استاندار فارس: اصحاب رسانه برای ارتقاء جامعه نقشی ارزش آفرین ایفا کنند

استاندار فارس: اصحاب رسانه برای ارتقاء جامعه نقشی ارزش آفرین ایفا کنند

دکتر محمدهادی ایمانیه به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار با انتشار پیامی خبر رسانی و اطلاع رسانی در جامعه امروز را از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار دانست و گفت : خبرنگاران را باید عضو اصلی شبکه اطلاع رسانی دانست و تقارن این ایام با روزهای شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خود گویای اهمیت اطلاع رسانی در آن حادثه عظیم در طول تاریخ و نقش بزرگ اطلاع رسانی در تبیین حقایق است. 

در ادامه پیام دکتر ایمانیه آمده است: هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی،  در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.زیبنده است که به پاسداشت  این روز همه اصحاب رسانه چون گذشته در زمینه اطلاع رسانی سازنده در جهت ارتقاء جامعه  نقشی پر رنگ و ارزش آفرین ایفا کنند. 

شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" خبرنگاری جسور و شجاع در عرصه اطلاع رسانی بود که با نثار جان خود توانست حقیقت نون والقلم را عینیت بخشد.

۱۷ مرداد نامگذاری این روز به عنوان روز خبرنگار، فرصت مناسبی ایجاد کرد تا فعالان این عرصه، شهید محمود صارمی و دیگر شهدای عرصه رسانه را الگوی خود قرار داده و به انجام وظیفه بپردازند.

امروز ۲۴ سال از حادثه تلخ و در عین حال پر افتخار هشت دیپلمات ایرانی به همراه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در ۱۷مرداد سال ۷۷ در "مزار شریف" افغانستان می‌گذرد؛ حادثه ای که منجر به   رهایی مردم مظلوم افغانستان از ظلم و بی عدالتی  شد.

۱۷مرداد یادآور روزهای تلخی در دهه ۷۰برای مردم افغانستان و اوج عزت و اقتدار برای ایران اسلامی بود که بار دیگر به جوانان برومند خود بنازد و به واسطه ایثار و شجاعت و غیرت ایرانی بودن سربلند از آزمونی دیگر بیرون آید.

در مرداد ۷۷ زمانی که جنگ‌های داخلی افغانستان در این سرزمین آشوب زده به اوج خود رسیده بود و سانسور خبری بر همه رسانه ها حاکم بود و از سوی شیطان بزرگ و سردمداران آن اجازه داده نمی شد تا جنایات  آنروز و  داعش امروز به جهان مخابره شود خبرنگار ایرانی محمود صارمی به تنهایی در مقابل  آنها ایستاد و با بیان رخدادها و جنایتهای وحشیانه و ددمنشانه  در افغانستان از جمله  زنده به گور کردن زنان و دختران و ریختن خون شیعیان  و صدهها جنایت دیگر با اطلاع رسانی خود از تریبون ایرنا پرده از جنایات طالبان برداشت و با نثار خون خود  سرانجام برگ زرینی از مقاومت و جوانمردی در تاریخ رسانه ای ایران رقم زد و  در سخت‌ترین لحظه‌ها ماند و با مردانگی‌اش درس مقاومت و بزرگ‌مردی را معنا کرد.

محمود خبرنگار شجاعی که بارها مورد سود قصد و اذیت و آزار قرار گرفته بود بعد از این خبر به دست افرادی متحجر  به آسمان‌ها پرواز کرد و این خبر خود باعث شد تا دنیا از جنایت   در افغانستان مطلع شود و این چنین بود که مظلومیت خبرنگاران در حین انجام کار برهمگان آشکار شد.

محمود به همراه هشت دیپلمات ایرانی تنها به جرم نشر حقایق در کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان   مورد حمله قرار گرفتند و پس از رگبار گلوله در گوری دسته جمعی دفن شدند تا هرگز شناسایی نشوند.

بعد از ۱۷مرداد ۷۷ و بی خبری ایران از خبرنگار ایرانی و دیپلماتها وزارت خارجه اقدامات لازم را برای جستجوی این عزیزان به کار گرفت و بعد از گذشت بیش از ۲۰روز مشخص شد که این جوانان سرافراز ایرانی بی گناه و مظلومانه شهید شده اند.

عمق فاجعه به حدی بود که سه روز عزای عمومی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اعلام، روسای جمهور بیش از ۱۸۰کشور جهان ضمن محکومیت این اقدام برای ایران اسلامی پیام تسلیت فرستادند و تمثال شهید صارمی تا مدتهای طولانی به پاس رشادت، جسارت و سخت کوشی شهید صارمی در مقابل سازمان ملل نصب شد.