ارتقای سلامت بدن با نسل جدید فرآورده‌های پروبیوتیک دارویی  

ارتقای سلامت بدن با نسل جدید فرآورده‌های پروبیوتیک دارویی   

محققان کشور با تولید فرآورده‌های مبتنی بر پروبیوتیک‌ها، نسل جدیدی از فرآورده‌های دارویی را برای ارتقای سلامت بدن در حوزه سلامت ارائه کردند.

نغمه حدیدی، رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان پروبیوتیک‌ها را نسل جدید سلول‌هایی دانست که قابلیت اتصال به سلول‌های خاصی از بدن را دارند و گفت: پروبیوتیک‌ها برای سلامت سیستم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این فرآورده‌ها می‌توان برای بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش، مخاط دهان، دستگاه تنفس فوقانی، زخم معده در بزرگسالان و کودکان و غیره استفاده کرد.

وی با بیان اینکه پروبیوتیک‌ها علاوه بر سیستم گوارشی، در بیماری‌های نقص ایمنی و آلرژیک قابل استفاده هستند، اظهار کرد: داروهای پروبیوتیکی که نمونه‌های بـسیاری از آن در درمـان اختلالات مربوط به کولیت اولسراتیو و ناهنجاری‌های مرتبط مؤثر است، با اهداف مولکولی خاصی در سـطح بیان سلولی تولید می‌شوند. یکی از مسیرهایی که این مواد برای مقابله با التهاب در بافت‌های هدف پیش می‌گیرند، مسیر وابسته به ساختمان مولکولی است که نقش یک گیرنده هسته‌ای را در سـلول ایفا می‌کند و در متابولیسم چربی و حساسیت بـه انـسولین دخالـت و نقش درمانی دارد.

حدیدی اضافه کرد: از سوی دیگر پروبیوتیک‌ها از هجوم باکتری‌های مضر به سیستم ادراری جلوگیری می‌کنند و در مجموع مصرف محصولات پروبیوتیکی با افزایش تولید لنفوسیت‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: فرآورده‌های پروبیوتیکی واکنش‌های آلرژیک، اختلالات اتوایمیون مانند کولیت اولسرتیو، بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و عفونت‌هایی مانند اسهال عفونی، هلیکوباکتری پیلوری و عفونت پوست و واژن را کاهش می‌دهند.