اعتبارات منابع طبیعی فارس کمتر از ظرفیت‌ها است

اعتبارات منابع طبیعی فارس کمتر از ظرفیت‌ها است

جانشین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: اعتباری که در اختیار منابع طبیعی فارس قرار می‌گیرد بسیار کمتر از ظرفیت این استان است؛ در واقع استان فارس در عرصه منابع طبیعی از سرمایه عظیمی بهره می‌برد و نیاز است اعتبارات بیشتری به این استان اختصاص یابد.

جهانزیر والی در خصوص وضعیت پوشش گیاهی و جنگلی در استان فارس اظهار کرد: استان فارس از هفت میلیون هکتار مرتع و بیش از ۲میلیون هکتار جنگل برخوردار است؛ بیش از ۸۰۰ میلیون هکتار هم در این استان پهناور ظرفیت بیابانی داریم.
جانشین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: اعتباری که از منابع مختلف در اختیار این اداره‌کل قرار می‌گیرد بسیار کمتر از ظرفیت فارس و توان اجرایی مجموعه است؛ در واقع استان فارس در عرصه منابع طبیعی از سرمایه عظیمی بهره می‌برد و نیاز است اعتبارات بیشتری به این استان اختصاص یابد.
والی با بیان اینکه جنگل‌های استان فارس از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است، گفت: وقتی گوشه‌ای از استان فارس تحت عنوان منطقه بیابانی شناسایی شده، این منطقه می‌تواند مناطق دیگر را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. لذا باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: حداقل کاری که در حال حاضر می‌توانیم در حوزه بیابانی انجام دهیم این است که از پیشروی مناطق بیابانی در استان جلوگیری کنیم و یکی از راهکارهای جلوگیری از پیشروی و پیشرفت مناطق بیابانی اجرای پروژه‌های بیولوژیکی و برنامه‌های آبخیزداری و همچنین ساماندهی نحوه بهره‌برداری از این منابع است.
والی یادآور شد: البته ما مناطق بیابانی را به عنوان مناطق ضعیف و کم‌ظرفیت نمی‌شناسیم و معتقدیم هر منطقه‌ دارای ظرفیتی است که این ظرفیت‌ها به تدریج کشف می‌شود و ما نیز با آگاهی از این موضوع به مرور زمان توانایی دسترسی به این منابع را خواهیم داشت.

 جانشین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس 

وی به ظرفیت‌های مغفول مانده در مناطق بیابانی اشاره کرد و گفت: مناطق جنوبی استان فارس ظرفیت کشت گیاهان دارویی را دارند و برخورداری از این ظرفیت می‌تواند کمک شایانی به اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم کند
این مقام مسئول، آویشن، شیرین بیان و گل محمدی را از جمله مهمترین گیاهان دارویی استان فارس دانست و گفت: سازماندهی نحوه و چگونگی بهره‌برداری از مراتع و مدیریت پوشش گیاهی  را که قانونگذار به عهده اداره منابع طبیعی گذاشته، در دستور کار است و ما از کارشناسان مجرب و خوبی در این زمینه بهره می‌بریم.
والی با بیان اینکه یک طرح مرتع‌داری بسته افکار فنی و برنامه‌ریزی شده کارشناسان منابع طبیعی برای بهره‌برداران است، گفت: برای اینکه ارتباط ما با بهره‌برداران به شکل بهتری انجام شود و بتوانیم نقطه نظرات علمی، ارشادی، فنی و اجرایی خودمان را به بهره‌بردار منتقل کنیم برای هر مرتع کارشناس ناظر تعیین شده است که این کارشناس ناظر رابط علمی، فنی و اجتماعی اداره‌کل با بهره‌بردارن محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اداره‌کل منابع طبیعی به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: یک قسمت از کار این مجموعه حاکمیتی است و بخش مهم کار هم فراهم کردن زیرساخت خدماتی است.
جانشین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اظهار کرد: در سال جاری در خصوص مدیریت و کنترل کوچ و مدیریت بهره‌برداری از مراتع، ایجاد شغل، استفاده از ظرفیت مناطقی که استعداد کشت گونه‌های دارویی دارند اما با بحران آب مواجه هستند، برنامه‌ریزی جامعی انجام شده است.