همراه با خانمی که عاشق تاریخ‌سازی است

استفانی فراپارت تبدیل به اولین داور زن تاریخ جام جهانی فوتبال مردان شد

همراه با خانمی که عاشق تاریخ‌سازی است

۳۸ سال پیش در منطقه‌ی لِپ‌لسی‌بوشاق به دنیا آمد. خیلی زود متوجه شد که علاقه‌ی خاصی به قضاوت دارد و از توانایی مدیریت کردن افراد برخودار است و می‌تواند در یک جمع، مرکز ثقل باشد. به سمت فوتبال کشیده شد و در سن ۱۳ سالگی داوری را آغاز کرد. این شروع مسیر رویایی استفانی فراپارت بود.

در سن ۱۸ سالگی قاضی دیدارهای زیر ۱۹ سال شد. روز به روز در حال پیشرفت بود و فیزیک معمولی‌اش هم نتوانست مانع از رخ دادن اتفاقات جذاب برای این داور فرانسوی شود. او قرار بود مرزهای موفقیت را جا به‌جا کند و عضویت در لیست فیفا در سال ۲۰۰۹ ابتدای این ماجرای جذاب بود.

سال ۲۰۱۴ به اولین داور زنی تبدیل شد که بازی‌های لیگ ۲ فوتبال مردان فرانسه را سوت می‌زند. سال بعد برای نخستین بار در جام جهانی زنان حاضر شد و چهار سال بعد در کشور خودش، قاضی دیدار فینال جام جهانی زنان بین آمریکا و هلند بود.

فراپارت در سال ۲۰۱۹ به موفقیت ادامه داد. او به نخستین داور خانم تبدیل شد که در بالاترین سطح فوتبال مردان فرانسه یعنی لوشامپیونه قضاوت می‌کند. همان سال جدال بین چلسی و لیورپول در سوپرکاپ اروپا نیز به او سپرده شد تا طلسم دیدارهای اروپایی هم شکسته شود.

در سال ۲۰۲۰ نوبت به داوری در لیگ قهرمانان اروپا رسید. سال بعد فراپارت در قامت قاضی یک بازی در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ دیدیم. و سال ۲۰۲۲ اوج این شکوه به نمایش درآمد. استفانی پس از داوری در بازی فینال جام حذفی فرانسه بین نانت و نیس به یکی از سه داور زنی تبدیل شد که به جام جهانی ۲۰۲۲ فراخوانده شده است.

و حالا او باید برای اولین بار در قامت اولین بانو داور یک بازی از جام جهانی مردان باشد. دیداری بین آلمان و کاستاریکا در شهر الخور و ورزشگاه البیت. او حالا در کنار جام جهانی زنان، در جام جهانی مردان هم سابقه‌ی سوت زدن خواهد داشت.

فراپارت در ۳۸ سالگی همچنان رویاهای زیادی در سر دارد. بهترین داور زن جهان در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به تاریخ‌سازی ادامه می‌دهد چون عاشق انجام دادن این کار است.