آخرین وضعیت عملیات خط 2 مترو شیراز

۳۰۰ میلیارد تومان در خط ۲ مترو شیراز هزینه شد

آخرین وضعیت عملیات خط 2 مترو شیراز

شهردار شیراز گفت: در چهار ماه گذشته بالغ‌بر ٣٠٠ میلیارد تومان در فاز نخست خط ۲ مترو شیراز هزینه شده است.

سید احسان اصنافی شنبه در آیین آغاز عملیات سازه ایستگاه آزادی و پایان حفاری مکانیزه تونل‌های فاز یک خط ۲ مترو شیراز که همزمان با میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به پایان عملیات حفاری مکانیزه تونل‌های فاز یک خط ٢ متروی این کلانشهر از زحمات شبانه‌روزی مجموعه قطار شهری و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به‌عنوان پیمانکار پروژه تقدیر کرد.

شهردار شیراز عنوان کرد: ازنظر ریالی رقمی بالغ‌بر ٣٠٠ میلیارد تومان از ٢٥ بهمن‌ماه سال گذشته تا امروز ٢١ خردادماه در فاز نخست خط ۲ مترو شیراز هزینه شده است.

او با بیان اینکه بنای خود را بر این گذاشته که رویدادهای مترویی را مستمر رصد کنیم، عنوان کرد: پس از رونمایی ایستگاه قهرمانان و آغاز تست گرم خط ۲ به طول ۵ کیلومتر در بهمن‌ماه سال گذشته، سایر ایستگاه‌های فاز یک خط دو از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بوده‌اند.

شهردار کلان‌شهر شیراز ادامه داد: از آن بازه زمانی تاکنون، سازه ایستگاه دولت تکمیل و روکش آسفالت در خیان عادل‌آباد انجام شد و مسیری که سال‌ها مسدود بود، باز شد، در ایستگاه های رحمت و استقلال نیز با تغییرات خوبی مواجه شدیم.

اصنافی ابراز امیدواری کرد: با افتتاح سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین(ع) تا پایان امسال، بتوانیم ایستگاه استقلال را با فاصله دوماهه به این ایستگاه‌ها نزدیک کنیم.

وی عنوان کرد: عملیات حفاری طبقه زیرین ایستگاه امام حسین(ع) که ایستگاه تبادلی خط ۲ محسوب می‌شود نیز رو به اتمام است و سازه آن در دستور کار قرار دارد.

شهردار شیراز اضافه کرد: عملیات حفاری تونل غربی خط ۲ مترو، که در قبل از ایستگاه امام حسین(ع) متوقف‌شده بود با همت مجموعه قطار شهری، انجام شد و امروز با ورود دستگاه تی‌بی‌ام به ایستگاه آزادی، عملیات حفاری قطعه اول خط دو پایان یافت.

او ادامه داد: برای ایستگاه آزادی نیز به دلیل موقعیت قرارگیری در محدوده پارک آزادی، تمهیدات خاصی اندیشیده شده که کمترین آسیب به فضای سبز برسد و همچنین تلاش شده تا کمترین تأسیسات و اتاق‌های خدماتی در راستای کاهش خطرات محیطی به‌کاربرده شود.

به گفته شهردار شیراز، ادامه مسیر خط ۲ از ایستگاه آزادی تا کلبه مصوب شده اما با توجه به بافت‌های جمعیتی در قسمت شرقی شیراز، گزینه‌هایی چون ایستگاه تقاطع فضیلت-ابونصر و ایستگاه تقاطع سرداران -ابونصر در دست بررسی مشاور قرار دارد.

اصنافی ابراز امیدواری کرد:  به‌زودی شاهد آغاز فاز ۲ از ضلع شرقی به سمت ایستگاه آزادی باشیم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این آئین گفت: حفاری فاز یک خط ۲ مترو شیراز ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و عملیات ساخت ایستگاه آزادی از صبح یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

امیر یقطین با بیان اینکه امروز تی‌بی‌ام شماره  ۲ وارد ایستگاه آزادی شد، توضیح داد: به دلیل یکسری مسائل اجرایی ناچار شدیم با تأخیر عملیات حفاری تونل در فاز یک خط دو را به اتمام برسانیم و ازاین‌پس باید تی‌بی‌ام‌ها را از این شفت خارج کنیم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه عملیات حفاری تی‌بی‌ام از سال ٩٤ توسط قرارگاه خاتم آغاز شد، گفت: چون خط یک در حال ساخت بوده با مدیریت بودجه، نقدینگی به خط دو تزریق نشد ولی در سال‌های ٩٩ و ١٤٠٠ رکوردهای خوبی داشتیم.

یقطین ادامه داد: تاکنون این تی‌بی‌ام در خط دو ١٦ کیلومتر حرکت کرده و قبلا هم در حدود ٢٠ کیلومتر در خط یک کارکرده بود و لذا ماکزیمم بهره‌برداری از یک دستگاه تی‌بی‌ام در شهر شیراز انجام‌شده است.

او اعلام کرد: در اجرای عملیات خط دو مترو شیراز، ١١ هزار و ٤٤٠ رینگ، ۶۸ هزار قطعه سگمنت که در کارگاه تولیدی آماده شده، ۱۰ هزار تن آرماتور و ۹۵ هزار مترمکعب بتن استفاده‌شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: سند اجرای صحیح کار حفاری این بود که کاتر هِد شش متری تی‌بی‌ام دقیقاً در محل از پیش تعیین شده و بدون خطا وارد شفت ایستگاه آزادی شد.

وی اعلام کرد: حفاری فاز یک خط ۲ مترو شیراز ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و عملیات ساخت ایستگاه آزادی از صبح فردا آغاز می‌شود..

یقطین عنوان کرد: قسمتی از این ایستگاه به‌صورت زیرزمینی ساخته خواهد شد.