اختصاص اعتبار برای مرمت مسجد رنگونی‌ها

اختصاص اعتبار برای مرمت مسجد رنگونی‌ها
مسجد رنگونی‌ها از لحاظ معماری مشابه معبدهای هندو است

مرمت تزئینات معماری مسجد رنگونی‌ها و رطوبت‌زدایی به شیوه مشارکتی و با همکاری اداره میراث فرهنگی آبادان و مدیریت منطقه آزاد اروند در دستور کار قرار گرفته و اعتبار لازم برای مرمت تامین شده است.

با گشایش درهای این مسجد تاریخی بستر مناسبی برای بر پایی نمایشگاه‌های موقت، برنامه‌های فصلی و کارگاه‌های آموزشی ایجاد خواهد شد و می‌توان از این فضا استفاده و بهره لازم را برد.

بنابر اعلام اداره میراث فرهنگی آبادان، تزئینات مسجد رنگونی‌ها شباهت زیادی به گچ‌بری برهشته (برجسته) دارند با این تفاوت که با سیمان انجام شده و جالب توجه است که در بین تزیینات از آینه استفاده شده و این در حالی است که در معماری ایران از آینه‌کاری در تزئینات کاخ‌ها، مقابر و امامزاده‌ها استفاده می‌شود.

مسجد رنگونی‌ها از لحاظ معماری سبک ساختمان مشابه معبدهای هندو و برگرفته از معماری آن منطقه است و دارای چهار گنبد کوچک و ۲ مناره است. نمای بیرونی مسجد با سیمان و به سبک خاصی تزیین شده که در این سبک از نقش و نگاره‌های برجسته و با رنگ‌های متنوعی استفاده شده و بنای مسجد نیز آجری با ملات آهک و از گل محکم است.

گفته می‌شود بعضی از مصالح ساختمانی خاصه رنگ‌های به کار رفته اولیه در نقش و نگاره‌ها از هندوستان تامین شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز مسجد محراب گلگونه‌ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده است محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده و رنگ‌های گوناگون و طرح‌های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.