تکنولوژی به شکست همیشگی فیلترینگ نزدیک شد

اتفاقی بزرگ با تراشه ای کوچک

تکنولوژی به شکست همیشگی فیلترینگ نزدیک شد
این خدمات در تمام دنیا در دسترس است

کمپانی‌های بزرگ تولید موبایل با کوالکام به توافق رسیده‌اند تا از فناوری Snapdragon Satellite در موبایل‌های خود استفاده کنند و به این ترتیب ارتباط ماهواره‌ای به گوشی‌های اندرویدی خواهد رسید.

بنا به اعلام کوالکام شرکت‌هایی چون موتورولا، ناتینگ، شیائومی و اپو در آینده این فناوری را در موبایل‌های خود ارائه خواهند کرد.

کوالکام در همکاری با ایریدیوم فناوری Snapdragon Satellite را راه‌اندازی کرده است. این فناوری یک سیستم پیام‌رسانی جهانی دو طرفه است که به موبایل‌های خارج از محدوده آنتن‌دهی اجازه ارسال و دریافت پیام می‌دهد. این سیستم متکی به شبکه ماهواره‌های مدار پایین ایریدیوم است که از طیف باند ال(L) 1 تا 2.1 گیگا هرتزی استفاده می کند است.

در عمل با چیزی شبیه به سیستم پیام رسانی اضطراری اپل در سری آیفون 14طرف هستیم. سیستم پیام رسان اضطراری آیفون 14 به کاربر این اجازه را می دهد که زمانی که آنتن دهی یا وای فای در دسترس نیست به شبکه ماهواره ای متصل شود. سپس با استفاده از برنامه اختصاصی آیفون، افرادی که به کمک نیاز دارند می تواند پیام بدهند یا جزئیات مکانی خود برای تسهیل کار نجات دهندگان ارسال کنند.

کوالکام می گوید این خدمات در تمام دنیا در دسترس است اما خدمات اضطراری آیفون فقط در آمریکا، کانادا و چند کشور اروپایی در دسترس است. Snapdragon Satellite با دستگاه هایی که از تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 استفاده می کنند کار می کند که در حال حاضر گوشی های محدودی مثل گلکسی اس 23 و وان پلاس 11 به آن مجهز هستند.

با گسترش فناوری ارسال و دریافت پیام از طریق ماهواره‌ به گوشی‌های متنوع اندرویدی به زودی این قابلیت جنبه لوکس خود را از دست می‌دهد و به یکی از ویژگی‌های معمول‌ موبایل‌ها، چه ارزان و چه گران تبدیل خواهد شد.

آیا می‌توان این فناوری را آغاز راهی دانست که در نهایت فناوری لازم برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های موبایل را فراهم می‌کند؟ با سرعت سرسام‌آور پیشرفت فناوری به نظر نمی‌رسد که زیاد برای فهمیدن پاسخ این پرسش انتظار بکشیم.