آیت‌الله دژکام: مبارزه با گرانفروشی و احتکار باید فرهنگ شود

رواج ورزش‌های رزمی خود به خود بازدارندگی ایجاد می‌کند تا دشمن به خود جرات ندهد به کشور نگاه چپ بیندازد

آیت‌الله دژکام:  مبارزه با گرانفروشی و احتکار باید فرهنگ شود

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نخستین نماز جمعه سال جدید تاکید کرد: راهی جز تقوا به سمت سعادتمندی وجود ندارد و تاریخ بشر را از ابتدا تا آخر مطالعه کنید، هیچ کس جز از مسیر تقوا به سعادتمندی نرسیده است.

به گفته وی، اینکه تقوا برای همه لازم است، اما در سن جوانی عظمت بیشتری دارد ودر آغاز سال که متصل به ماه رمضان است جوانان برای کسب عزت و عظمت به سمت تقوا بروند بنابراین تقوا درس اصلی برای سال ۱۴۰۱ باشد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر طی مسیر معنویت به یکی از گام‌های این مسیر که ورزش است، اشاره و بیان کرد: در ورزش همگانی هدف اصلی و مهم سلامت بدن همه مردم است پس باید ورزش‌های همگانی را در جامعه رواج داد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه باید سبک زندگی اسلامی را رواج داد که ورزش در این سبک اصلی مهم است، گفت: علاوه بر ورزش همگانی توجه به ورزش رزمی است که این نوع ورزش آماده نگه داشتن توانایی و توانمندی بدنی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

وی افزود: باید به ورزش‌های رزمی برای حفظ آمادگی دفاعی رواج داد و رواج ورزش‌های رزمی خود به خود بازدارندگی ایجاد می‌کند تا دشمن به خود جرات ندهد به کشور نگاه چپ بیندازد.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: نوع دیگر ورزش قهرمانی است و قهرمانان ما در عرصه بین‌المللی وقتی پرچم را بالا می‌برند عزت ما تامین می‌شوند پس ورزش‌های قهرمانی نیز حفظ آبرو، عزت و عظمت ایران اسلامی است باید به قهرمانان بها دهیم.

آیت‌الله دژکام به برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی اشاره کرد و افزود: این نقشه تهیه شده که در این نقشه درباره ورزش نیز مطالبی قید شده که تاکید نخست بر ورزش همگانی است و در راستای تحقق آن باید فضا‌های انجام ورزش همگانی و امنیت آن را تامین کنیم.

وی ادامه داد: توجه به ورزش همگانی فقط به شهر‌ها خلاصه نشود بلکه در روستا‌ها هم باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

خطیب نماز جمعه شیراز افزود:  ورزش‌های بومی و پهلوانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد همچنین توجه به کارکرد‌های ورزش که در نقشه مهندسی ذکر شده باید از سوی ورزش و جوانان استان پیگیری شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در ورزش‌های پهلوانی در حین ورزش بحث اخلاقی و معنوی نیز مطرح می‌شود، گفت: از این سبک ورزش باید در دیگر ورزش‌ها استفاده شود اگر ریتمی در ورزش لازم است چه لزومی دارد که از غرب به عاریه گرفته شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به تاکید پیامبر اسلام بر ورزش کردن بیان کرد: مسلمانی بهترین سبک برای زندگی است و محدود به چند مورد خاص نیست باید این سبک را به مردم بشناسانیم و در جامعه رواج دهیم.

وی در خطبه‌های دوم نماز خطاب به مدیران استان تاکید کرد: در سال‌های پیش وقتی رهبری نام یک سال را معین می‌کردند دنبال این بودیم که باید چکار کنیم، باید‌ها مشخص نبود، اما با درایت مقام معظم رهبری و پیگیری‌های حکیمانه امروز اگر یک مدیری بگوید نمی‌دانم چکار کنم حکایت از عدم شایستگی این مدیر است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: سیاست‌های کلی در هر بعدی از سوی رهبری اعلام شده است و نقشه مهندسی فرهنگی استان و جزئیات برنامه‌های سال ۱۴۰۱ نیز در این نقشه مشخص و سهم و وظیفه دستگاه‌ها هم تبیین شده است.

آیت‌الله دژکام گفت: فرهنگ بیگانه از تولید و اقتصاد نیست، رهبری فرمودند که فرهنگ مثل هواست همه جا موجود است پس همه جا باید روح فرهنگی و خط مشی فرهنگی نظام اسلامی حاکم شود.

وی با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی یک نگاه جامع دارد، افزود: کار فرهنگی گستره همه زندگی ما را دارد، در این راستا هماهنگی بین بخش فرهنگ و مدیریت اجرایی ایجاد شود و جهت‌گیری فرهنگی به مدیر مربوطه آموزش داده شود.

امام جمعه شیراز یادآور شد: در نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس روحیه مشارکت، تعاون، رقابت سالم، ایجاد فرهنگ مبارزه با مفاسد اقتصادی و مبارزه با رباخواری بیان شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مبارزه با گرانفروشی و احتکار و کم فروشی باید فرهنگ شود، تاکید کرد: در مسئله رباخواری متاسفانه بانک‌ها هم دچار شدند و اگر مردم مطالبه و حمایت نکنند مبارزه با فساد اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: خلاقیت و تولید متناسب با ارزش‌ها باید مورد توجه فعالان فرهنگی باشد.

امام جمعه شیراز گفت: افزایش کیفیت همواره مورد توجه هنرمندان شیرازی بوده نباید این فرهنگ ضربه بخورد باید کاری کنیم که این فرهنگ در همه ابعاد رواج یابد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه کالای استان فارس باید در بازار‌های بین‌المللی روی دست ببرند، افزود: برای رسیدن به این مقوله باید کار فرهنگی شود اگر فرهنگ را رشد ندهیم در تولید شکست می‌خوریم.

وی با تاکید بر اینکه در تبلیغ و امور بازرگانی نباید شائبه دروغ مطرح باشد، عنوان کرد: این سند باید خوانده و پیگیری شود تا در افق ۱۴۰۴ درخشش ایران اسلامی به تحقق برسد.