آواره‌ی داروخانه‌ها؛ آنتی بیوتیک در بوشهر کیمیا شد

آواره‌ی داروخانه‌ها؛ آنتی بیوتیک در بوشهر کیمیا شد

چند روز است که برای تهیه چند قلم داروی آنتی بیوتیک و ضد عفونت از این داروخانه به آن داروخانه می‌روم، اما هر بار با جواب اینکه موجود نیست و تمام کرده‌ایم، روبه‌رو می‌شوم.

این مادر ادامه می‌دهد: امروز از میدان انقلاب تا میدان قدس همه داروخانه‌ها را رفته‌ام تا داروهای یک آنفلوآنزای ساده را پیدا کرده‌ام. متصدیان داروخانه می‌گویند عرضه از سوی شرکت‌های داروساز کم شده است و روزانه سهمیه محدودی دریافت می‌کنند که در همان ساعت‌های اولیه تمام می‌شود.

یکی دیگر از مشتریان داروخانه می‌گوید: دیروز به تشخص دکتر آنفلوآنزا گرفته‌ام و با نسخه پزشک برای تهیه دارو به چهار داروخانه مراجعه کردم، اما با دست خالی به خانه برگشته‌ام، امروز دوباره جست‌وجو را شروع کرده‌ام.

او می‌گوید: با شروع فصل پاییز برخی بیماری‌های ویروسی در استان شایع می‌شود و این موضوع امری جدید نیست، انتظار می‌رود مسئولان حساسیت بیشتری داشته باشند.

این بیمار عنوان می‌کند: تعداد کمی دارو وجود دارد، اما برخی داروخانه‌ها این داروها را برای عده‌ای خاص ارائه می‌کنند، از آن‌طرف اینترنت هم قطع و وصلی دارد و پزشک هم گاهی نمی‌توانند دارو را ثبت کنند ویزیت و دارو را آزاد حساب می‌کنند.

کمبود آنتی بیوتیک در بوشهر

با آغاز فصل سرما بیماری های ویروسی همچون سرما خوردگی و آنفلوآنزا در سطح استان بوشهر گسترش پیدا کرده و داروهایی مثل قطره بینی، آزیترومایسین، دیفن‌هیدرامین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل مصرف بالا، کمیاب شده و برخی اقلام همچون سرم تنها در بیمارستان‌های دولتی موجود است و افراد برای دریافت آن باید علاوه بر رنج بیماری ساعات طولانی نیز در صف طولانی داروخانه‌ها منتظر بمانند.

این موضوع تا جایی شدت یافته است که دیروز امام جمعه برازجان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به انتقاد برخی شهروندان از کمبود سم شست‌وشو و سرم تزریقی و آنتی‌بیوتیک در سطح این شهرستان خواستار تلاش مسئولان برای تامین نیازهای دارویی و درمانی مردم شد.

کمبود آنتی بیوتیک به‌زودی برطرف می‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: کمبود برخی اقلام دارویی از جمله شربت‌های آنتی بیوتیک به دنبال کمبود مواد اولیه این داروها به صورت کشوری است اما خوشبختانه با پیگیری‌ها و انعکاس مشکلات به وجود آمده به سازمان غذا و دارو، اعلام شده که مواد اولیه این داروها برای امسال تامین شده است.

یحیی رضایی ادامه داد: با شیوع زود هنگام آنفلوآنزا کمبود داروی آنتی‌بیوتیک به ویژه از نوع خوراکی و اطفال به‌وجود آمده است اما امیدواریم با قول سازمان غذا و دارو به زودی روند تولید این اقلام به روال عادی برگشته، کمبود این داروها جبران و مشکل داروخانه ها مرتفع خواهد شد.

افزایش قیمت داروها تا صد در صد

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود داروهای آنتی بیوتیک ارتباطی با افزایش قیمت این اقلام دارویی دارد؟ گفت: حدود یک هفته است که برخی اقلام دارویی تا صددرصد افزایش قیمت داشته‌اند و اتفاقا همان اقلامی که اکنون کمبودشان وجود دارد افزایش قیمت داشته‌اند. پس این کمبود نمی‌تواند ارتباطی با افزایش قیمت داشته باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: در خصوص اصلاح قیمت این اقلام با توجه به پیاده سازی طرح دارویار در کشور، افزایش قیمت به هیچ عنوان متوجه بیماران نمی‌شود و هزینه و افزایش قیمت را سازمان های بیمه گر پوشش خواهند داد.

کمبود سرم در بوشهر رنگ باخت

رضایی در خصوص کمبود سرم در استان بوشهر بیان کرد: از هفته گذشته با توزیع ۶۰ هزار سرم در سطح استان بوشهر مشکل تا حد زیادی رفع شد و این هفته نیز توزیع سرم را خواهیم داشت.

وی توصیه کرد: با بازگشایی مدارس و شیوع بیماری‌های واگیر همانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، ابتلای دانش‌آموزان به این‌گونه بیماری‌ها افزایش می‌یابد از این‌رو انتظار می‌رود نکات بهداشتی همچون ماسک زدن در این اماکن عمومی رعایت شود.

به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های این استان موجود است و افراد می‌توانند آن را تهیه و تزریق کنند.