از سرگیری محاکمه عاملان حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام

از سرگیری محاکمه عاملان حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام

عربستان سعودی با ابطال احکام پیشین، پس از گذشت هفت سال بار دیگر محاکمه عاملان حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام را از سر گرفت .

روزنامه عکاظ عربستان امروز (یکشنبه) در گزارشی به نقل از منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: عربستان سعودی پس از لغو تمامی احکام قبلی قضایی، رسیدگی مجدد به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام در مکه مکرمه که در سال ۲۰۱۵ منجر به کشته و زخمی شدن دهها نفر شد را از روز یکشنبه آغاز کرد. 

۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵، قبل از شروع موسم حج، یک دستگاه جرثقیل در مسجد الحرام  بر اثر وزش باد شدید سقوط کرد که بر اثر آن ۱۱۰ نفر کشته و ۲۰۹ نفر دیگر از جمله چند ایرانی زخمی شدند.

روزنامه عکاظ به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد که  پس از گذشت هفت سال از حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام، جلسات دادگاه به نقطه صفر بازگشت.

ژانویه ۲۰۱۷ دادگاه کیفری از اتهامات ۱۳ متهم پرونده صرف نظر کرد تا اینکه دادگاه تجدیدنظر در ۲۰ مه ۲۰۱۷ این حکم را لغو و در چهارم آگوست  ۲۰۲۱ تبرئه آن‌ها را تائید کرد.

عکاظ توضیح داد که دائره اول دیوان عالی کشور عربستان تصمیم گرفت تمامی احکام صادره (برائت و تایید) در مورد حادثه سقط جرثقیل مسجد الحرام را لغو کرد تا مجدداً آن را در دادگاه جدید بررسی کند.

این روزنامه بدون اشاره به تاریخ تشکیل دادگاه تاکید کرد که اولین جلسه جدید دادگاه با حضور ۱۰ نفر از متهمان و غیبت سه نفر دیگر به رغم احضار آن‌ها برگزار شد.

عکاظ توضیح داد که در جلسه اول فهرستی ارائه شد که در آن ۱۳ نفر به سهل انگاری و کوتاهی متهم شدند. 

متهمان خواستار مهلت زمانی برای پاسخگویی و نقض رای شدند. در همین حال دادگاه بدون اینکه تاریخ جلسه بعدی را مشخص کند تصمیم گرفت به آن‌ها فرصتی برای پاسخگویی داده شود.