افزایش سرعت طرح ملی مسکن در فارس/گسترش شمول متقاضیان

افزایش سرعت طرح ملی مسکن در فارس/گسترش شمول متقاضیان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه سرعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان باید افزایش یابد، گفت: نباید اجازه دهیم مشکلات مقطعی مانع پیشرفت این طرح شد یا حس بی اطمینانی از سرانجام آن را در مردم ایجاد شود.

محمود رضایی چهارشنبه چهارم خرداد در جلسه شورای مسکن استان با اشاره به اینکه دولت همزمان با پیشرفت این طرح در حال بررسی چندین فاکتور و اولین آنها بحث صندوق ملی مسکن است، افزود: در بودجه امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح و تامین زیر ساخت های آن پیش بینی شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: در این راستا مقرر شده بود مبالغ حاصل از فروش اراضی دولتی به این صندوق واریز شود و در موازات آن بانک ها نیز بخشی از تسهیلات خود را به بخش مسکن و تامین منابع این صندوق اختصاص دهند؛ در کنار آن مقرر شده است تمام وزارتخانه‌ها بودجه ای برای تامین زیرساخت های این طرح در نظر بگیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با تاکید براینکه باید روند اجرای این طرح در استان تسریع و اقدامات مقتضی برای تحقق اهداف برنامه انجام شود، بیان کرد: هم اکنون دولت بر تامین مقدمات اجرای این طرح و ساخت ۲ میلیون واحد که سهم سال ۱۴۰۱ است تاکید دارد.

وی گفت: اولین گام برای سرعت بخشیدن به این طرح و افزایش تعداد متقاضیان، گسترش دامنه شمول آنست، به گونه‌ای که تا حد ممکن، مشمولین و جوامع هدف جدیدی برای طرح تعریف شود؛ این جوامع می تواند شامل مزدوجین جدید، مجردین با سن بالا یا افرادی که از تسهیلات مسکن در سال‌های گذشته استفاده کرده اند باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ضروری همزمان با اجرای این طرح، ایجاد و انتقال حس امید در مردم است به گونه ای که حس اطمینانی در خصوص سرانجام این طرح توسط تمام دستگاه های اجرایی در مردم  ایجاد شود، چرا که در غیر این صورت امکان دارد با ریزش متقاضیان طرح روبرو شویم.

رضایی با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی مرتبط با اجرای طرح باید آمار و ارقام هزینه های تامین زیر ساخت های طرح را به دستگاه های ملی اعلام کنند، عنوان کرد: با این اقدام وزارتخانه‌های متبوع، هزینه‌های مذکور را در ساختار بودجه خود جا داده و منابع مورد نیاز اجرای طرح در هر مرحله تامین و آماده خواهد شد.

وی یادآور شد: بخشی از منابع تامین صندوق ملی مسکن نیز استانی بوده و باید متولیان مرتبط در هر استان، از راه‌های تعریف شده مانند بازگشت بخشی از تسهیلات بانکی یا فروش اراضی دولتی، این منابع تامین و تقویت شود.

رضایی انتخاب اراضی مستعد و دارای ارزش افزوده و مناسب برای سکونت را برای اجرای این طرح و افزایش استقبال افراد ضروری دانست و اضافه کرد: عمده تقاضاهای فعلی برای اجرای این طرح در زمین های دارای ارزش افزوده است کما اینکه در خصوص مکان هایی که مردم به آینده اراضی مورد نظر امید نداشتند، با حداقل تقاضا و استقبال مواجه بوده‌ایم.

معاون استانداری فارس همچنین بر ضرورت کیفی سازی واحدهای مسکونی این طرح در مراحل مختلف شامل نقشه‌برداری، طراحی و ساخت تاکید کرد و افزود: در این راستا باید تجربه افراد صاحب صلاحیت و متخصص استفاده شود.

وی در ادامه به کارنامه مثبت لارستان در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد: بافت اجتماعی و فرهنگی مطلوب و اراضی مناسب در نظر گرفته شده برای این طرح، استقبال مردم و افزایش تقاضا در این منطقه را باعث شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، گفت: طرح نهضت ملی می تواند آینده خوبی را در حوزه تامین مسکن برای مردم به همراه داشته باشد و از این رو مشکلات مقطعی نباید برای پیشرفت آن مانع تراشی کرده و یا حس بی اطمینان از سرانجام آن را در مردم ایجاد کند. تسریع در انجام امور اداری و حذف برخی هزینه‌ها در همین راستا است.

وی بر اهمیت رعایت تکنولوژی ساخت واحدهای مسکونی این طرح تاکید و خاطرنشان کرد: قطعا روش های ساخت سنتی زمان بر و پرهزینه کاهش متقاضیان این طرح را باعث خواهد شد، تکنولوژی ساخت می تواند بهای تمام شده مسکن را کاهش داده و کیفیت بناها ی مورد نظر و سرعت ساخت آنها را افزایش دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با تاکید بر اینکه قطعا ماموریت متولیان اجرای این طرح سنگین است، افزود: منابع مورد نیاز برای ساخت ۲۶۰ هزار واحد مسکونی طی یکسال در فارس، چندین برابر بودجه عمرانی استان خواهد بود و از این رو اراده قوی مسئولین استانی برای انجام این مهم لازم و ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین گفت: در حال حاضر از سهم 260 هزار واحدی تعریف شده برای فارس، مقدمات احداث 12 هزار واحد تامین شده است حال آنکه این عدد باید به زودی افزایش 5 برابری را تجربه کند.