اظهار نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ

اظهار نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده است که فیلتر اینستاگرام و واتساپ باعث تعطیلی اقتصاد دیجیتال کشور نشده اما آیا این ادعا صحت دارد؟

دو ماه و اندی از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خارجی می‌گذرد و کسب و کارهای بسیاری با این تصمیم دولت به ورطه نابودی کشیده شده‌اند. متاسفانه فیلتر بودن اینستاگرام و واتساپ باعث شده اغلب کسب و کارهای مجازی با ورشکستگی مواجه شوند و یا به سختی بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

آیا فیلتر اینستاگرام و واتساپ اقتصاد دیجیتال را تعطیل کرده؟

به تازگی دبیر شورای عالی فضای مجازی در حمایت از فیلترینگ گفته، اختلال در این دو پلتفرم مذکور به معنای تعطیل شدن اقتصاد دیجیتال کشور نیست. در همین راستا سید ابوالحسن فیروزآبادی در نشست شورای فضای مجازی استان کرمان تأکید کردند که نظام اداری همواره می‌بایست مسئولیت پذیر باشند و شفافیت را سر لوحه خود قرار دهند. وی همچنین افزود: امروز در کشوری که حداقل ۸۰ میلیون آدم دوربین به دست و متصل به نظام ارتباطی جهانی و برخوردار از بانک‌های اطلاعاتی و رسانه‌های جهانی هستند، نمی‌توانیم یک حکومت ساکت باشیم و اگر سکوت کنیم، چالش حوزه قدرت نرم را باختیم.

بنابر آنچه فیروزآبادی گفته از فیلترینگ لطمه‌ای به کسب و کارها وارد نشده و بزرگترین لطمه‌ای طی این دو ماه با آن مواجه شده‌ایم، روایت جعلی و نادرستی بوده که از سوی رسانه‌های خارجی منتشر می‌شده است. دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین اضافه کرده دشمن از ده‌ها هزار دروغ و خبر کذب استفاده می‌کند و آنها را در پلتفرم‌ها و رسانه‌های خارجی منتشر می‌نماید.

به عقیده ابوالحسن فیروزآبادی در حال حاضر وقت سکوت در برابر روایت‌های این چنینی نیست و بحث روایت به ویژه روایت اول بسیار جدی و کار مشکل حکمرانان، ارائه روایت نخستین است. بنابر باور و اعتقادی که ایشان دارد، اولین خبری که به دست مردم می‌رسد، ۹۰ درصد نظام قضاوتی آنها را تشکیل می‌دهد و تغییر آن کاری بسیار دشوار است.

ما فقط توانستیم به دلیل نارسایی در ساماندهی روایت‌ها، بخش کوچکی از این دروغ‌ها را به مردم اطلاع رسانی کنیم و امروز ما با کسانی طرف هستیم که ماموریت به پنهان کاری، دروغ، جعل خبر و دامن زدن به بی‌هویتی دارند. جمهوری اسلامی بر روی دوش و خون مردم خلق شده و هنوز حیات آن مبتنی بر فداکاری شهیدانی همانند سردار سلیمانی است، بنابراین ما نمی‌توانیم از این پایگاه و منشأ قدرت نرم و طبیعی نظام غفلت کنیم.

حوادث کشور بزرگنمایی شده است

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، طبقات و اقشار مختلف اجتماعی و حوادثی که می‌بینیم، در فضای مجازی بزرگنمایی و جعلی بود و فضایی که از دوستداران و مخالفان نمایش داده می‌شود همه ابهام ناجور دارد. به اعتقاد وی طی این دو ماهی که گذشته حملات و اقدامات بسیار گسترده‌ای علیه نظام ترتیب داده شده که بی‌سابقه بوده است.

حملات سایبری که به زیرساخت‌های کشور وارد شده گسترده بوده و حتی برخی از شرکت‌ها نظیر گوگل همراستا با این خرابکاری‌ها، اقدام به مسدود کردن حساب کاربری مسئولان در اینستاگرام کرده‌اند. به گفته فیروزآبادی چیزی که در این مدت شاهد آن بودیم یک جنگ نرم تمام عیار بوده است. وی همچنین گفته: با وجود اینکه شبکه ملی اطلاعات ما به پایان نرسیده اما شبکه ارتباطی، اطلاعاتی و خدمات دیجیتالی ما به طور کامل در این ایام باوجود حملات سایبری کار کرده است، یعنی نظام بانکی، حمل و نقل، سوخت، آموزش و پرورش، دولت الکترونیک و غیره برخلاف خواسته دشمن کار می‌کرد.

شبکه ملی و اقتصاد دیجیتال روند معمولی خود را طی کرده‌اند

بنابر آنچه دبیر شواری عالی فضای مجازی بیان داشته، اقتصاد دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و رسانه‌های داخلی در این بحران تلاش و کوشش کرده‌اند و همچنان برنامه‌هایی برای برطرف کردن نقاط ضعف داریم. این مقام مسئول به بحث تولید محتوا در فضای مجازی اشاره و تأکید کرده باید در تمامی زمینه‌ها محتوایی غنی تولید کنیم.

فضای مجازی بنابر اراده حکومت به جایگاه کنونی رسیده

به گفته فیروزآبادی توسعه و پیشرفتی که امروزه در فضای مجازی شاهد آن هستیم بنا به خواست و اراده حاکمیت بوده و امروزه در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی، کشور ما جزو کشورهای توسعه یافته و در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز جزو کشورهای توسعه یافته هستیم که این خارج از اراده جمهوری اسلامی و شورای عالی فضای مجازی نبوده است. وی همچنین افزود: قطعا نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی فضای مجازی توسعه فضای مجازی در همه حوزه‌ها با رعایت استقلال و امنیت است و شاخص‌های توسعه فضای مجازی ما شاخص‌های خوبی از لحاظ ضریب نفوذ، استطاعت پذیری مردم و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی بسیار خوب است.

فیلترینگ دو پلتفرم خارجی مساوی با تعطیلی اقتصاد دیجیتال نیست

اعتقاد دبیر شورای عالی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ این است که اگر تعطیلی این دو را مساوی با تعطیلی اقتصاد دیجیتال کشور بدانیم به مردم و کشور ستم کرده‌ایم. وی معتقد است که جمهوری اسلامی تمایل دارد تمامی پلتفرم‌ها را باز بگذارد و سیاست آن نشان داده که به دنبال استفاده از مزایای فضای مجازی برای زندگی مرفه است و همچنین در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال افزود: در دولت سیزدهم و شورای عالی فضای مجازی توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در راس برنامه‌ها قرار دارد و اخیراً مصوبه دولت برای رونق کسب و کارهای کوچک دیده شده است. فضای مجازی فضای جهانی است که ذات آن مرزبردار نیست و به صورت شبکه‌ای توسعه پیدا می‌کند که مهمترین خصیصه این فضا در ایجاد و تولید قدرت نرم در ابعاد بزرگ است که بعضی مواقع بر قدرت سخت غلبه می‌کند.

وی همچنین به سه ویژگی فضای مجازی یعنی اجتماعی بودن، اقتصادی بودن و اتکا به فناوری اشاره کرد و نتیجه اینها را ایجاد قدرت نرم در داخل کشور دانست. به گفته فیروزآبادی در حال حاضر با قدرت سرکش و نرم اجتماعی مواجه هستیم که به صورت شبکه‌ای جهانی عمل می‌کند. دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: بانیان تکنولوژی و این اقتصاد و شبکه‌ها کسانی هستند که برنامه جهانی دارند و می‌خواهند نظم نوین را در جهان پیاده سازی کنند؛ در این نظم نوین حداکثر مدیریت نرم را در سطح جهان می‌خواهند در اختیار داشته باشند که شکل آن به صورت پلتفرم طراحی شده است.

به هر حال ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان مسئولی که می‌تواند در فیلترینگ تأثیرگذار باشد، مخالف برداشته شدن محدودیت‌هاست و معتقد است که باید با ابزارهای خارجی به نحو درستی مقابله کرد. این در حالی است که مدتی پیش آماری مبنی بر ضرر و زیان عمده میلیون‌ها کسب و کار مجازی منتشر شده بود. آیا اقتصاد دیجیتال ایران وابسته به اینستاگرام و واتساپ نیست؟