آب به "بختگان" نیمه‌جان می‌رسد!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس: در حال حاضر دریچه سد درود زن مرودشت باز شده و حدوداً ۷ یا ۸ روز طول میکشد تا آب به تالاب بختگان برسد

آب به "بختگان" نیمه‌جان می‌رسد!
تالاب و دریاچه بختگان، بزرگترین دریاچه استان فارس است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس درباره آبگیری تالاب بختگان اظهار کرد: در حال حاضر دریچه سد درود زن مرودشت باز شده و حقآبه زیست محیطی به سمت تالاب روان شده است. حدوداً 7 یا 8 روز طول میکشد تا آب به تالاب برسد.

عطا پورشیرزاد ادامه داد: آبی که رهاسازی شده مختص حقآبه محیط زیست است و در مسیر کنترل میشود تا برداشت آبی صورت نگیرد؛ مردم هم همکاری میکنند تا آب مستقیماً به این تالاب تشنه برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: حقآبه زیست محیطی تالاب در فصل خشکسالی 700 میلیون مترمکعب است اما آب رهاسازی شده با توجه به نیاز آب شرب و ذخیره دریاچه سد است لذا مقدار آبی که به تالاب میرسد، حدوداً 100 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

تالاب و دریاچه بختگان، بزرگترین دریاچه استان فارس در سالهای پرآب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آبچلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشتهای سیبری به ایران مهاجرت میکنند. این دریاچه که در فاصله 220 کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد، در حفظ بومساختار و محیط زیست شهرستانهای اطراف نیز تأثیر بهسزایی دارد.