اعلام آمار سالانه قربانیان تصادفات رانندگی

اعلام آمار سالانه قربانیان تصادفات رانندگی
در صورتی که ایمنی تایید نشود خودرو را شماره‌گذاری نمی‌کنیم

رئیس پلیس راهور فراجا در حاشیه اولین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی اظهار کرد: تصادفات یکی از مباحث جدی در کشور است و متاسفانه سالانه بیش از ١٧ هزار جانباخته و ۳۰۰ هزار مصدوم داریم. افزون بر خسارت‌های مالی، خسارت های معنوی نیز به خانواده ها وارد می شود که از بین مصدومان ٢٠ درصد دچار قطع نخاع می‌شوند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه ایران دارای تجربه خوبی در حوزه ترافیک است، گفت: به نوعی تمام مردم کشور کاربر ترافیک هستند. ما توانستیم از سال ۸۵، ۲۸ هزار کشته را به ۱۶ هزار کاهش دهیم. می توان گفت هر جا که اراده دولت را در کاهش تصادفات دیدیم پس از آن قطعا شاهد کاهش تصادفات بودیم. حالا نیز به عنوان یک برنامه اولویت‌دار حتما دولت باید به کاهش تصادفات ورود کند.

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه ۳۲ دستگاه در کاهش تصادفات نقش جدی دارند عنوان کرد: برخی از این دستگاه ها غافلند و خودشان نیز نمی دانند که چنین تکالیفی دارند. هفت دستگاه از جمله ما در تصادفات نقش مستقیم داریم و به نظرم می شود که با برگزاری چنین نشست هایی و استفاده از موارد موفقی که در سایر نقاط جهان صورت گرفته است، شاهد کاهش تصادفات ترافیکی باشیم و شاهد برنامه اثربخشی برای نوروز ۱۴۰۲ باشیم. امیدواریم با پشتیبانی دولت برنامه اثربخشی را داشته باشیم.

هادیانفر با بیان اینکه تقریبا ۵۱ درصد جانباختگان در تصادف اولیه جان خود را از دست می‌دهند گفت: ۴٩ درصد نیز پس از وقوع حادثه جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل نقش دستگاه هایی که اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهند غیر قابل اجتناب است. با توجه به آنچه که دیدم نقش هلال احمر در خصوص در خودرو ماندگان، نجات و انتقال آن ها بسیار موثر است. هر چه دولت از هفت دستگاه اصلی در تصادفات جدی‌تر حمایت کند، خسارت کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: به نظرم نمره هلال احمر ۲۰ است؛ چرا که رسیدگی به موقع دارند. در مواقعی کاستی‌هایی برای آن ها وجود دارد که اگر ابزارهای امداد و نجات و بالگرد ها را زیاد کنیم، اگر توزیع و آمایش بر اساس نقاط حادثه‌خیز باشد می توانیم ۵۰ درصد کشته های تصادفات را کاهش دهیم و بعد از آن دیگر بخش بیمارستان ها است.

هادیانفر اظهار کرد: به جد به دنبال این هستیم که در خودروها کیفیت افزایش پیدا کند و ایمنی ارتقا کند و این فقط مطالبه پلیس نیست.

وی افزود: این دولت مردمی است و می‌خواهد برای مردم اقدامات انجام دهد. اینکه می‌گوییم و بعد خودرو را شماره می‌کنیم این یک نقص قانونی است. درخواست اصلاح این ماده قانونی را داریم. همچنین حالا از سوی شخص رییس جمهور مجوز داریم در صورتی که ایمنی تایید نشود شماره‌گذاری نمی‌کنیم.