اختراع دستگاهی که ناجی جنگل‌های زاگرس می‌شود

اختراع دستگاهی که ناجی جنگل‌های زاگرس می‌شود

احمدرضا افشاری، مخترع دهدشتی دستگاهی ساخته که تا شعاع یک و نیم کیلومتری، هرگونه دود یا آتش را تشخیص و سریعا به دستگاه‌های امداد رسان اطلاع می‌دهد.

بی شک کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۸۵۶ هزار هکتار جنگل به عنوان یکی ازقطب‌های جنگلی کشور شناخته می‌شود، استانی که هرساله به دلیل برخورداری از همین موهبت الهی پنجه در پنجه آتش سوزی‌های عمد وغیر عمد می‌اندازد و هربار در غم خاکستر شدن هکتار هکتار همین جنگل‌ها و مراتع به سوگ می‌نشیند.

این حکایت تمام استان‌های زاگرس نشینی است که با دست خالی و کمبود نیرو به مصاف زبانه‌های آتش می‌روند، آنطور که مدیرکل منابع طبیعی می‌گوید پارسال بیش از هزار و۹۳۰ هکتار از جنگل‌های منابع طبیعی و محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در آتش سوخت.

سعید جاوید بخت می‌گوید: درصورتی که آتش سوزی بزرگی در سطح استان رخ دهد با کمبود جدی تجهیزات، امکانات و نیرو مواجهیم که هم برای تجهیزات، امکانات و هم پشتیبانی نیاز به اعتبار ویژه داریم.

در میان این آمارهای ناخوشایند اما خبر از اختراعی ناب به گوش می‌رسد که می‌تواند ناجی جنگل‌ها، مراتع ومحیط‌های صنعتی کشور باشد و میزان خسارت‌ها را به کمترین میزان ممکن برساند و توانسته درمسابقات جهانی اختراعات ژاپن ومسابقات ایده علم وعمل ایران رتبه نخست را از آن خود کند.

آنطور که مخترع دستگاه چشم ناظر می‌گوید: ایده اختراع این دستگاه در روزهای سخت آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز که مصادف با سوختن صدها اصله بلوط وصدها گونه جانوری بود، به ذهنش رسید.

احمدرضا افشاری می‌گوید: درکنار ۲۰ اختراع دیگر خود دستگاهی ساخته که از سه بخش دوربین، پردازنده مرکزی ومانیتور تشکیل شده است.

به گفته او یکی از مزیت‌های مهم آن تشخیص هرگونه دود وآتش تا شعاع یک ونیم کیلومتری در جنگل‌ها ومراتع است که می‌تواند این مهم را به اطلاع دستگاه‌های ذیربط برساند.

افشاری از دیگر مزایای این دستگاه را کارایی آن در هرگونه شرایط آب وهوایی می‌داند و گفت: این دستگاه می‌تواند داده‌های لازم از گونه‌های مختلف جانوری را نیز دراختیار مستندسازان این حوزه قرار دهد.

محمد دارابی عضو هیات علمی‌دانشگاه تربیت مدرس وعضو شرکت دانش بنیان توسعه تولید خلاق که به عنوان مشاوره پروژه نیزفعالیت می‌کند هم دراین زمینه می‌گوید: سیستمی‌چشم ناظر برپایه هوش مصنوعی ساخته شده وبرای اطفای حریق وکنترل دود وآتش درجنگل‌ها و مراتع بکار می‌رود.

او با تاکید برشعار سال مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی گفت: درهمین راستا پروژه چشم ناظر قابلیت سرمایه گذاری مطلوبی دارد که درپرتو آن می‌توان هم به اشتغالزایی و هم ارزآوری برای کشور امیدوار بود.

اختراع احمدرضا افشاری که نشان طلای مسابقات جهانی ژاپن را از آن خود کرده، از سوی سازمان مالکیت معنوی مخترعین جهان به ثبت رسیده است.