آماده سازی خط ۲ مترو شیراز برای خدمات‌رسانی چهار ساعت در روز

در حال حاضر فقط یک رام قطار با پنج واگن در این مسیر آماده خدمات رسانی به شهروندان است

آماده سازی خط ۲ مترو شیراز برای خدمات‌رسانی چهار ساعت در روز

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ قطار شهری این کلانشهر در دهه فجر ۱۴۰۱، زمان خدمات‌رسانی این خط مترو به شهروندان را پس از انعقاد قرارداد بیمه این خط اعلام کرد و گفت: احتمالا در یک هفته آینده، این مسیر روزانه 4 ساعت پذیرای مسافر خواهد بود.

 امیر یقطین امروز جمعه از آماده سازی خط2 مترو شیراز برای فعالیت 4 ساعت در روز خبر داد و اظهار داشت: عدم انعقاد قرارداد با شرکت بیمه‌گر با هدف حفظ ایمنی و سلامت شهروندان دلیل عدم خدمات‌رسانی مترو شیراز در خط ۲ قطار شهری این کلانشهر است.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای انعقاد قرارداد بیمه با یک شرکت بیمه گر در حال انجام است که پیش بینی می شود طی یک هفته آینده، قرارداد آن نهایی شود.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: در حال حاضر فقط یک رام قطار با پنج واگن در خط ۲ مترو شیراز آماده خدمات رسانی به شهروندان است که با توجه به وسعت این خط و جمعیت شیراز کم است، اما به دلیل تاکید شهردار شیراز بر راه اندازی این خط احتمالاً بعد از انعقاد قرارداد بیمه‌ای، خط ۲ مترو شیراز برای خدمات رسانی در حدود چهار ساعت در شبانه روز آماده خواهد شد.

وی اظهار کرد: در زمان بهره برداری از خط یک مترو شیراز نیز این روال بعد از افتتاح و مسافرگیری انجام شد و حدود ۲ ماه روزانه تنها حدود ۲ ساعت خدمات دهی به شهروندان انجام می شد.

یقطین گفت: در زمان افتتاح خط ۲ مترو شیراز که در دهه فجر امسال انجام شد، هیچ قرارداد بیمه ای منعقد نشده بود و به همین دلیل در حال حاضر خدمات دهی در این مسیر تا انعقاد قرارداد بیمه انجام نمی‌شود.

وی افزود: با وجود تنها یک رام قطار در خط ۲ مترو شیراز احتمالا زمان سررسید قطار به هر ایستگاه این مسیر حدود ۳۰ دقیقه باشد.

وی با بیان اینکه خدمات دهی در خط ۲ مترو شیراز بدون انعقاد قرارداد بیمه ای و رعایت اصول ایمنی میسر نیست،افزود: برای خدمات دهی مناسب قطار شهری در خط ۲ مترو شیراز ۲ رام قطار دیگر نیاز است که امید داریم با حمایت دولت این امر محقق شود.

فاز نخست خط ۲ مترو شیراز که سالیان سال اهالی این کلانشهر انتظار آن را می‌کشیدند ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ با سه ایستگاه به بهره‌برداری رسید و مسافرگیری این خط از ایستگاه میدان امام حسین(ع) در مرکز این کلانشهر به سمت ایستگاه میدان قهرمانان (میانرود) در جنوب شهر انجام شد.

گفتنی است؛ خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فازهای بعدی به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.

بنا بر اعلام مسئولان شهری شیراز، بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح فاز یک خط ۲ مترو شیراز هزینه شده است که از نظر ارزش روز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش این پروژه است.

شایان ذکر است؛ عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز از سال ۹۳ آغاز شد و طی حدود یکسال اخیر تکمیل این خط با تاکید دولت سیزدهم بر توسعه حمل و نقل شهری و تخصیص به موقع اعتبارات با جدیت بیشتری دنبال شد و۵۰ درصد هزینه توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها توسط دولت تامین می شود که این مهم در یک سال گذشته برای گسترش حمل و نقل ریلی در سطح کلانشهر شیراز در اولویت دولت سیزدهم قرار داشت.