خود اقدام به عضویت در سپاه‌های عشایری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان کردند که این عضویت تاکنون نیز ادامه دارد.

حیدری راد بیان کرد: فعالیت سازمان بسیج عشایر استان بوشهر از سال ۹۹ آغاز شده و در زمان حاضر چهار هزار نفر در قالب گردان‌های بیت المقدس، پایگاه‌های مقاومت و گروه‌های جهادی سازماندهی شده و امید است این جمعیت به ۵۰۰ هزار نفر دراین استان افزایش یابد.

مسئول بسیج عشایر استان بوشهر درباره نقش عشایر در تأمین امنیت پایدار گفت: عشایر این استان با توجه به حضور در مراتع و کوهستان‌های صعب‌العبور و مرتفع و مسلح بودن به سلاح‌های دفاعی واگذارشده نقش بی‌بدیلی در پدافند غیرعامل و ایجاد امنیت پایدار در این استان ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر ۲ درصد جمعیت کشور را دارا هستند اما پنج درصد شهدای کشور مربوط به عشایر هستند و این نشان می‌دهد عشایر متعهد و پایبند به نظام جمهوری اسلامی هستند.

حیدری راد اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده ۱۸ خرداد امسال یادواره شهدای عشایر در استان بوشهر برگزار می شود.