آمادگی بیمه سلامت به پوشش رایگان افراد فاقد بیمه

مدیرکل بیمه سلامت فارس: نسخه نویسی و نسخه پیچی غیرالکترونیک تخلف است

آمادگی بیمه سلامت به پوشش رایگان افراد فاقد بیمه

سهیلا رفیعی نژاد/ اگرچه درصد قابل توجهی از مردم حتی در مناطق محروم بیمه هستند اما هنوز درصدی از افراد به دلیل وضعیت مالی نامطلوب تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند و در این باره اگر چه آمار دقیقی اعلام نمی شود اما بیمه سلامت به مراجعه این افراد برای پوشش بیمه ای تاکید دارد. بطوریکه مدیرکل بیمه سلامت فارس در جمع خبرنگاران به بهانه «هفته بیمه سلامت» گفت: تا کنون 200 هزار نفر در فارس به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و علاوه بر این ما به تعداد 100 هزار نفر دیگر ظرفیت پوشش بیمه ای رایگان برای افراد نیازمند داریم.

دکتر علی محمد جعفرپور افزود: در این باره اگر کسی مراجعه کند تحت عنوان مناطق کم برخوردار او را بیمه می کنیم بطور کلی در حال حاضر 3 میلیون نفر از مردم فارس تحت پوشش بیمه سلامت هستند و هدف ما ارائه خدمات مطلوب به مردم تحت پوشش است.

وی در ادامه با بیان اینکه پزشکانی که نسخه غیرالکترونیکی و دستی بنویسند و داروخانه هایی که این نسخه ها را می پیچند متخلف اند، تاکید کرد: طبق آخرین اطلاعات سامانه، 99 درصد نسخه های بیمه سلامت که در مهرماه نوشته شده در استان الکترونیکی است و هیچ داروخانه ای نباید نسخه هایی که الکترونیکی نیست را بپیچد و صرفا به  نسخه ای که الکترونیک نوشته می شود ارز ترجیحی اختصاص داده می شود.

مدیرکل بیمه سلامت فارس عنوان کرد: در این باره اگر چه تخلفاتی وجود دارد، اما طی ماه های اخیر بسیار کم شده و با این وجود بازرسان ما پیگیر هستند تا مواردی که به اهمیت نسخه نویسی الکترونیکی بی توجهند را برای بررسی و تذکر دهند.

جعفرپور در خصوص برخی کمبودهای دارویی از جمله آنتی بیوتیک ها در کشور و استان نیز گفت: یکی از دلایل این وضعیت نامطلوب این است که هنوز تولیدکنندگان دارو زیر بار مسئله ارز ترجیحی نرفته اند.

وی در خصوص خدماتی که به افراد تحت پوشش بیمه سلامت ارائه می شود نیز افزود: در 6 ماهه اول امسال 693 میلیارد تومان برای هزینه های درمان افراد تحت پوشش در استان پرداخت کرده ایم و فاصله تحویل اسناد و مدارک بیماران تا واریز هم به نحو قابل توجهی نسبت به قبل کاهش یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت فارس عنوان کرد: البته در حال حاضر از بین بیمارستان های خصوصی و خیریه فقط مرکز درمانی مادر و کودک و بیمارستان کوثر حاضر به بستن قرارداد با ما شده اند و همچنان دیگر بیمارستان های خصوصی در شیراز زیر بار ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بیمه سلامت شانه خالی می کنند.

جعفرپور ادامه داد: در این باره دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به  بازگشت وضعیت به قبل تاکید دارد، حتی رییس دانشگاه زمزمه هایی مبنی بر اینکه اگر بیمارستان های خصوصی با بیمه سلامت وارد قرارداد نشوند ما هم سهیمه دارو و سرم شان را حذف می کنیم داشته است و در واقع بیمارستان های خصوصی در این خصوص (عدم انعقاد قرارداد با بیمه سلامت) متخلف اند.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت یادشده همچنان بیماران تحت پوشش ما مجبورند خودشان اسناد خدماتی که از بیمارستان های خصوصی می گیرند را به ما تحویل دهند و این قضیه یکی از دلایل نارضایتی آن هاست که توقع داریم بیمارستان های خصوصی در این  باره انعطاف نشان دهند.

مدیرکل بیمه سلامت فارس در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت از زوج های نابارور به منظور افزایش جمعیت نیز گفت:  درهمین باره تا 90 درصد هزینه های درمان ناباروری بخش دولتی و همچنین 70 درصد هزینه های بخش خصوصی را برای افراد تحت پوشش بیمه سلامت پرداخت می کنیم. در این باره زوج ها پس از دریافت خدمات می توانند اسناد را تحویل دهند تا در کمترین زمان ممکن هزینه ها برای آن ها واریز گردد.

جعفرپور افزود: پیش از این هزینه های درمان ناباروری به صوت خسارت متفرقه پرداخت می شد، اما در حال حاضر به صورت ویژه این بیماران حمایت می شوند. از اول امسال تا پایان شهریورماه بیش از 400 نفر برای دریافت خدمات ناباروری مراجعه کرده و هزینه ها را دریافت کرده اند.

مدیرکل بیمه سلامت فارس همچنین در خصوص ارائه خدمات به بیماران صعب العلاج نیز عنوان کرد: صندوق جدیدی به نام بیماران صعب العلاج راه اندازی شده تا مشکلات بیماران درگیر را حل کند و آن ها کمتر درگیر تامین هزینه های درمان شوند؛ بطور مثال در قالب همین حمایت ها زنی که در شهرستان فسا بعد از سزارین از گردن به پایین فلج شده بود به دلیل اینکه بیش از 15 ماه در بیمارستان تحت مراقبت است حدود 800 میلیون تومان تا کنون هزینه های او شده که هزینه های درمانی او را پذیرفته ایم. همچنین اخیرا مراجعی داشتیم که جزو بیماران خاص است و 4 آمپول برای او تجویز شده بود که هزینه هر کدام 96 میلیون تومان است که در قالب صندوق بیماران صعب العلاج به او قول همکاری داده ایم.

جعفرپور در ادامه گفت: در حال حاضر 7 هزار و500 بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند و این افراد شامل بیماران تالاسمی، ام اس، همودیالیز، پیوند کلیه و دیالیز صفاقی هستند، بطوریکه مبتلایان به ام اس با 3 هزار و849 نفر بیشترین این بیماران را شامل می شوند.

وی افزود: هدف ما ارایه خدمات به این بیماران است که مشکلات شان را کاهش دهد و با توجه به عوارض جانبی که این بیماری ها دارد، حداقل با پرداخت هزینه ها کیفیت زندگی آن ها را افزایش دهیم.

مدیرکل بیمه سلامت فارس همچنین با اشاره به تجویزهای غیرمنطقی برخی خدمات تشخیصی از جمله ام آر آی گفت: با توجه به اینکه خدمات درمانی در کشور نسبت به سایر مناطق دنیا ارزان تر است و فقط در کشوری مانند انگلستان به میزان فارس سالانه ام.آر.آی انجام می شود باید جلوی انجام خدمات تشخیصی اینچینی غیرمنطقی را گرفت و وزارت بهداشت هم به این امر معتقد است و یکی از اهداف  برنامه پزشک خانواده هم همین موضوع است.

مدیرکل بیمه سلامت فارس ضمن تاکید بر استفاده مستمر از نسخه نویسی الکترونیکی این برنامه را در کاهش و حتی حذف تخلفات استفاده از  خدمات بیمه ای و دفترچه دیگران که قبلا وجود داشت نیز بسیار موثر دانست.

جعفرپور گفت: در این باره حتی اگر کسی از خدمات بیمه ای تان استفاده کند، پیامک کد رهگیری برای شما ارسال می  گردد و مطلع می شوید و این امکان تخلف را به نحو مطلوبی کاهش می دهد. علاوه بر این اگر فردی قصد استفاده از خدمات بیمه ای که به شما تعلق دارد را داشته باشد نیز شناسایی می گردد.