اعداد و ارقام درباره فینال پاریس چه می‌گویند؟

راهیابی لیورپول و رئال مادرید به فینال لیگ قهرمانان اروپا به روایت داده‌ و آمار

اعداد و ارقام درباره فینال پاریس چه می‌گویند؟

علیرضا نجاتی- ترجمه از وب‌سایت مارکا/ فینال لیگ قهرمانان اروپا یک رویداد خاص است. در تمام ورزش‌ها فقط چند رویداد را می‌توان از نظر عظمت با فینال لیگ قهرمانان اروپا مقایسه کرد. فینال امسال لیگ قهرمانان آن‌جایی حساس‌تر می‌شود که رئال مادرید و لیورپول، دو تیم پرافتخار و بزرگ این تورنمنت قرار است به مصاف هم بروند و امشب تمام چشم‌ها معطوف به جدال لیورپول و رئال مادرید در سن دنیس خواهد بود.

دو تیم لیورپول و رئال مادرید، مسیر کاملا متفاوتی برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا طی کرده‌اند. رئال مادرید در مرحله گروهی، کار به نسبت ساده‌تری نسبت به لیورپولی داشت که در گروه مرگ توانست صدرنشین شود اما از آن سو، رئال مادرید سخت‌ترین قرعه‌ها را در مرحله حذفی داشت و با کامبک‌های حماسی توانست به فینال برسد.

لیورپول باخت‌های کم‌تری داشته است؛ رئال مادرید بهترین گل‌زن

در لیگ قهرمانان اروپای این فصل، لیورپول فقط یک مرتبه شکست خورده اما رئال مادرید چهار بار باخته است. لیورپول فقط یک بار و آن‌هم در دور برگشت یک‌هشتم نهایی مقابل اینتر با نتیجه 1-0 شکست خورد. از آن سو رئال مادرید در یک سوم بازی‌هایش تا رسیدن به فینال شکست خورده است! آن‌ها در مرحله گروهی مقابل شریف مولداوی شکست خوردند. در مرحله حذفی نیز به پاری سن ژرمن، چلسی و منچسترسیتی باختند اما در نهایت به فینال رسیدند. از نظر آمار انفرادی، کریم بنزما پادشاه رئال مادرید توانسته خودش را به عنوان بهترین گل‌زن این فصل لیگ قهرمانان ثابت کند. کریم بنزما توانسته در این فصل 15 گل به ثمر برساند و بهترین گل‌زن مسابقات است. از آن سو، محمد صلاح با زدن هشت گل نفر چهارم بهترین گلزنان فصل 22-2021 لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود. بهترین گل‌ساز این مسابقات، وینیسیوس جونیور با ثبت شش پاس گل است. این وینگر برزیلی هم‌چنین توانسته بیش‌ترین میزان دوندگی را میان بازیکنان حاضر در فینال لیگ قهرمانان اروپا را ثبت کند.

رئال مادرید و لیورپول چگونه گل می‌زنند؟

از راست، از چپ و از داخل یا پشت محوطه جریمه. راه‌های زیادی برای گل‌زنی در فوتبال وجود دارد. از حیث گل‌زنی، لیورپول بهتر از رئال مادرید عمل کرده است. قرمزها توانسته‌اند 30 گل به ثمر برسانند و این در حالی است که کهکشانی‌ها 28 گل زده‌اند. تنوع گل‌های دو تیم نیز تقریبا برابر بوده است. داده‌های عملکرد بازیکنان نشان می‌دهد که کریم بنزما، بهترین گلزن مسابقات سه گل با ضربه سر زده، 11 گلش با پای راست به ثمر رسیده، سه گل او پنالتی بوده و 13 گل او نیز داخل محوطه جریمه به ثمر رسیده‌اند. بنزما از نظر تنوع، تنها با پای چپ نتوانسته گلزنی کند. از آن سو، محمد صلاح تمام هشت گلش را با پای چپ زده است.

شوت‌زنی رئال مادرید و لیورپول

لیورپول توانسته شوت‌های بیش‌تری بزند. شاگردان یورگن کلوپ تا فینال توانسته‌اند 199 شوت به سمت دروازه حریفان بزنند و از آن سو رئال مادرید توانسته 176 شوت روانه دروازه رقبا کند. اگرچه شوت‌های مادریدی‌ها موثرتر بوده است. رئال مادرید با تعداد شوت‌های کم‌تر توانسته فقط دو گل کم‌تر از لیورپول به ثمر برساند. البته که در این پارامتر هم باز بنزما موثرترین بوده است. مهاجم فرانسوی با ثبت 45 شوت در این فصل لیگ قهرمانان، از تمام بازیکنان لیورپول و رئال مادرید بیش‌تر شوت زده است. تعداد شوت‌های محمد صلاح، 34 بوده است.

کیفیت پاس‌های رئال مادرید و لیورپول

تفاوت چشم‌گیری را می‌توانیم در این بخش ببینیم. لیورپول نسبت به رئال مادرید در بازی‌هایش بسیار مسلط‌‌تر بوده است. لیورپول در لیگ قهرمانان به صورت میانگین در هر بازی 60.1% مالکیت توپ داشته است. این در حالی است که میانگین مالکیت توپ رئال مادرید در لیگ قهرمانان فقط 50% بوده است. بازی رفت برابر پاری سن ژرمن و منچسترسیتی باعث شد مالکیت توپ رئال مادرید به شکل قابل توجهی پایین بیاید. با توجه به الگوی رد و بدل شدن پاس، طبیعتا مدافعان مرکزی درصد پاس سالم بالاتری داشته‌اند. با توجه به پست بازی، مدافعان مرکزی کم‌ترین ریسک را در ارسال پاس انجام می‌دهند و وظیفه آن‌ها رساندن توپ به نزدیک‌ترین یار ممکن است. ماتیپ و آلابا، بالاترین دقت پاس در دو تیم لیورپول و رئال مادرید را دارند. تونی کروس، مهندس آلمانی خط هافبک رئال مادرید با ثبت 91.2% پاس موفق آمار فوق‌العاده‌ای به عنوان یک هافبک ثبت کرده است. تیاگو نیز فاصله کمی با کروس دارد.

وینیسیوس استاد دریبل‌زنی

لیورپول نسبت به رئال مادرید، توانسته گل‌ها، شوت‌ها و حملات بیش‌تری را در این فصل لیگ قهرمانان ثبت کند. با این‌حال آن‌‎ها از حیث دریبل‌زنی نسبت به رئال مادرید بهتر نیستند. رئال مادرید، دریبل‌زنان ماهرتری دارد یا حداقل آمار این را می‌گوید. مطابق انتظار، وینیسیوس جونیور بهترین دریبل‌زن میان تیم‌های رئال مادرید و لیورپول است. او توانسته در این فصل، 76 دریبل موفق ثبت کند که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او، محمد صلاحی است که 30 دریبل موفق کم‌تر نسبت به ستاره برزیلی رئال مادرید ثبت کرده است. البته فاصله بهترین دریبل‎زن رئال مادرید با نفر دوم این تیم بسیار زیاد است. رودریگو با ثبت 20 دریبل موفق، دومین دریبل‌زن برتر تیم آنچلوتی است.

لیورپول و رئال مادرید چگونه دفاع می‌کنند؟

کم‌تر کسی است که به کیفیت ویرجیل فن دایک تردیدی وارد کند اما داده‌های عملکرد او در این فصل لیگ قهرمانان اروپا چشم‌گیر نبوده است. با این‌حال سطح فن دایک فراتر از آمار و ارقام است. ادر میلیتائو و فابینیو از نظر بازپس‌گیری توپ بهتر از فن دایک کار کرده‌اند. کاسمیرو بازیکنی است که بیش‌ترین دوئل‌ها را برده و ابراهیما کوناته به همراه تیاگو آلکانتارا توانسته‌اند بیش‌ترین تکل موفق را ثبت کنند.

کورتوا مقابل آلیسون

چه کسی بهترین دروازه‌بان فصل 22-2021 لیگ قهرمانان اروپا است؟ فینال پاریس ثابت می‌کند دوئل این دو را نباید نادیده گرفت. خیلی‌ها بر این باورند که کورتوا الان بهترین دروازه‌بان جهان است و آلیسون هم سال‌هاست ثابت کرده در بالاترین سطح دروازه‌بانی می‌کند. نبرد کورتوا و آلیسون، یکی از نکات جذاب فینال خواهد بود. آمار نشان می‌دهد که کورتوا در رسیدن رئال مادرید به فینال چه نقش مهمی ایفا کرده است. آلیسون در مسیر صعود لیورپول به فینال فقط 14 مهار داشته است اما کورتوا موفق به ثبت 52 مهار شده است. این آمار یک مسئله واضح را به ما نشان می‌دهد؛ لیورپول تحت حملات کم‌تری از سوی رقبا قرار گرفته و دروازه رئال مادرید بیش‌تر در معرض خطر بوده است. با وجود مهار شوت‌های بیش‌تر، کورتوا یک گل بیش از آلیسون دریافت کرده است.

کدام تیم بیش‌تر حریف را می‌زند؟

رئال مادرید نشان داده نسبت به لیورپول تیم سرسخت‌تری است و آمار این را نشان می‌دهد. تیم آنچلوتی تاکنون 138 خطا انجام داده و لیورپولی‌ها مرتکب 113 خطا شده‌اند. از سوی دیگر روی بازیکنان رئال مادرید 141 بار خطا شده و روی بازیکنان لیورپول 116 بار. کاسمیرو و میلیتائو بازیکنانی هستند که با 17 خطا، بیش‌ترین خطاها را روی حریف مرتکب شده‌اند. در لیورپول اوضاع جالب‌تر است؛ خلاف انتظارات این سادیو مانه است که با 15 خطا روی حریفان، بیش‌ترین خطا را میان بازیکنان لیورپول مرتکب شده است.

با تمام این‌ها، داده‌های آماری صرفا روی کاغذ هستند و نتیجه‌ بازی‌ها در زمین مشخص می‌شود. فوتبال ورزشی غیرقابل پیش‌بینی است و اتفاقاتی که درون آن رقم می‌خورد همیشه مطابق با آمار و داده‌ها نیست. دلیل استفاده از آمار و داده‌ها، داشتن دید بهتر نسبت به اتفاقاتی است که درون زمین می‌افتد و آمار به ما می‌گوید قرار است به احتمال زیاد، یک فینال نزدیک و جذاب را میان لیورپول و رئال مادرید ببینیم.