اجرای ۱۳۰ برنامه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس

اجرای ۱۳۰ برنامه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس

دبیر ستاد برگزاری هفته هنرانقلاب اسلامی فارس گفت: حدود ۱۳۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در استان در نظر گرفته شده است.

وحید نمازی ظهر چهارشنبه در نشست خبری در فرهنگسرای «رسانه» شیراز، از اجرای ۴۰ برنامه تخصصی، ۱۰ برنامه عمومی و ۸۰ عنوان در دستگاه‌های اجرایی به مناسبت هفته هنرانقلاب اسلامی خبرداد و گفت: حدود ۱۳۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است که در تمام شهرستان‌های فارس اجرا می‌شود.

نمازی گفت: البته برنامه‌های حوزه هنری به هفته هنرانقلاب منحصرنخواهد بود اما این هفته برای حوزه بهار فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

دبیر ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی فارس با اشاره به پیوند عمیق هنر و رسانه، تاکید کرد: هنر می‌تواند نقش بسزایی در حوزه رسانه داشته باشد. هفته هنر انقلاب نیز به نام و یاد سید شهیدان اهل قلم، نام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شهید آوینی پرورش یافته هنر انقلاب اسلامی است، این هفته را هفته پاسداشت مکتب و هنر انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: آوینی چون اهل علم و عمل و اجرا بود، آوینی شد، آوینی نوع نگاه هنری انقلاب را با یک نگاه نوین ارائه کرده است.

نمازی با تاکید بر اینکه فلسفه هفته هنر انقلاب اسلامی، معرفی داشته‌ها و دستاوردها در عرصه هنر انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: داشته‌های کنونی هنر انقلاب ما با داشته‌های قبلی از لحاظ فرم و مفهوم اصلاً قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به اینکه هنر انقلاب یک هنر دغدغه مند و منعکس کننده حرف مردم است، افزود: امسال نهمین سالی است که این ستاد بزرگداشت این هفته برگزار می‌شود و دستگاه‌های فرهنگی به خوبی وارد میدان شدند و بسیج هنرمندان هم به عنوان جانشین ستاد فعالیت خوبی انجام می‌دهد.

 ۱۳۰ برنامه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس اجرا می‌شود

رئیس حوزه هنری فارس ابراز داشت: همیشه پاسخگوی رسانه‌هایی که باحوزه تماس داشته‌اند بوده‌ام و برنامه داریم در سال جدید جلسات بیشتری را با اهالی رسانه ترتیب بدهیم.

نمازی تاکید کرد: در رویکرد جدید حوزه هنری که از سال گذشته آغاز شده، محوریت کار پرچم داری هنر انقلاب اسلامی مبتنی بر زیست بوم هنری و فرهنگی استان است، برای این منظور باید تلاش برای توسعه مخاطب داشته باشیم. محور دوم نیز معرفی مصادیق هنر انقلاب برای نخبگان جامعه است.

اکران موقعیت مهدی در ۱۰ شهرستان فاقد سینما

وی با اشاره به اینکه ورود به شهرستان‌ها در راستای افزایش مخاطب عمومی از دیگر رویکردهای ماست، تاکید کرد: برای شهرستان‌ها هم از لحاظ زیرساختی و هم رویدادهای هنری برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است. به عنوان مثال در ۱۰ نقطه از شهرستان‌های استان فارس که فاقد سینما هستند اکران فیلم «موقعیت مهدی» را خواهیم داشت.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب معرفی چهره سال انقلاب اسلامی با رصد فعالان مردمی فرهنگ و هنر و معرفی ۶ نامزد برای معرفی این چهره، معرفی شهید «مهدی اثنی عشری» به عنوان شهید شاخص و تولید محصولات هنری حول شخصیت و سیره این شهید، افتتاح پردیس هنرواندیشه ره‌اوین، و برگزاری سالگرد شهدای کانون رهپویان وصال با معرفی تولیدات هنری حول این موضوع را از جمله برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در شیراز برشمرد و گفت: از فردا به مدت ۱۰ روز برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه بزرگداشت هنر انقلاب اسلامی در فارس آغاز خواد شد.

وی از نصب سردیس «شهید آوینی» در یکی از ایستگاه‌های مترو شیراز خبر داد و گفت: اکران عمومی «موقعیت مهدی» را با حضور عوامل و فرزند شهید نیز در هفته جاری در شیراز شاهد خواهیم بود.

رئیس حوزه هنری فارس در پاسخ به خبرنگاران در خصوص فعالیت‌های حوزه هنری فارس در سال‌های اخیر توضیح داد: مسائل متعددی از جمله تغییرات مدیریتی متعدد باعث شد انباشتی از کار در حوزه هنری فارس با ۳۰ سال سابقه که از قدیمی ترین حوزه‌های کشور است شاهد باشیم. تنوع فعالیت‌ها در حوزه هنری زیاد بود ودریکسال گذشته سال پرکاری داشتیم. یکی از مشکلات ما بحث سینماها و در کل زیرساخت هاست و حوزه هنری هنوز زیرساخت‌های اولیه فرهنگی و هنری را ندارد. در حوزه اعتبارات ونیروی انسانی هم مشکلات زیادی وجود داشت و درمقایسه با سایراستان ها خیلی عقب تربودیم اما دریکسال گذشته تلاش کردیم که رشد خوبی در رده بندی اعتباری داشته باشیم.هنوز هم نیازمند یک جهش اساسی هستیم و برای آن برنامه ریزی کردیم.

طراحی نقشه تحولی ۳ سال آینده حوزه هنری

وی تدوین سند زیست بوم فرهنگی هنری استان را از مهمترین اقدامات یکسال اخیر عنوان کرد و گفت: نقشه تحولی سه ساله آینده حوزه هنری هم طراحی شد و در سال ۱۴۰۱ گام نخست آن آغاز می‌شود.

نمازی همچنین از مصوب شدن طرح جامع سینماهای فارس خبر داد و افزود: وضعیت سینماهای مرکز استان در حال تغییر است. سینما «پرسیا» و سینما «پیام» به پردیس سینمایی با هفت سالن به همراه کافه کتاب و یک مجموعه فرهنگی هنری مجهز تبدیل خواهد شد. اما فعلاً ۲ ماه است که در روند کار مشکل ایجاد شده و بعد از شروع مجدد پروژه می‌توان سه چهار ماهه آن را افتتاح کرد.

وی ادامه داد: سینما «سعدی» هم قرار است در گام‌های بعدی به یک پروژه با ۱۰ سالن تبدیل شود. همچنین در کازرون یک پردیس با چهار سالن راه اندازی می‌شود و تفاهم‌نامه اولین پردیس سینمایی در نی ریز امضاشده است.

 ۱۳۰ برنامه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس اجرا می‌شود

رئیس حوزه هنری فارس با اشاره به اینکه شأن مردم شیراز کمبود سینما نیست، تاکید کرد: سرانه سینما در دهه ۵۰ در شیراز به ازای ۳۰ نفر بود و این در حالی بود که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر یکصد نفر یک صندلی بود اما امروز به همراه بخش خصوصی به ازای هر ۹۹۰ نفر، یک صندلی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سینما «حافظ» تغییر کاربری داده و در حال واگذاری است و از محل واگذاری آن مابقی پردیس‌ها را سامان می‌دهیم، افزود: سینماها باید به مجموعه سینمایی تبدیل شوند و سینمای استان یا به سینمای دیگری تبدیل می‌شود و اگر به سینمای دیگری تبدیل نشود، هزینه آن برای سینما هزینه می‌شود.

رئیس حوزه هنری فارس در ادامه به فعالیت‌ها در حوزه ادبیات اشاره کرد و گفت: سابقه بعضی پروژه‌های نیمه تمام به ۱۰ سال هم می‌رسد.در سال گذشته خیلی از پروژه‌های ناقص سال‌های پیش را تعیین تکلیف کردیم به‌عنوان مثال در سال گذشته چهار عنوان کتاب در حوزه پایداری منتشر شد و چهار عنوان در خط انتشار است، پیش بینی این است که بعد از نمایشگاه کتاب رونمایی شوند، قرارداد بیش از ۱۰ کتاب هم بسته شده است.

نمازی ادامه داد: درحوزه فیلم و تئاتر هم افتخارات خوبی در سال گذشته داشتیم و فارس در جشنواره‌های مختلف کشوری حضور داشت.

برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس از فردا پنج شنبه در سطح استان آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز ادامه دارد.