استاندار: شهرک تجاری اکو در هرمزگان راه اندازی می شود

استاندار: شهرک تجاری اکو در هرمزگان راه اندازی می شود

استاندار هرمزگان از پیگیری جهت راه‌اندازی شهرک تجاری اکو در هرمزگان خبر داد وگفت: با هدف توسعه همکاری‌های تجاری با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در هرمزگان، شهرک تجاری اکو در این استان راه‌اندازی می‌شود.

 مهدی دوستی استاندار هرمزگان  پنجشنبه شب در پایان نشست شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به میزبانی استان هرمزگان در بندرعباس در دیدار با احمد قربانف سفیر کشور ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید همکاری‌ها، بخش خصوصی دو کشور ایران و ترکمنستان، مراودات و تعاملات بیشتری در راستای تقویت همکاری ها داشته باشند.

استاندار هرمزگان همچنین در این دیدار، در خصوص تعاملات بیشتر بین بخش خصوصی دو طرف، استفاده از تجربیات و توانمندی‌ها در احداث شهرک نساجی در هرمزگان با فعال شدن دو زنجیره کشت پنبه و پتروشیمی، بازدید هیأت اقتصادی ترکمنستان از ظرفیت‌های مختلف استان هرمزگان و تسهیل امور تجاری، گفت‌وگو شد.

نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با هدف معرفی ظرفیت‌های این استان به اعضای اکو با سخنرانی استاندار روز چهارشنبه ۱۱ اسفند در بندرعباس آغاز و شامگاه پنجشنبه پایان یافت.

نمایندگان دائم ۱۰ کشور عضو اکو صبح روز چهارشنبه از طریق فرودگاه بین المللی بندرعباس برای شرکت در اجلاس شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی این سازمان وارد بندرعباس شدند.

همکاری سه جانبه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف توسعه همکاری‌های منطقه ای از طریق ایجاد سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از نهم بهمن ماه سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرد و در ادامه کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان با توجه به روابط فرهنگی نزدیکی که با بنیان گذاران اکو داشتند، در سال ۱۳۷۱ به این سازمان پیوستند.

ارکان اصلی اکو عبارتند از اجلاس سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم، شورای برنامه ریزی منطقه ای، دبیرخانه و کارگزاری های تخصصی و موسسات منطقه ای اجلاس سران متشکل از روسای کشورهای عضو بالاترین جایگاه را برای تبادل دیدگاه ها در خصوص مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارد و هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می دهد.

شورای وزیران بالاترین ارکان سیاست‌ گذاری و تصمیم‌گیری اکو است که متشکل از وزرای خارجه کشورهای عضو است، این شورا ترجیحاً قبل از سال مالی و به صورت چرخشی در قلمرو یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.