افتتاح حصار الکتریکی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان

افتتاح حصار الکتریکی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان

مرحله نخست پروژه حصار الکتریکی برای اولین بار در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان افتتاح شد.

این پروژه با ابتکار نیروهای محیط زیست با صرفه جویی در فاز اول در یک هکتار اجرا شده که در روز سه شنبه همزمان با هفته محیط زیست با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط کشور و مسؤلین استان به بهربرداری رسید و عملیات اجرایی ۱۶ هکتار دیگر به عنوان فاز دوم شروع شد.

عطا پورشیرزاد مدیر کل محیط زیست فارس در این مراسم اظهار داشت: پهنه مطالعاتی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاطت شده ارژن وپریشان قرار دارد و با توجه به موقعیت آب و هوایی مناسب در منطقه میان کتل کازرون، این طرح  از سال ۱۳۷۲ با ۱۹ رأس گوزن زرد ایرانی در مساحت فنس کشی شده ۱۰۰ هکتاری ادامه یافت و در دهه ۹۰ به ۴۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده ارژن وپریشان وسعتی حدود ۵۷ هزار هکتار دارد، افزود: بخش اعظمی از اقدامات در فاز نخست عملیات توسط علاقه مندان و نیروهای محیط بان و قرق بانان انجام شده است که هزینه‌ای در حدود ۵۰ میلیون تومان در بر داشته است.

همچنین حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در بازدید از بخش‌های مختلف پهنه تکثیر و پرورش گوزن زرد میان کتل کازرون با قدردانی ازتلاش مجموعه نیروهای محیط زیست کازرون درانجام و ابتکارعملیات نصب فاز نخست فنس کشی الکترونیکی در منطقه حفاظت شده، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد امنیت گونه‌های مختلف جانوری درخطر تاکنون از روش سنتی با نصب پایه‌ها و فنس‌های فلزی بهره برده است که علاوه بر تأثیرات منفی درمنطقه هزینه‌های زیادی هم در بر داشته است.

معاون سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: یکی ازکارهای خوبی که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس و شهرستان کازرون برای اولین بار در میانکتل کازرون اجرا شده است فنس کشی الکترونیکی برای امنیت زیستگاه گوزن زرد است که نتیجه قابل قبولی داشته است.

وی در ادامه اظهارداشت: امید است بتوان این حرکتی که با هزینه اندک بدست نیروهای محیط زیست کازرون در این منطقه انجام شده را درسطح کشور بجای استفاده از فنس کشی به روش سنتی ترویج و تعمیم دهیم و از این ابتکار نیروهای محیط زیست کازرون استفاده کنیم.

در ادامه اسکندری سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون نیز به وجود گونه‌های مختلف پستانداران درمنطقه حفاظت شده ارژن پریشان اشاره کرد و اظهارداشت: ۱۷ گونه جانوران از نوع پستانداران در این منطقه زندگی می‌کنند که شاخص ترین آنهاخرس قهوه‌ای و پلنگ ایرانی می‌توان نام برد، از پرنده‌های موجود دراین منطقه هم جغد، انواع عقاب‌ها که شاخص ترین آن عقاب شاهی است در این منطقه یافت شده است.

وی همچنین اضافه کرد: سارگپه تاج دار جنگلی هم برای نخستین بار درمنطقه حفاطت شده میان کتل مشاهده شده است.