از توقف ساخت میدان میوه و تره بار در شیراز تا ارسال بسته‌های سرمایه‌گذاری به سفارتخانه‌ها

از توقف ساخت میدان میوه و تره بار در شیراز تا ارسال بسته‌های سرمایه‌گذاری به سفارتخانه‌ها

توقف موقت عملیات اجرایی ساخت میدان میوه و تره بار رکن‌آباد شیراز به دلیل ابهامات اداری و همچنین تهیه و ارسال بسته‌های سرمایه گذاری شیراز به سفارتخانه‌های کشورهای دیگر ازجمله مصوبات مهم شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر شیراز بود.

یکی از دستورکارهای مهم شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز عصر یکشنبه، توقف موقت میدان میوه و تره بار اکبرآباد بود که با عنوان سایت رکن‌آباد نیز شناخته می‌شود، که این دستورکار نیز مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

درباره این دستورکار مسعود زارعی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا عنوان کرد: در فضای مجازی مواردی درباره شبهات احتمالی این سایت مطرح شده، فارغ از درست یا غلط بودن این امر اصل توجه به این شبهات مهم است و باید از سه جنبه رسیدگی شود.

وی گفت: موافقت اولیه با سایت در شهریور۹۴ با عنوان میادین مشاغل مزاحم بوده اما در سال ۹۷ تغییری در عنوان ایجاد می‌شود به میدان میوه و تره بار تغییر می‌کند، بعد از آن به نام مرکز میوه تغییر می‌کند و در نهایت سال ۹۹ عنوان به مرکز بسته‌بندی، نگهدای و عرضه میوه و مواد غذایی تغییر می‌کند که هر عنوان بار حقوقی دارد.

زارعی با طرح این پرسش که تغییر عناوین با چه منظور بوده است، افزود: به همین دلیل درخواست توقف از سوی کمیسیون و شورا مطرح شده تا ابهامات آن برطرف شود، شبهه دیگر در تفکیک زمین این مجموعه است که باید در کمیسیون شهرسازی بررسی شود و شهرداری باید تمام مستندات را به شورا و کمیسیون‌ها ارائه دهد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز در ادامه تصریح کرد: این موضوع از لحاظ حقوقی نیز باید بررسی شود.

آرش فرج‌زاده، قائم مقام شهردار شیراز نیز در این باره گفت: ورود شورا درست است چراکه این مجوز با گذشت زمان دستخوش تغییرات شده و لازم است در کمیسیون بررسی بیشتر شود.

ابراهیم حسینی، عضو دیگر شورا نیز در این باره عنوان کرد: اینکه شورا تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته صحت ندارد، اما اینکه مردم و شورا در جریان امور نباشد خوب نیست و با شعار شفافیت سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه از اطلاع‌رسانی هیچ کس ضرر نمی‌کند، خواستار رسیدگی به مشکلات این سایت و حواشی پیرامون آن شد.

افسانه خواست خدایی، عضو هیئت رئیسه شورا نیز در این باره گفت: طی جلسه با تعدادی از مدیران شهرداری آنها نیز از این جریان بی‌اطلاع بودند و باید این مسئله واضح شود.

وی تصریح کرد: بدون اجازه شورا شهرداری اجازه تفاهم‌نامه با هیچ نهاد و گروهی ندارد.

محمدرضا هاجری، عضو شورای شهر نیز در این باره با تاکید بر اینکه نباید سرمایه‌گذار را فراری داد، گفت: سایت رکن‌آباد فقط و فقط باید برای میوه و تره بار باشد و اگر شهرداری تخلف کرده باید تذکر به شهرداری داده شود.

این دستور کار با اکثریت آراء اعضای شورا تصویب شد.

ارسال بسته‌های سرمایه گذاری شیراز به سفارتخانه‌های کشورها

دستور کار دیگر این جلسه شورای شهر شیراز الزام شهرداری به تعریف بسته سرمایه‌گذاری به سفارتخانه‌های دیگر کشورها بود که محمدحسن اسدی، رئیس کمیسیون اقتصاد شورای شهر در این باره بیان کرد: با توجه به امکان سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در حوزه خارجی در معاونت اقتصادی شهرداری و با وجود اینکه شهرداری موظف به تهیه بسته‌های جذاب سرمایه‌گذاری شده است، در کمیسیون اقتصادی شورا این موضوع مطرح شد تا با معاونت اقتصادی وزارت خارجه هماهنگی انجام شود و بسته‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار این وزارت خانه قرار گیرد.

وی افزود: این بسته‌های از طریق وزارت خارجه در اختیار سفارتخانه‌های کشورهای دیگر برای جذب سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

مورد دیگر که به تصویب اعضای شورا رسید الزام شهرداری به برگزاری پنل‌های تخصصی سرمایه‌گذاری بود که رئیس کمیسیون اقتصاد شورای شهر در این باره نیز عنوان کرد: شهرداری باید هر سال یک همایش ملی سرمایه‌گذاری و دو پنل تخصصی رفع موانع سرمایه‌گذاری برگزار کند لذا تشکیل دبیرخانه دائمی در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد.

اسدی تصریح کرد: شهرداری باید پیشنهادات خود را با پرسنل و امکانات موجود برای این دبیرخانه ارائه کند و دبیرخانه دائمی برای برگزاری پنل‌های تخصصی تشکیل دهد.

بسته سرمایه‌گذاری شیراز قدیم، دستورکار دیگر این جلسه بود که این بار نیز اسدی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در سال‌های قبل مواردی تحت عنوان شیراز قدیم مطرح می‌شد که در کمیسیون پیشنهاد شد شهرداری بسته سرمایه‌گذاری مربوط به شیراز قدیم با محوریت سنگ سیاه را تهیه کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر با بیان اینکه سایر محلات قدیمی نیز در این بسته باید دیده شود، افزود: امسال در بودجه شهرداری شیراز پروژه زندیه برجسته و پررنگ دیده شده است و در سال‌های گذشته نیز شهرداری با راه و شهرسازی و شرکت مربوطه اقداماتی برای احیای میدان توپخانه شده است که پیشنهاد کمیسیون در همین راستا است.

تشکیل دبیرخانه شیراز،شهر جهانی صنایع دستی

حمایت از صنایع دستی و تشکیل دبیرخانه شهرجهانی صنایع دستی از آخرین مصوبات مهم شورای شهر بود که در این راستا رضا محمدیان، رئیس کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) در شورای شهر گفت: در راستای حمایت از صنایع دستی و هنرمندان شیراز دو الزام برای شهرداری در نظر گرفته شده اول اینکه شهرداری مکلف است برای تهیه هدایای همایش‌ها و غیره از آثار هنرمندان شیراز استفاده کند.

وی افزود: همچنین شهرداری بسته حمایتی از استادکاران صنایع دستی را به شورا ارائه و مصوبه بازارچه هنر نیز در همین قالب پیگیری کند چون این هنرها منحصر به فرد است که در صورت فوت استادکاران آن هنر از بین می‌رود بنابراین انتقال هنر و تجربه در این زمینه الزامی است.

محمدیان با بیان اینکه باید بازار کاری هنرمندان را تقویت کنیم تا بتوانند هنر خود را آموزش و منتقل کنند، عنوان کرد: چاپ کتاب با توجه به ابعاد مختلف شیراز و ظرفیت‌های آن با توجه به میراث تاریخی و ادبی و شاخص‌های شهدای شهر از دیگر مواردی است که در راستای حمایت از میراث این شهر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این کتاب در سه زبان طراحی و عرضه شود، گفت: این کتاب می‌تواند سندی برای توسعه ابعاد گردشگری شیراز شود و از ردیف بودجه مربوط به چاپ کتاب انجام می‌شود.

محمدیان همچنین با اشاره به اینکه سال ۹۵ شیراز به شهر جهانی صنایع دستی معرفی شد، افزود: با توجه به مصوبه قبلی شهرداری مکلف به معرفی طرح‌های خود به شورا و تعیین محل دبیرخانه آن است که باید به شورا اعلام شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در این زمینه  اقدام نشده است، عنوان کرد: در این زمینه شهرداری مکلف به مشخص شدن محل دبیرخانه و تعیین ساختار آن است‌.