آشنایی با شهر عجیب میزبان فینال جام جهانی؛ لوسیل، برای آینده

بازی فینال جام جهانی در پایتخت کشور میزبان برگزار نمی‌شود

آشنایی با شهر عجیب میزبان فینال جام جهانی؛ لوسیل، برای آینده
قطر لوسیل را «شهر آینده» نامیده است

 دوحه، پایتخت قطر، کشور کوچک خلیج فارس، مرکز برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ بوده اما فینال بازی‌ها در این شهر برگزار نمی‌شود. آیا فکر می‌کردید فینال جام‌جهانی 2022 قطر در دوحه برگزار می‌شود؟ این افتخار به لوسیل، دومین شهر بزرگ قطر که در 14 مایلی شمال دوحه قرار دارد، اعطا شده است. این شهر با هر شهر دیگری که قبلا میزبان فینال جام‌جهانی بوده و یا در آینده میزبان آن خواهد بود، متفاوت است.

شهر آینده 

قطر لوسیل را «شهر آینده» نامیده است اما هنگامی که در بلوار این شهر قدم می‌زنید، آهنگ رسمی جام جهانی 2010 از بلندگوها پخش می‌شود. بلندگوهایی که همه جا هستند اما دیدن آنها غیرممکن است. «واکا واکا، این بار برای آفریقا». 10 دقیقه بعد، دوباره آن را می‌شنوید و این ادامه دارد.

وقتی بعد از 25 دقیقه پیاده‌روی به انتهای بلوار برسید، یک مجسمه کوسه از جنس فلز را می‌بینید که از ۲  آسمان‌خراش آویزان شده است. آهنگ واکا واکا هنوز شنیده می‌شود. فواره‌های رقصانی وجود دارد که برای شادی کودکان طراحی شده‌اند اما هیچ بچه‌ای در آن اطراف نیست. فقط هواداران فوتبال در حال قدم زدن هستند.

با وجود اینکه خورشید در حال غروب است، گرما به دلیل وجود مداوم نسیم قابل تحمل است. هوای خنک از دریچه‌های موجود در پیاده‌رو در امتداد بلوار خارج می‌شود. همه‌چیز شبیه صحنه‌ای عذاب‌آور، برگرفته از صحنه‌های فیلم کریستوفر نولان، است اما  در حقیقت ساعت ۲ بعدازظهر یک روز عادی در لوسیل است. 

قطر در حال بررسی پیشنهاد میزبانی بازی‌های المپیک 2036 است و خیابان‌های دارای تهویه هوا را برای کمک به تماشاگران و دوندگان ماراتن برای مقابله با گرمای تابستان پیشنهاد کرده است. این امر در ابتدا مضحک به نظر می‌رسید، اما این فناوری در حال حاضر در لوسیل وجود دارد. 

برگزاری بازی فینال در شهری به غیر از پایتخت غیرعادی نیست. پاسادنا (1994)، یوکوهاما (2002) و ریودوژانیرو (2014) همگی میزبان بزرگترین بازی فوتبال بوده‌اند و انتظار می‌رود فینال 2026 در آمریکا به جای واشنگتن در دالاس، لس‌آنجلس یا نیوجرسی برگزار شود. همه این شهرها از زیرساخت‌های شهری برخوردارند و جمعیت چند میلیون نفری در آنها زندگی می‌کند. لوسیل می‌تواند ادعا کند  هیچ یک از این چیزها را ندارد. اما لوسیل شهر آینده است. بنابراین انتظار این است که همه این موارد در شهر ساخته شوند و توسعه پیدا کنند.

 در حال حاضر، بدون شک لوسیل عجیب‌ترین شهری است که تا به حال میزبان فینال جام‌جهانی شده اما وقتی این حقیقت را در نظر می‌گیریم که خود قطر یک میزبان غیرعادی است، شاید لوسیل مکان مناسبی برای پایان دادن به همه سوالات باشد. جام‌جهانی در شهری که هنوز واقعاً وجود ندارد به پایان رسید.

دورنمای لوسیل

واقعیت لوسیل این است که هرگز انتظار نمی‌رفت این شهر به موقع برای جام‌جهانی تکمیل شود. ورزشگاه شهر در شهریور امسال افتتاح شد. معماری خیره‌کننده آن، که توسط معماران طراح استادیوم تاتنهام هاتسپر در لندن انجام شده، تضمین می‌کند این یک مکان شایسته برای فینال جام‌جهانی است.

انتظار می رود شهر لوسیل در نهایت دارای جمعیتی بالغ بر 250000 نفر باشد با آسمان‌خراش‌های چهارگانه در انتهای بلوار لوسیل، ساختار شهری ناخوشایند برگرفته از پاریس و کانال‌های ونیزی.

احداث برج‌ها به پایان رسیده اما گرد و غبار روی پنل‌های شیشه‌ای نشان می‌دهد آنها برای سکونت آماده نیستند. در 2 طرف بلوار زمین‌های وسیعی وجود دارد که بسیاری از آنها در طول جام‌جهانی به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند و درآنها ساختمان‌های جدید ساخته می‌شوند.

بیشتر بخش‌های این شهر شبیه شهر ارواح به نظر می‌رسد. حتی خیابان‌ها به جای نامگذاری، شماره‌گذاری شده اند اما این امیدواری در قطر وجود دارد که در همه آنها مردم ساکن شوند. هدف این است که پروژه لوسیل در نهایت به شهری تبدیل شود که استادیوم و پیست فرمول یک آن توسط تماشاچیان پر شده است. این شهر در حال حاضر دارای پروژه‌های بزرگی است که در وسط ناکجاآباد گیر افتاده‌اند.

برخی به درستی اشاره می‌کنند بلوار در شب، زمانی که هواداران برای تماشای بازی‌ها در منطقه هستند، شلوغ‌تر می‌شود. در این بلوار حدود 1600 متری به اندازه کافی فروشگاه‌های مواد غذایی برای پذیرایی از 60000 بازدیدکننده وجود دارد اما این فروشگاه‌ها در طول روز خلوت هستند و سوالی که باید پرسیده شود این است که وقتی همه طرفداران رفته‌اند، چه کسی بلوار را پر می‌کند؟ برای چه کسی خیابان‌ها را خنک می‌کنند؟ و آیا کارکنان رستوران‌ها همچنان بیرون رستوران‌ها خواهند بود و منتظرند تا مشتریان از آنجا عبور کنند؟