آماری تلخ از مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در ایران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای از وقوع سالانه ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار در ایران خبر داد

آماری تلخ از مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در ایران

حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار به حادثه‌ای گفته می‌شود که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامدهای آن به شمار می‌رود. پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد همه ساله در جهان بیش از یک میلیون نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و عده بسیاری دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

حسن اصیلیان رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای بیان کرد: یکی از تبعات سوء رشد تکنولوژی در جوامع بشری بروز حوادث گوناگون از جمله حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی است که هر سال تعداد بی‌شماری از انسان‌ها را در واحدهای صنعتی، تولیدی، دچار مصائب و رنج‌های فراوانی می‌کند.

وی گفت: هزینه مستقیم و غیرمستقیم حوادث شغلی در ایران با احتساب چهار درصد از تولید ناخالص ملی در سال  ۲۰۱۴ (تولید ناخالص ملی با آمار بانک جهانی معادل  ۴۰۶ میلیارد دلار برای ایران بوده) حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان است که با توجه به بودجه کشور در سال  ۱۳۹۴ و سال‌های نزدیک به آن حدود یک‌ پنجم تا یک‌ ششم است.

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای اعلام کرد: سالانه به‌طور میانگین ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد که ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد آن به فوت منجر می‌شود. 

اصیلیان ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، زیان‌های اقتصادی ناشی از عدم رعایت بهداشت حرفه‌ای در جهان مجموعاً بیش از  ۴۲ تا ۴۰ درصد از درآمد سرانه هر کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: حوادث جدی مربوط به بیماری‌های شغلی و حوادث ناشی از کار، طبق برآورد سازمان بین‌المللی کار بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال بوده و همچنین منجر به از بین رفتن سالانه ۵.۴ درصد تولید ناخالص جهان می‌شود.

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای تصریح کرد: بیماری‌های ناشی از کار، دلیل ۸۱ درصد از مرگ‌های مربوط به مشاغل است و حوادث ۱۹ درصد از مرگ‌های حین کار بوده و بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO)، با بیش از ۳۰۰ میلیون کارگر که در ۱۴۲ کشور جهان مصاحبه شده و اعلام کرده‌اند نمی‌توانند مسائل مربوط به ایمنی و سلامتشان را به کارفرمایان بی آنکه ترس از عواقب آن داشته باشند اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ترس بسیاری از گزارش‌هایی که می‌توانند از آسیب‌های جدی پیش‌گیری کنند ارائه داده نمی‌شوند. در مقابل محیط‌های کاری که در آن‌ها تعداد کارگر مشارکت‌کننده بیشتر است، ۶۴ درصد  حوادث ایمنی و ۵۸ درصد حوادث منجر به راهی شدن به بیمارستان کمتری گزارش‌شده است.